PDA

View Full Version : Emigranter från Lappfjärd

urax
28-05-04, 13:46
Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med uppgifter om släkt på min mormor och morfars sidor som flyttat till Amerika?

Viktor Gustavsson Hagman f 4/4-1855 d 21/7-1921, till Amerika 1889.

Frans Viktor Hagman f 29/9-1885 d 19/9-1919, till Amerika 1901.

Karl Alfred Brunström 15/10-1885 d=?, till Amerika=?. Tror att han senare kalldes Alfred Carlson, hade en adress i Muskegon, Mich.

Frans Viktor Björs f 19/11-1889 d=?, till Amerika 1907.

Någon som kan hjälpa mig?

Hälsningar, Nina

granskare
29-05-04, 05:47
Jag ska försöka finna Karl Alfred Brunström vid Muskegon MI. Gör du veta var andra gick i Amerika?

mvh,
Chuck

urax
29-05-04, 07:27
Vad snäll du är, tack för din hjälp!
Jag tror, som sagt, att han böt namn till Alfred Carlson.

Viktor Gustavsson Hagman och Frans Viktor Hagman har jag uppgifter om att de flyttade till Zoinry(?) i Amerika. Någon sådan plats har jag ej hittat. Jag blev igår tipsad att det kanske ska vara Quincy (som finns bl.a. i Michigan). Det låter inte helt otroligt.

Jag tror att även Frans Viktor Björs flyttade till Muskegon, Michigan. Han var halvbror till Karl Alfred Brunström. De hade också en syster som emigrerade dit tidigare, Wendla Emilia Brunström f 22/6-1883. Hon gifte sig med Alfred Swanson 1903.
De flyttade till Port Ontario, Canada 1913.

Mvh, Nina

granskare
29-05-04, 19:31
Jag har bara såg på min lista av Finska född folk i Quincy område och bara Hagman är denna en:
Ellen Maria Hagman, född November 19 1880 i Finland, inga socken eller immigration upplysningar.

Jag kommer att lägga till den andra namn till Muskegon söka.

Jag kan inte finna Hamn Ontario på min kartor. Jag har 1921 och 1954 atlases och en 1952 Ontario väg karta. Jag thougt kanske den kunde vara Peka Ontario men ingenting där. Inga Ontario Peka eller Ontario Hamn varje så ingenting för Kanada här.

Jag kommer att gå till Swenson nästa vecka.
mvh,
Chuck

urax
30-05-04, 09:17
Tack så mycket för din hjälp, Chuck!

Mvh, Nina

Kaj Granlund
31-05-04, 19:58
HEJ Nina
Frans Viktor är också min släkting (third cousin, 3 removed som mitt program räknar ut det) Tyvärr vet jag inte heller mera om honom än det som finns i släktboken Klockars och den antar jag att du har. Det kunde ibland vara lättare att få reda på folk om du fick tag på emigrationsdatum och destinationshamnen. Jag har själv fått en del uppgifter via emigrationsinsstitutet i Åbo.
Hoppas de här duktiga människorna lyckas. Jag följer med spänning med hur det går för dig.

urax
31-05-04, 21:12
Hej Kaj!

Kul att du också är släkt med Frans Viktor! Han var min morfars bror.
Det verkar som han for från Liverpool 12 juli 1907 (har inte avresedatum från Finland) till sin syster i Muskegon. (Se inlägget ovan).
Ja, alla dessa människor är så väldigt snälla och hjälpsamma! Man vet inte hur man ska tacka!

Mvh, Nina