PDA

View Full Version : Finlandssvenska Lutherska kyrkan i Olympia Washington

syrene
05-11-04, 19:20
Efter över hundra år har finlandssvenska kyrkan i Olympia Washington tänkt ge ut in liten bok om dennas historia. När den började Engelska tok den namnet Bethesda evangeliska lutherska kyrkan. Eventuellt valde den namnet Gloria Dei och byggde en väldig stor kyrka.

Forskarna har samlat en mängd nyare bilder, men fattas bilder utav grundarna, några 29 finlandssvenska emigranter. Särskilt ville de hitta en foto som nämdes i Myrhmans historia över de kvinnornas syjunta som samlade in pengar till tomt och byggnad.

Är det någon här som kan skicka kopior över gamla brev som beskriver aktiviteterna i kyrkan? Och finns den där foto någonstans i Finland?
Jag skickar namn över chartermedlemmar senare.
Tack,
Syrene

syrene
05-11-04, 19:31
Chartermedlemmar till finlandsvenska evangeliska luterska kyrkan:
från Munsala: John Jakob Adams, hu Kajsa Lisa Berg (Kvevlax)
Anders Sandberg, Vexala, hu Maria Lovisa: Sandås, Erik Johan Sandås (John Erickson), hu Anna Lovisa Rank
Pedersöre Henry Johnson (Grev) från Lövö, hu Sanna Brita Rank,
Jeppo: Joel Sjöblom, hu Brita Kajsa: Monå, John Johnson , hu Anna Nordling: Jussila, John Anderson: Sverige, hu Augusta Anderson: Hitis, Maria Adolfina Ingman, Ida Jackson: Storsved, Sofia Anderson: Vexala, Maria Johnson: Monå, Maria Blom från Harjux, Maria BAcklund från Vexala, Hanna Holm från Pensala, Ida Erickson från Monå, Maria Anderson från Monå, Emma Holm från Pensala, Sófia Rank från Munsala, Anna Mattson från Jeppo;
paret John Skåårs från Sverige och Norge.

Alf Blomqvist
27-11-04, 16:31
Namnet Bethseda antyder att det kunde ha varit en frikyrklig församling, Pingstvänner (eller ev. Baptist)?

syrene
28-11-04, 01:34
Jag har förstått att den har alltid varit luthersk.
mvh
Syrene

Alf Blomqvist
28-11-04, 09:58
Morron!

Här i Finland (och troligen också i Sverige) är det närmast Baptisterna och Pingstvännerna som använder likande bibliska namn på sina församlingar.

Förresten har min farmors yngre bror varit i Olympia (ca 1896 som skogsarbetare). Dessutom var troligen en av min morfars bröder i Olympia, åtminstone bodde en son där (avled i Olympia 1 nov. 1991)