PDA

View Full Version : C.A. Furstenborg ännu en gång

Gunnel
12-05-04, 07:47
Hej alla (kanske speciellt Gita)!

Mitt "skötebarn" Claes Axel Furstenborg spökar igen. Av en slump hittade jag i Helsingfors adresskalender för 1879-1880 en C A Furstenborg!!! Bodde på Richardsgatan 1 och tituleras kontorist. Det måste ju vara han!?. Jag har ju levt i den tron att att han flyttade från Stockholm till Mariehamn, men nu ser det ut som om han bodde en tid i Helsingfors också, vilket ju skulle "passa" mig utmärkt då jag speciellt vill veta var han befann sig 1882-1883. Tyvärr finns inte Helsingfors adresskalender för 1881-1883 ännu på FSF-sidorna (Finlands Släktforskningsförbund - heter det så?)

C A var född i Stockholm 6.5.1852. Kanske Katarina norra församling? Vart kan jah vända mig för att få veta när C A exakt lämnade Stockholm? Vem kan tipsa om till vilken församling han hörde? Fanns det många församlingar i Stockholm på den tiden?

Jag har varit inne på Anbytarforum-sidorna och fått en viss hjälp, men det verkar som om all information finns på CD-skivor som endast kan köpas till dyrt pris!

Hur skall jag gå vidare?

Gunnel

Kerstin
12-05-04, 13:36
Hej !

Har du försökt med att vända dig till det Svenska Emigrantinstitutet i Växjö? De har adressen www.swemi.nu

MVH Kerstin

Gunnel
12-05-04, 15:57
:mad: Tack Kerstin för ditt tips!

Den minsta lilla fråga tycks även här kosta 400 kronor! Och i bästa fall kan man få vänta upp till tre veckor på svar. Suck!

Gunnel

Kerstin
12-05-04, 18:01
Hej igen!

Ja, jag tycker också att det är dyrt!!!

MVH Kerstin:mad:

syrene
12-05-04, 18:09
Hej,
Jag är mycket intresserad av websidan du nämde som innehåller
adresskalendrar från Helsingfors. Var snäll och skriv ut html till sidan. Jag är mycket tacksam för det!
Syrene

Kerstin
12-05-04, 19:00
Hej Syrene!

Jag tror att det var på den här sidan som Gunnel hittade sin släkting http://digi.lib.helsinki.fi/

MVH Kerstin

Ingemar Ekman
12-05-04, 19:52
På CD-skivan "Register till Mantalsböcker i Stockholm 1800-1870 fanns i Katarina Norra år 1854, # 1787, Änkan, aktriselev Charl. Furstenborg och i Adolf Fredrik år 1847 # 509 fanns Sergeant Johan Axel Furstenborg. Stockholms stadsarkiv öppnar 28 juni efter omfattande renoveringar, dock finns vissa år filmade på Riksarkivet eller de kan ta hem de aktuella mantalslängderna på 1-2 dagar. Just nu har jag ont om tid, men i mitten av juli är jag säkert på stadsarkivet och kan kolla upp mantalsböckerna om det då fortfarande är aktuellt.
MVH
Ingemar

Gunnel
13-05-04, 08:48
Originally posted by syrene
Hej,
Jag är mycket intresserad av websidan du nämde som innehåller
adresskalendrar från Helsingfors. Var snäll och skriv ut html till sidan. Jag är mycket tacksam för det!
Syrene

Hi Syrene!

Wow - you are speaking and writing swedish!!? Excellent!!

Go to http://www.genealogia.fi, left: på svenska: Förteckningar och index: adresskalendrar och telefonkataloger.

Lycka till.

Hälsningar
Gunnel

Gunnel
13-05-04, 08:54
Originally posted by Ingemar Ekman
På CD-skivan "Register till Mantalsböcker i Stockholm 1800-1870 fanns i Katarina Norra år 1854, # 1787, Änkan, aktriselev Charl. Furstenborg och i Adolf Fredrik år 1847 # 509 fanns Sergeant Johan Axel Furstenborg. Stockholms stadsarkiv öppnar 28 juni efter omfattande renoveringar, dock finns vissa år filmade på Riksarkivet eller de kan ta hem de aktuella mantalslängderna på 1-2 dagar. Just nu har jag ont om tid, men i mitten av juli är jag säkert på stadsarkivet och kan kolla upp mantalsböckerna om det då fortfarande är aktuellt.
MVH
Ingemar

:) Du är en ängel Ingemar - all hjälp är välkommen

Jag meddelar dig om jag inte dessförinnan själv hittat svar på mina frågor. Påminn mig ifall jag glömmer - du skall inte i onödan för min skull sitta på stadsarkivet mitt i sommaren.

Gunnel

Gunnel
13-05-04, 08:59
Originally posted by Kerstin
Hej Syrene!

Jag tror att det var på den här sidan som Gunnel hittade sin släkting http://digi.lib.helsinki.fi/

MVH Kerstin

Hej Kerstin!

På denna sida kan man läsa gamla tidningar som utkommit i Finland ca 1770-1890. Jätteroligt om man har tid - och allmänbildande! Har man tur hittar man här dödsannonser, födda, vigda mm. Rekommenderas varmt.

Gunnel

Gunnel
13-05-04, 09:27
Hör och häpna!

Emigrantverket svarade på min förfrågan utan att ta betalt:

Vi har sökt i vår databas över de som tog ut utflyttningsbevis för att emigrera. Där fanns Claes Axel Furstenborg INTE upptagen. Sedan sökte vi i Klara och Söder skivorna (CD) från Stockholm. Där var han tyvärr inte upptagen
Ni kan kontakta Stockholms stadsarkiv eftersom han var född i Stockholm.

Och så gav de mig både postadress och e-mail adress!

Så det lönade sig visst att gnälla om deras höga priser.

Gunnel

sune
13-05-04, 17:52
Originally posted by Gunnel
Har man tur hittar man här dödsannonser, födda, vigda mm...

Där finns faktiskt en sökbar databas, så man behöver inte tur om man har en aning om vad man är ute efter.

Jag hittade till exempel förklaringen till varför en av mina släktingar gifte sig i Köpenhamn. Uppgiften om bröllopet hittade jag i mormonernas databas och förklaringen i tidningsdatabasen. Han var nämligen befälhavare på ångfartyget Österbotten när hon seglades hem till Finland från varvet i England.

Sedan kunde jag följa fartygets vidare öden via tidningarna, som på 1800-talet publicerade notiser om anlöpta fartyg, varifrån de hade kommit, vart de var på väg, vem som var befälhavare, vilka passagerare fanns det ombord, vad fanns i lasten o.s.v.

Det lönar sig alltid att ta en titt på dessa gamla tidningar.

Sune