PDA

View Full Version : Ådjers och Hagman

urax
02-06-04, 21:08
Hej!

Jag söker fadern till min mormor Hulda Emilia Hagman f 18/3-1900 i Lappfjärd, d 1974 i Örebro. (Gift Söderlund, senare Björs).

Modern hette Anna Kajsa Eriksdotter Ådjers f 14/4-1864.
Hon var gift med Viktor Gustavsson Hagman f 4/4-1855, men han emigrerade till Amerika 1889.

Mormor hade en bror Arthur Sigfrid Hagman f 21/4-1898 i Lappfjärd, d 1993.

Finns det någon som vet något om Huldas far? Eller vet ni något om Ådjers? Jag är tacksam för alla uppgifter!

Mvh, Nina

Kerstin
02-06-04, 22:17
Hej Nina!

Hör av dig till : http://www.netikka.net/wasaroots/.
Där kan du få hjälp med att hitta dina släktingar.

MVH Kerstin

urax
03-06-04, 16:23
Hej Kerstin!

Jag har varit i kontakt med dom, men det verkar svårt att få tag i uppgifter om mina släktingar! Göran Berglund m.fl. har försökt hjälpa mig!

Ha det bra! Flera tips från någon?!

Mvh, Nina

June Pelo
03-06-04, 18:22
I have placed an article about a Michigan Ådjers family from Lappfjärd in the Delphi collection:
http://sfhs.eget.net/wikijp.html

June

syrene
03-06-04, 21:33
Hej,
Min man Don Forsman har just satt in en lista i Orácle at Delphi ifrån Svensk-finska nykterhetsförening i Amerika. Den är i en register över medlemskapet i Seattles bransch som hette Sveaborg No. 22. Första namnet är Jenny Ådjers!
Syrene

urax
03-06-04, 21:41
Hej June och Syrene!

Jag har sett din artikel, June! (Kan du läsa svenska?) I have read your article, June! Very nice! Jag har varit i kontakt med Rafael Honkaniemi, kanske han kan berätta om dessa Ådjers hör till "våran" släkt på något vis!

Man undrar ju också vem Jenny Ådjers är! Namnet kan ju inte vara så vanligt, eller?! Någon som vet?

Mvh, Nina

June Pelo
03-06-04, 22:15
Nina,

Yes, I can read some Swedish. The Ådjers family mentioned in the article didn't use that name in the US - they took the name Carlson. I tried to find the Ådjers name in the US, but didn't find any family with that name - evidently the name was changed upon emigration. It's a name that the average American wouldn't know how to pronounce.

June