PDA

View Full Version : urax

misen
24-05-04, 17:48
Jag provar på svenska och engelska så får vi se om vi förstår varandra! Min farmors mormor hette Hulda Karolona Teckla Hagman och föddes 1855, som dotter till ett finlandssvenskt guldsmedspar, bosatta i S:t Petersburg ( har jag fått berättat för mig, alltså. ) De ska ha hetat Anton Mauritz Hagman och Anna Fredrika Borgström. Hulda dog 1887,( på Åland tror jag ) endast 22 år gammal och efterlämnade maken Otto Andreas Roos, läkare och dotterna Stina Matilda Roos.

Jag vet bara detta och eftersom vi talar S:t Petersburg så har jag ingen aning om hur jag forskarmässigt skall gå till väga.
Vet du mer om min Hulda? Är hon en av dina "hagmän"? Eller vet du vart jag ska vända mig?

Tacksam för svar / Mia Löwgren, Malmö

I'll try in SWedish AND English, and thus we'll see if i can make mylself understood!
My grandmother's grandmother ( that is, in this case, father's mother's mother's mother ) was called Hulda Karolina Tekla Hagman, and was born 1855, being the daughter of a finland-swedish goldsmith and his wife , living in S:t Petersburg ( that is, I've been told!) Their names were Anton Mauritz Hagman an dAnna Fredrika Borgström. Hulda died at the age of 22, in 1887, ( Åland I think ) and left behind her husband, medical doctor Otto Andreas Roos and their daughter Stina Mathilda Roos.

This is all I know, and since we're talking S:t Petersburg, here I have no clue how to get on with my research.
Do you know more of my Hulda? Is she one of your Hagmans? Or do you know whom I could turn to?

Sincerily greatful / Mia Löwgren, Malmö, Sweden ( Ruotsi )

Gunnel
25-05-04, 08:14
Hej!

Om Hagmännen vet jag inget, men om du är intresserad av Otto Andreas Roos (stadsläkare och överläkare vid badanstalten på Åland 1852-1892) så finns det mycker uppgifter om honom t.ex. i Christina Remmers bok: "Krönika kring ett badhus". Jag har just inhandlat boken (från Stockholms centralantikvariat), så det är bara att fråga.

Till kännedom för alla dem som följt mina efterforskningar om C A Furstenborg: i denna bok fanns mycket om honom!

Hälsn.
Gunnel

misen
27-05-04, 21:48
Tack så mycket, Gunnel! Har redan beställt den.
Otto Andreas var min farmors morfar och min pappa sägs likna honom enormt till utseendet.

Jag får ett sådant oerhört sug efter att resa i de trakter där mina förfäder och - mödrar har levat.

Farmor har fler anor på Åland. Hennes farmor hette Amanda Karolina Laurén, dotter till skkeppare August Laurén, som förolyckades i samband med skeppsbrott tror jag. De bodde i Jomala från början men sedan var det Mariehamn som gällde.

Nu hojtar min 5-månaders go´-unge att han vara hos och få lite kvällsgos.

Tack för ditt svar än en gång!

urax
28-05-04, 14:36
Hej!

Min mormor hette Hulda Emilia Hagman, född i Lappfjärd 1900.
Tyvärr har nog våra Hagman-släkter inget samband! Inga av namnen du skrev stämmer med de jag har.

Hälsningar, Nina

misen
28-05-04, 16:00
Nej tyvärr, min Hulda föddes - och dog - tidigare.
Men samband kan man ju aldrig veta huruivda där finns eller inte, inte förrän man rett ut de sina ordentligt.

Vem vet? :)

/ mia

syrene
28-05-04, 16:31
Hej, Misen,
Du kanske får ännu fler åskådare om de sätter efterfrågningen direkt på Relatives avdelningen.
Lycka till!
Syrene

Ingemar Ekman
28-05-04, 21:53
Hej Mia,
Min morfars fyrmänning var Katarina Wilhelmina Johansdotter f 30 okt 1835 i Jomala Torp. Gift 1857 med skepparen August Laurén f 25 Aug 1833 Jomala. De hade minst 8 barn varav en son August Laurentius Laurén f 1857 som också var sjökapten gift 1881 med Jenny Ulrika Månsson. I boken ”Åländska sjökaptener genom tiderna- en biografi” finns en spalt om August Laurén f 1857.
Information om denna släkt har jag fått från en avlägsen kusin i Mariehamn (en stor släktforskare med >50 000 namn i sin fil) och Du kan få hans email adress separat. Jag hoppas att han också blir medlem i Finlander.

I databasen TALKO finns 4 medlemmar i Finlander som har information om dina Roos rötter. (Otto Andreas far, bl.a)
Jag hoppas att några av dem svarar, men som Syrene säger kanske det är bäst med en separat efterlysning i rätt sektion.

Hej Nina och Mia,
Jag har även några Hagman i min familjefil men ser nu ingen koppling till era Haglunds, även om jag också har rötter från Lappfjärd.
Välkomna till Finlander,
Ingemar

Hasse
28-05-04, 22:07
Som Ingemar föreslog - tråden flyttas till "Relative search"

granskare
28-05-04, 22:37
Jag funnen Carl Roos och Signe Roos av Närpes i Ironwood, Gogebic Grevskap Michigan. Kanske de är i förhållande till av er?

skriven i tolken99 svenska program
Chuck Mäki