PDA

View Full Version : Amerika främmande 2004

timren
01-11-04, 18:59
Hej alla släktforskare!
Jag måste berätta en liten historia .. men vi tar den från början.
Hösten 2003 började jag planera en skidresa till Canada och USA, tillsammans med några goda vänner. Detta föranledde mig att "hitta" några utav mina släktingar däröver. Av en kusin i Kållby hade jag fått uppgifter att en tremänning (småkusin) fanns i närheten av Minneapolis och gift i Mount Olivet Church. Sände ett mail och bad dem hjälpa min att hitta personen. Efter några veckor kom ett svars mail från en son till min 2-kusin (Karin) och någon vecka till kom ett mail från hennes far (Edward) 85 år gammal.

Edward och jag träffades som hastigast på St:Paul flygplats och på en frågan av Ed om jag ville bli hans värd vid ett ev. besök i hans fars hemland .. ja naturligtvis. Ed och Karin besökte oss i Örnsköldsvik förra veckan och vi åkte över till Pedersöre där vi stannade tre dagar. Vi fick träffa tre kusiner till Ed varav en hade egna minnen av deras farmor. Vi var även åtta småkusiner samlade .. vidare besökte vi Pedersöre kyrka och begravningsplats. Kyrkvärden var vänlig och höll kyrkan öppen för vår skull.

Visst kan släktforskning leda till kontakter över alla gränser.
//kaj