PDA

View Full Version : Framom främsta linjen

Kerstin
10-06-04, 22:38
Jag var tillsammans med min bror och moster häromdagen och såg filmen Framom främsta linjen som ju handlar om Harry Järv och hans minnen från kriget. Min pappa tillhörde även han IR61 och var med om samma strider och kunde så länge han levde inte glömma minnena från kriget. Min farbror blev sårad och min morbror stupade. Jag minns en gång när min pappa gick runt bland hjältegravarna på Solf kyrkogård och pekade på nästan varenda grav och sa "Den kände jag"
Nu undrar jag, vad tror ni skulle ha hänt om Finland blivit ockuperat av Ryssland? Skulle det idag ha funnits någon finlandssvensk befolkning kvar i Finland?

syrene
11-06-04, 05:39
Men jag var också intresserad av filmen själv. SFHS har haft flera som ville få veta om filmen skulle ges ut med engelska -subtitles- Oj, men jag har glömt ordet:(
Har någon Finlander hört tal om detta_
mvh
Syrene

Hero
14-09-05, 12:59
Har själv sett filmen o0ch tycker att den är jättebra. Den är ju verklighetesbasserad och det tycker jag om.

Hasse
14-09-05, 17:31
Originally posted by Kerstin
...Min pappa tillhörde även han IR61 och var...

Nu undrar jag, vad tror ni skulle ha hänt om Finland blivit ockuperat av Ryssland? Skulle det idag ha funnits någon finlandssvensk befolkning kvar i Finland?

Min pappa var också IR61:a - vanligt för österbottningar.

Om det skulle finnas finlandssvenskar... Svår fråga. Men skulle det blivt mycket annorlunda. Just nu finns det flera olika sorters tryck på den svenskspråkiga befolkningen från majoritetens sida - vilket delvis orsakar "det smältande isflaket á la F.Finnäs. Om ryssarna skulle ha varit herre i stugan hade det antagligen funnits ännu mindre svängrum för oss.

Men - skulle ännu fler finlandssvenskar ha tagit sin tillflykt till länder dit man tidigare emigrerat samt till Sverige? Så gjorde man ju i Estland i samband med ockupationen. Nästan alla estlandssvenskar rodde i takt över till Sverige och många därifrån vidare västerut.

Har nog en känsla att det kunde varit tunnsått med folk som språkat på dialekt i bygderna i Sovjetfinland... I Estland finns visst några svensktalande kvar av ursprungsbefolkningen.

sune
14-09-05, 17:38
… Och om vi fortsätter på Hasses Estlandsanalogi så är det troligt att vi dessutom skulle ha en minoritet på c.a. två miljoner ryskatalande ryssar, kaukasier, georgier, tjetjener, kazarer, uzbeker… et.c. Teve på ryska, men ingen på svenska, ryska tidningar, men inga på svenska. Och så skulle det finnas gott om folk som talar svenska i Sibirien…

Sune

timren
14-09-05, 17:58
Hej!
Jag har den på DVD ... vår generation har mycket att tacka 20-talisterna för och jag förmodar att även våra nordiska grannar känner det samma.

//kaj

Hasse
14-09-05, 19:52
Helsingfors och andra städer hade vägskyltar med ryska överst och finska nederst. Det Finlandssvenska Kapitalet med alla fonderna skulle ha beslagtagits i ett tidigt skede och bidragit till att marginalisera finlandssvenskarna. OW Kuusinen skulle säkert stått i stället för Runeberg i Esplanadparken prydd med röda banderoller. Den nedslitna och aldrig renoverade Svenska teatern använd som manege eller liknande. Hufvudstadsbladet bytt namn till något mera Pravdaklingande... Staffan Bruun skulle antagligen ha suttit i sin Gulag arkipelag någonstans i Sovjetimperiets utkanter och smugglat ut Koppats -böcker med illa dolt antisovjetiskt innehåll...

...o sen skulle vi sett på köttreklam från Sveriges TV som om det vore avsnitt från "The Bold and Beautiful"

Håhååjajaa

Nog skulle det vara frost i ankdammen alltid...men Österbottningen skulle allt utkomma som underground -tidning och aktivisterna i Pampas anklagas för att vara Sovjetrysslands terrorister.

- Så envisa e vi.

Leo Furu
14-09-05, 21:40
På Framom främsta linjen DVD finns också engelsk text.
The film Beyond the Front Line DVD have also english text.

Leo

Rollie33
16-03-06, 14:37
Javisst finns det svensktalande befolkning i Estland ännu idag
med svenska släktnamn. Ättlingar till flyktingar återvänder
också tillbaka till sina rötter.
Min mors släkt härstammar från Viinistu
Rollie33

Gunnel
17-03-06, 07:45
När vi nu är inne på detta intressanta ämne, undrar jag om någon fiffigare kan förklara för mig hur min pappa kunde vara med i både vinter- och fortsättningskriget fastän han fick sitt finska medborgarskap först 1942??

Gunnel (25% ryss, 25% est, 25% vitryss/polack, 25% finlandssvensk):D

Rollie33
17-03-06, 20:31
Antagligen har Din Far anmält sig som frivillig i Vinterkriget
och fortsättningskriget och tack vare ansökan om finsk
medborgarskap som blev beviljad 1942, blev han inte
överlämnad till ryssen efter krigsslutet. Han skulle ha blivit
skickad till Sibirien och blivit likviderad och Gunnel skulle inte
sitta härvid sin dator i Sjundeå.
Rollie33:D

Gunnel
18-03-06, 08:08
Ha-haaa, hm.....men farfar då, och alla andra släktingar som aldrig ansökte om finskt medborgarskap? Inte blev de heller skickade till Sibirien..

:confused: Gunnel

Rollie33
18-03-06, 11:30
Tjaa, vad ska man svara på det,- antagligen var ryssen inte
intresserad av gamlingar.
Ha en nice day!
Rollie33:cool: