PDA

View Full Version : Ernst Georg Andersson

Stina
20-10-04, 11:28
Har sökt information om denna Ernst på annat ställe i detta forum men det gav inte så mycket. Nytt försök här nu. Tycks vara väldigt svårt att hitta information om hans liv i Helsingfors.

Ernst Georg Andersson föddes i Stockholm 11.2.1888. Mor Anna Josefina Theodora Andersson, far okänd. Han kom som liten till en fosterfamilj som flyttade 1897 till Helsingfors. Vad familjen hette är okänt. Han bodde till år 1907 i H:fors då han emigrerade till Amerika. Enligt hörsägen skulle han ha haft ngn kontakt med en svensk familj Nordin som också bodde i H.fors.

Har någon tips om hur/var man kunde söka, då informationen är så här knapphändig?

mvh
Stina

Gunnel
21-10-04, 08:09
Originally posted by Stina
Har sökt information om denna Ernst på annat ställe i detta forum men det gav inte så mycket. Nytt försök här nu. Tycks vara väldigt svårt att hitta information om hans liv i Helsingfors.

Ernst Georg Andersson föddes i Stockholm 11.2.1888. Mor Anna Josefina Theodora Andersson, far okänd. Han kom som liten till en fosterfamilj som flyttade 1897 till Helsingfors. Vad familjen hette är okänt. Han bodde till år 1907 i H:fors då han emigrerade till Amerika. Enligt hörsägen skulle han ha haft ngn kontakt med en svensk familj Nordin som också bodde i H.fors.

Har någon tips om hur/var man kunde söka, då informationen är så här knapphändig?

mvh
Stina

Hej Stina!

Jag kämpar själv med ett par liknande problem. Jag vet inte var du bor, men först lönar det sig att kontakta Helsingfors Kyrkliga Samfällighet. Kan du besöka dem vinner du tid, gör du en skriftlig ansökan kan du få vänta på svar ganska länge. Dom är vänliga där och gör en massa övertidsarbete. En vänlig dam ringde t.o.m. upp mig en kväll(!) och beklagade sig att de inte kunde hjälpa. Får du inget napp där, kontakta därefter Helsingors Stadsarkiv som har ett brett adressregister. Ofta får man enhel del information ur dessa. Vilka personer har bott under en viss adress osv. Lycka till.

Gunnel

Stina
21-10-04, 09:05
Hej Gunnel och tack för tipset. Är i Vasa så jag får nog skriva.
h
Stina

syrene
21-10-04, 16:55
Kanhända att ett Finlander medlem som bor i Helsingfors kan hjälpa dig? Jag har märkt att "Finländare" är mycket hjälpsamma!
mvh
Syrene

Stina
21-10-04, 17:25
Hi Syrene, jo jag hoppas det - alla är så hjälpsamma och trevliga på detta forum :)
h
Stina

Henry
21-10-04, 17:48
Hej Stina,

Jag besöker Helsingfors Kyrkliga Samfällighet nästa vecka på torsdagen.
Jag kan samtidigt titta om jag hittar någonting åt dig.

Mvh

Henry Johansson

Stina
21-10-04, 18:14
Henry,
oj, vad snällt - tusen tack på förhand!
h
Stina