PDA

View Full Version : Johannes Karlsson Sebbas

MikaelSund
08-08-04, 13:30
Jag söker syskon och föräldrar till min mff Johannes Karlsson Sebbas (född 1874-09-03 i Bjurbäck i Korsnäs död 1953-11-27), som alla utvandrade till Amerika runt förra sekelskiftet. Johannes som var kutrygg blev kvar i Petalax och gifte sig med Emma Matsdotter Nyholm (född 1875-04-08 i Korsnäs och död 1914-03-02).

Informationen borde finnas i födelseböckerna i Korsnäs, men jag sitter i Sverige och har lite svårt att ta mig dit. Det finns inga kopior på just de böckerna på Landsarkivet i Vasa, av någon anledning.

Jag vore mycket tacksam om någon vid tillfälle ville kontrollera detta.

Kerstin
09-08-04, 13:12
Hej Mikael!

Om du inte kan beställa födelselängden från Korsnäs via SVAR här i Sverige (de har inte alla Finlands kyrkböcker på mikrokort) så kan du beställa kyrkböckerna via biblioteket. Beställningen ska gå till Riksarkivet i Helsingfors och då får du beställningen som mikrofilm. Jag vet inte om alla bibliotek i Sverige har möjlighet att skicka beställning på mikrofilm till Riksarkivet i Helsingfors, men jag tycker att du ska höra dig för hos ditt bibliotek. Lånetiden för mikrofilm är ca 1 mån och du får betala genom postförskott.

MVH Ketrstin

MikaelSund
09-08-04, 13:43
Originally posted by Kerstin
Hej Mikael!

Om du inte kan beställa födelselängden från Korsnäs via SVAR här i Sverige (de har inte alla Finlands kyrkböcker på mikrokort) så kan du beställa kyrkböckerna via biblioteket. Beställningen ska gå till Riksarkivet i Helsingfors och då får du beställningen som mikrofilm. Jag vet inte om alla bibliotek i Sverige har möjlighet att skicka beställning på mikrofilm till Riksarkivet i Helsingfors, men jag tycker att du ska höra dig för hos ditt bibliotek. Lånetiden för mikrofilm är ca 1 mån och du får betala genom postförskott.

MVH Ketrstin

Jag ringde till SVAR i Ramsele och de har bara födelseböcker fram till 1873 för Korsnäs (jag behöver 1874), vidare finns dessa böcker inte på Landsarkivet i Vasa. Biblioteket i Umeå verkar inte vara så bevandrat i dessa frågor. Jag har också ringt direkt till pastorsexpeditionen i Korsnäs, men de avböjer på grund av tidsbrist. Efter det skrev jag ett vädjande brev, men har än så länge inte fått något svar. Jag vet inte om de tillåter att man kommer dit och kontrollerar själv i originalböckerna, i Sverige är detta knappast möjligt. Återstår att kontrollera med riksarkivet i Helsingfors, som du tipsade om.

Kerstin
09-08-04, 19:16
Originally posted by MikaelSund
Jag ringde till SVAR i Ramsele och de har bara födelseböcker fram till 1873 för Korsnäs (jag behöver 1874), vidare finns dessa böcker inte på Landsarkivet i Vasa. Biblioteket i Umeå verkar inte vara så bevandrat i dessa frågor. Jag har också ringt direkt till pastorsexpeditionen i Korsnäs, men de avböjer på grund av tidsbrist. Efter det skrev jag ett vädjande brev, men har än så länge inte fått något svar. Jag vet inte om de tillåter att man kommer dit och kontrollerar själv i originalböckerna, i Sverige är detta knappast möjligt. Återstår att kontrollera med riksarkivet i Helsingfors, som du tipsade om.

Hej igen Mikael!

Jag forskar på Solf och Korsholm och då jag har begärt uppgifter om personer födda i slutet av 1800 och början av 1900 talet så har jag skrivit till församlingarna och då har jag också fått svar på de uppgifter jag begärt, så jag hoppas och tror att även du får svar så småningom. Sen är det nog så här att de tycker att det inte är så bråttom med att skicka uppgifter till släktforskare, för det tar ju ändå lite tid att söka reda på uppgifterna och det får ju inte gå ut över det övriga arbetet.

MVH Kerstin

MikaelSund
09-08-04, 20:17
Hej igen Mikael!

Jag forskar på Solf och Korsholm och då jag har begärt uppgifter om personer födda i slutet av 1800 och början av 1900 talet så har jag skrivit till församlingarna och då har jag också fått svar på de uppgifter jag begärt, så jag hoppas och tror att även du får svar så småningom. Sen är det nog så här att de tycker att det inte är så bråttom med att skicka uppgifter till släktforskare, för det tar ju ändå lite tid att söka reda på uppgifterna och det får ju inte gå ut över det övriga arbetet.

MVH Kerstin

Tack för ditt svar. Jag får nog försöka att lägga band på mig och avvakta ett svar från Korsnäs. Kanske man blir lite bortskämd med de fantastiska möjligheter HisKi ger - även om där inte står allt - samt de i övrigt utmärkta möjligheterna som bl.a. Finlander GEDCOM ger.

syrene
09-08-04, 22:33
Hej Mikael,
Vi har besökt kyrkor i Svensk Österbotten flera gånger under semester resor genom detta trakten. Min man Don Forsman familjforskar. Alla kontorshjälp har varit mycket vänligt, och låtit oss använda mikrofiche i deras forskar rum. Om du skriver i förhand för att få veta om öppet kontortid, så tror jag att du skulle lyckas komma åt upplysningar du söker.

Vid sidan av, en av Finlandsvenska historiska föreningens viktigaste arbetare, June Smith, var född Sebbas. De var Strömsten och Sebbas i Petalax. Om du skulle tro att det kunde hjälpa, var god och eposta mig privat genom Finlander, och jag skickar er hennes epost address.
mvh
Syrene

MikaelSund
10-08-04, 20:20
Ett mycket stort tack till Erik Sepänaho, som vid besök på Korsnäs pastorsexpedition tog sig tid till att söka på Johannes Sebbas Karlsson! Här är det brev han skickade till mig:

Hej!

Besökte pastorskansliet i Korsnäs idag och då kom kanslisten att föra på tal Din skrivelse om hjälp och hon beklagade sig att hon hade så svårt att hinna med nu efter semestertider då allting ligger på hög och bara väntar på att bli åtgärdat. Visserligen finns det en vikarierande kanslist på plats men hon kan bara åtgärda de mest akuta sakerna som enkla ämbetsbetyg och liknande. Jag lovade då att ta hand om Din skrivelse och försöka lappa ihop det glapp Du skriver om. Här är det jag kommit till;

Karl Eriksson Sebbas, f. 16.06. 1842 på okänd ort
gift 20.03.1870 i Korsnäs med
Maja Lisa Lisasdotter Svart, f. 05.07.1847 i Korsnäs, Taklax
Barn födda i Korsnäs, Taklax
Maja Lisa 28.08.1870 d. 12.08.1871
Maja Lisa 13.08.1872 d. 13.10.1873
Johannes 03.09.1874
Gabriel 03.05.1876
Greta Stina 21.11.1878 d. 28.02.1879
Karl Wilhelm 10.12.1880

Mor till Maja Lisa är
Lisa Isaksdotter Strandholm (enl. dopboken) sed. Svart, f. 14.03.1823 i Korsnäs, Taklax

Varifrån Karl Eriksson Sebbas kom till Korsnäs är inte uppgett (hade inte tid att börja granska mera noggrannt) men en kvalificerad gissning är Petalax.

Fadern till Lisa är Isak Henriksson f. 15.07.1780 på okänd ort. Han kom som nybyggare till Taklax, Lindström nybygge, ca 1810, flyttade sedan till Strandholm nybygge mellan 1814 och 1820. Hade namnet Svartila då han kom till Korsnäs, troligtvis därav tillnamnet Svart. Familjen flyttade sedan ännu till Bjurbäck nybygge. Han dog 17 augusti 1834 i Korsnäs, Taklax.
Modern till Lisa är Lisa Johansdotter f. på okänd ort 14 sept. 1781.

Hoppas att du har någon glädje av uppgifterna.

Med släktforskarhälsning

Erik Sepänaho

Kerstin
11-08-04, 08:10
Hej Mikael!

Vid sökning på HisKi hittade jag följande

Petalax

Född 16.6 1842 Döpt 17.6 1842 Far Bds. Erik Johansson Sebbas
Mor Beata Johansdotter 30 Barn Carl

MVH Kerstin

MikaelSund
11-08-04, 11:13
Hej Mikael!

Vid sökning på HisKi hittade jag följande

Petalax

Född 16.6 1842 Döpt 17.6 1842 Far Bds. Erik Johansson Sebbas
Mor Beata Johansdotter 30 Barn Carl

MVH Kerstin

Tack för tipset. Nu går det plötsligt väldigt bra att söka, jag har redan 29 anfäder till Johannes. Då har jag bara tagit med dem som jag bedömer som säkra - jag registrerar inte de där det finns någon osäkerhet om släktskapet. Jag känner mig i alla fall mycket nöjd med utfallet och min mor blev tårögd då jag berättade vad jag hittat.

Nu återstår bara anfäderna till min mormors far, som hetter Knut Emil Johansson senare Hakala senare Sandberg, född 1893-09-19 troligtvis i Storå-Isojoki men uppväxt i Bötom-Karijoki. Jag har en efterlysning om honom i detta forum.

Idag är Storå-Isojoki helt "förfinskat", så jag skulle behöva hjälp att översätta ett brev till församlingen till finska. Vet du kanske någon som skulle kunna hjälpa till med det?

Kerstin
11-08-04, 19:49
Tack för tipset. Nu går det plötsligt väldigt bra att söka, jag har redan 29 anfäder till Johannes. Då har jag bara tagit med dem som jag bedömer som säkra - jag registrerar inte de där det finns någon osäkerhet om släktskapet. Jag känner mig i alla fall mycket nöjd med utfallet och min mor blev tårögd då jag berättade vad jag hittat.

Nu återstår bara anfäderna till min mormors far, som hetter Knut Emil Johansson senare Hakala senare Sandberg, född 1893-09-19 troligtvis i Storå-Isojoki men uppväxt i Bötom-Karijoki. Jag har en efterlysning om honom i detta forum.

Idag är Storå-Isojoki helt "förfinskat", så jag skulle behöva hjälp att översätta ett brev till församlingen till finska. Vet du kanske någon som skulle kunna hjälpa till med det?

Hej!
Jag vet inte vem som skulle kunna hjälpa till med översättningen, kanske någon på detta eminenta forum:confused:
Eller kanske på Westside:confused:

Hasse
11-08-04, 22:49
...Idag är Storå-Isojoki helt "förfinskat", så jag skulle behöva hjälp att översätta ett brev till församlingen till finska. Vet du kanske någon som skulle kunna hjälpa till med det?

Hur långt är brevet? Om det inte är fråga om en roman går det väl alltid att göra ett försök. - Sänd svenska versionen per privat email så kan jag se på saken.