PDA

View Full Version : Häradsrätt!

Sören Ahinko
19-09-04, 20:04
Är det någon som vet var man kan hitta en dom i Ruovesi häradsrätt?
Råkade hitta i en tidning på Finskt Historiskt tidningsbibloteket några notiser angående några personer som blev dömda till halshuggning. Det skulle kunna vara en "släkting" som 1885 blev dömd till halshuggning.
Finns domarna sparade någonstans?
Det vore väldigt intressant att veta om det är någon i min släkt.

Sören

Gita Wiklund
21-09-04, 22:17
Hej,
Jag ställde en liknande fråga en gång angående en dom i Helsingfors. Fick då svaret att information finns i domböckerna, och att För Helsingfors del så är sådana äldre än 1880 förvarade i Helsingfors stadsarkiv. 1880 och efter i Riksarkivet.
Vet inte vad som gäller för Ruovesi men är inte Tammerfors närmaste större stad. Det ska finnas ett stadsarkiv där, men mer vet jag inte. Kanske är det bäst att kontakta det finska riksarkivet och fråga vart du ska vända dig tel: 09-228521

Hälsningar
Gita

sune
22-09-04, 08:11
Brottslingar som dömdes till halshuggning benådades och deporterades till Sibiren på livstid.

Här (http://www.genealogia.fi/emi/siperia_index.htm) finns en lista på de deporterade och uppgifter om deras öden. Listan är tyvärr på finska. Den baserar sig på det material som Alpo Juntunen använde för sin doktorsavhandling om de depeorterade.

Tyvärr har Juntunen "översatt" namn. Så kan till exempel "Johan Hansson" uppträda som "Juhani Hannunpoika", så det gäller att hålla reda på de finska motsvarigheterna till de svenska namnen.

Men listan kan kanske ge någon ledtråd

Sune

Sören Ahinko
22-09-04, 19:01
Tyvärr Sune, så hittade jag inget som skulle passa in på "mina" brottslingar.

Gita, jag kommer ihåg att du skrev tidigare och undrade om någon dom i Helsingfors. Men jag hittade det inte.
Jag ska ta och ringa till Riksarkivet och fråga. Och om det finns något i Tammerfors så får jag väl ta och utnyttja en kompis som jag har där.

Tackar så mycket Gita och Sune för era förslag.

Sören

Gustav
25-09-04, 14:46
Hej Sören!
Ruovesi bör vid nämnda tidpunkt ha hört till Ruovesi domsaga och dess protokoll finns från tiden 1875 - 1977 på
Tavastehus Landsarkiv.
adress:
Arvi Kariston katu 2 A, 13100 HÄMEENLINNA
puhelin: (03) 656 460 fax: (03) 653 3810
sähköposti: hameenlinna%40narc.fi

En fällande dödsdom bör dessutom ha varit före vid respektiv hovrätt, d.v.s. i detta fall Åbo hovrätt, och dess arkiv med berörda protokoll förvaras på Landsarkivet i Åbo,

Adress:
Postiosoite: Aninkaistenkatu 11 (Sisäänkäynti Sibeliuksenkadulta), kartta
PL 383, 20101 Turku
Sähköposti: turku%40narc.fi
Vaihde 02-276 080, Asiakaspalvelu 02-276 0818

Jag rör mig där emellanåt, så om du återkommer med närmare uppgifter om namn och årtal så skall jag se om jag kan göra något åt saken.
mvh. Gustav

Sören Ahinko
26-09-04, 18:24
Gustav tackar så mycket för adresserna m m.
Jag ska även kolla upp dina förslag så småningom.

Och om du nu åker till Landsarkivet i Åbo så visst får du leta åt mig.
Här kommer det jag hittade:

"För rån å landsväg dömdes d. 11 d:s af häradsrätten i Ruovesi hemmansegaren G. Ylikätkä samt drängarne J. Ahinko och M Hautala att mista lifvet genom halshuggning."

Nya Pressen No 253 . Fredagen den 18 september 1885.

" Dom. Hemmansegare G. Ylikätkä samt drängarne J. Ahinko och M. Hautala, alla från Rantatöysä by i Alavo socken blefvo i fredags af häradsrätten i Ruovesi dömde att genom halshuggning mista lifvet för det de förlidne vår frånrånat torpare M. Packalén från Wirdois ett fickur, penningar m. m . Domen underställdes k Åbo hofrätts pröfning."

Nya Pressen No 255 .Söndagen den 20 september 1885.

Som du kanske förstår så är det J. Ahinko som är väldigt intressant. Men även hans kumpaner är intressanta.

Jag tackar så mycket på förhand.

Sören i Fagersta, en väldigt skön höstdag.

Sören Ahinko
24-10-04, 18:51
För intresserade så kan jag nämna att jag har fått en kopia på häradsrättsprotokollet. Jag fick protokollet mindre än en vecka efter det jag skickade en förfrågan. Mycket bra service av Tavastehus landsarkiv.

Nu återstår det för mig att försöka läsa vad som står skrivet.
Mycket intressant tolkning har jag framför mig.

Sören i höstregniga Fagersta