PDA

View Full Version : Oravais

syrene
25-10-04, 20:51
Jag har ställt en foto från tidningen Femina 1972, när de fokuserade på Finlands form och arktektur. Foton visar hästmodeller från Oravais textilfabrik. Kläderna är faktiskt fina. Är det någon som vet vad hände designern? Jag förstår från Finlander Hromar att bara Mikkafabriker finns kvar.
Tack
Syrene

nikus
28-10-04, 17:24
Hej Syrene!

Detta fick jag just från Oravais:

Jag ringde och frågade Maj-Lis Wörlund ,som var försäljningschef .
Hon är nu över 80 och still going . Oravais textil gjorde mycket
uppskattade damkläder i finnjersey ,tunikor och långbyxor ,bl.a. .Tyget
stickades på Oravais fabrik . Designers var Gun Andersson ,från
Karleby , Anna-Lisa Ristola och Marianne Tammio von Knorring
.Textilfabriken upphörde i slutet på 80-talet.
Alfons Wörlund ,Majlis man var kontorschef .Dessa damer komponerade
både tyger och kläder.

genom Torbjörn

syrene
28-10-04, 18:35
Hej tillbaka!
Tycker du inte så att det skulle vara mycket intressant för våra SFHS medlemmar att få veta Oravais textilfabrik var så "hip"?
Om jag kunde få bara lite mer information om de här designers och deras öden. Vi kunde sätta in samma foto kanske.

Undrar om det finns någon som har behållit original designritningar? Foton utav damerna Andersson, Ristola och von Knorring då och nu skulle vara jätte intressant! Deras klänningar är precis i toppmoden just nu.

Kan du tänka på någon journalist som vore intresserad att skriva sånt till Vasabladet till exempel? Marita Bagge tror jag var en. Kanske finns den någon mer inne i modevärlden?

Eller är den här bara en av mina många dumma påhittelser_

mvh
Syrene

nikus
28-10-04, 18:41
Hello!
Bra idé. Skall kontakta Marita. Eller Stig Svens.
hälsar
Torbjörn

syrene
28-10-04, 18:49
Hej,
Jag har just skickat ett epost till Marita också vid Vasabladet. Hoppas hon blir intresserad.

Tack!
Syrene

Kaj Granlund
18-11-04, 19:40
OJ, man blir riktigt nostalgisk när man ser detta. Det var tider det! Jag gick i samma klass som Maj-Lis son, så jag var ofta hemma hos dem och min pappa jobbade åt fabriken under de här glansdagarna.
det blev ju alltid tygbitar över när man sydde upp kläderna på fabriken, så det syddes mycket kläder i hemmen åt oss barn också av samma material. Flickornas kläder inspirerades nog av designen från fabriken.

syrene
29-11-04, 19:29
Om artikeln ges ut i Vasabladet, kan någon vara snäll och skicka den till mig här på Finlander?
Tack så hjärtligt
Syrene