PDA

View Full Version : Emigranten Cd

christer
12-01-05, 18:19
Finns det nån som har tillgång till Emigranten Cd.Söker uppgifter om min mormorfar som emigrerade till Usa i december 1903 via Göteborg, hade troligtvis som ressällskap en man som hette Järv.

christer

Sören Ahinko
12-01-05, 18:57
Christer,

Jag hittade flera Järv men ingen just år 1903, men det är möjligt att din mormorfar finns med ändå. Får jag bara namnet så kollar jag.

Sören, i ett blåsigt Fagersta

christer
12-01-05, 19:51
Hej Sören

Namnet på min mormorfar är Kristian Edward Klo från Iskmo, Korsholm Finland f. 18.4.1873 och hans eventuella ressällskap
Arvid Henrik Järv Iskmo, Korsholm Finland f.1875.Enligt kyrkoboken i Korsholm har de tagit ut pass till Amerika i december 1903 så jag antar att de åkte på direkten.Kristian Edward vistades i Bessemer i Amerika mellan åren 1892-1899 men kom hem till sin frus begravning i januari 1900.Enligt hörsegen kom han via Göteborg på hemresan så det är troligt att han reste till Amerika samma väg eftersom han inte finns på passagerar listorna från Finland via England.Tack för att du vill kolla på CDn.
Har hört på tv att stormen är på väg till Finland i natt.

Mvh christer

Sören Ahinko
12-01-05, 20:49
Tyvärr Christer.

Jag hittade inte Kristain Edward Klo och inte heller hans ev ressällskap.
Men för det kan dom ha åkt via Göteborg. Alla emigranter som åkte den vägen finns tyvärr inte med på cdn.

Jag själv söker efter min farmorsfar men inte hittat så mycket. Jag tog kontakt med Svenska Emigrantinstitutet i Växjö.

Följande mail fick jag från SWEMI:

"CD-Emigranten är ett register till passagerar listorna vilket innebär att
alla som reste från svenska hamnar år 1891 skulle ha varit upptagna.
Tyvärr när det gäller finländare och personer från andra nationer blev
inte alla upptagna av någon orsak(projektet CD-Emigranten i Göteborg var det som registrerade CD-Emigranten.

De flesta finländarna som for från svenska hamnar for från Göteborgs hamn.

Vi har originalen här. För att vi ska kunna utföra något arbete mot betalning så måste vi ha personens namn födelse datum eller ålder och exakt datum när han lämnade orten i Finland för att emigrera eftersom originalen går i datum ordning
från Januari till December. Vi kan tyvärr inte söka igenom en hel mikrofilm.

Så om Ni känner till datumet när han tog ut utflyttningsbetyg eller liknande för att lämna orten i Finland för att emigrera så är det bra.

Vi har en Blankett för Datasökning på vår hemsida www.swemi.nu och därefter klickar man på Forskaravdelningen och där finner
man Blanketten. Den kan man kopiera och fylla i med de uppgifter man har och sedan skickar man in den till oss med vanlig post.
Våran avgift är 400:- per sökning dvs. per person som man sätter in på det postgiro som står på Blanketten."

Det är bara att prova.

Sören

christer
12-01-05, 21:09
Hej igen Sören
Tack för att du kollade.Det var inte oväntat att vi inte skulle hitta något, jag har försökt hitta spår efter mormorsfar i 5 år nu men han verkar vara spårlöst försvunnen.Bara att kämpa vidare.
Söker du din farmorsfar i Sverige eller Usa? Jag har accsess till databaser i Usa om du behöver hjälp.

christer

Sören Ahinko
13-01-05, 17:39
Christer,

Det är ungefär samma sak för mig som för dig att jag har letat länge efter Johan Fredrik Fredriksson Lillas, utan att få något riktigt bra napp.

Det är flera som har hjälpt mig bl a Staffan Storteir, Sandy Witt, Alica Koski-Marshall osv. Men tyvärr har jag inte lyckats hitta något som stämmer.
Det jag har fått fram är bl a att Johan åkte till USA 1891 via England. Men vart han tog vägen sen vet jag inte.
Kanske du kan hitta något mer.

Johan var född 1863-12-27 i Jeppo och lämnade fru och barn kvar när han emigrerade.

Johan hade en bror, Karl Niklas Fredriksson Lillas, som åkte till USA ca 8 år senare och bosatte sig i Hibbing i Minnesota. Kanske fanns redan Johan där?

Jag håller tummarna att du hittar något.

Tackar så mycket på förhand.

Sören, i Fagersta som inte blåste bort i stormen.

christer
14-01-05, 11:55
Hej Sören

Jag kollade igenom alla de databaser jag har tillgång till. Jag hittade samma personer i Hibbing Mn som Kevin har nämnt i sitt inlägg, verkar vara ett svårt fall dethär också ,troligt är väl att han har modifierat sitt namn. Såg att det fanns namn som Lillis från Finland också men inget som passade med födelsetiden.
Jag håller namnet Lillas i minnet ifall jag stöter på det i något sammanhang.
Mvh Christer

Sören Ahinko
15-01-05, 12:10
Tackar Christer för försöket.
Du och jag har i alla fall något gemensamt ...
Men det är väl tjusningen med släktforskning att man inte hittar all på en gång. Dessutom ska man väl ha något att göra när man blir pensionär.

Sören i Fagersta med städning framför sig.

christer
15-01-05, 12:19
Hej Sören

Jag har tänkt likadant att när jag blir pensionär ska jag reda upp allt som jag inte hittar nu,så vi kommer nog att få väldigt stressiga pensionärsdagar.
Hälsningar från ett soligt Korsholm

Gunnel
16-01-05, 09:59
Originally posted by christer
Hej Sören

Jag har tänkt likadant att när jag blir pensionär ska jag reda upp allt som jag inte hittar nu,så vi kommer nog att få väldigt stressiga pensionärsdagar.
Hälsningar från ett soligt Korsholm

Jag kan försäkra er om att det blir stressigt!:D

Gunnel i Sjundeå

Henrik.Mangs
16-01-05, 15:22
Hej.

Ja, som pensionär kan man ju inte längre skylla på att man blir försummad av arbetet. Änndå räckere inte tiden till.
Christer tack för kopiorna.
MVH
Henrik

Hasse Andtbacka
16-01-05, 15:26
Efter ett år borta från arbetslivet har jag kommit underfund med varför pensionärer har så brottom.

Man kan ju inte mera sköta privata affärer på arbetstid!

Hasse A

christer
17-01-05, 15:50
En godtagbar förklaring.Synd att man är privatföretagare så man inte kan utnyttja den möjligheten.

mvh christer

Sören Ahinko
17-01-05, 17:47
Hasse,
Det är nog bästa att jag skyndar på med mina privata affärer eftersom jag har bara ca 20 år kvar till pension.....

Men har man trevligt så går ju tiden fort...

Kerstin
22-01-05, 18:00
Och jag måste skynda mig ännu mer för jag har bara ca 15 år kvar....

Med hälsningar från ett kyligt Nynäshamn

Kerstin

granskare
23-01-05, 03:16
Hi Christer,
I see you are still looking for Edward Kloo.
If my tolken99 software is correct, you are trying to check emigraten cd and have not found anything. That is often the situation with the cd these days.
However, the old typed emigranten list is on microfilm at Swenson here in Rock Island. I have used it to find a Swedish family that I could not find on the cd. That thanks to the genealogist Jill Seaholm who helped me. So if you give me the particulars in an email, I can print that email out and take it with me to Swenson next week and get into the old emigranten files
mvh,
Chuck:)

christer
23-01-05, 08:18
Hi Chuck

Kristian Edward Klo(o) born 19.4.1873 Korsholm.In Korsholm churchbook says that he left for Amerika 1903.There is no passport notes or passengerlist notes for him from Finland.Kristian Edward stayed in Amerika between 1892-1899
in Bessemer MI with his wife Maria and they got a daughter Ida Vilhelmina in Bessemer b.14.6.1896.When Maria got sick in 1899 he sent her and the daugter back to Finland in December 1899. Maria Died in january 1900 and Kristian Edward came home to her funeral and stayed until 1903 when he went back to Amerika leaving his daughter to her grandparents.The last someone heard from him was in 1908 when my grandma Ida got a letter with a golden ring in it.Unfortunately the letter has been destroyed so it wont help us a thing.My mother told me that she was told that they travelled via Gothenburg in vintertimeRumor said that he remarried in Amerika and had several children,a later rumor said that he was murdered in Amerika ,dont know where or when.

granskare
26-01-05, 03:14
Do you perhaps have another Swedish port or another year of departure?

I looked at film of old index cards and I didn't see a variation such as Klo either.

Sorry,

Chuck

christer
26-01-05, 08:23
Hi Chuck

I have heard that finnish people travelled from Norway too in wintertime, but have no idea from where.Thank you anyway for your lookup.

christer

granskare
26-01-05, 17:01
http://www.augustana.edu/administration/SWENSON/genealogy.html

If you scroll down to near the very bottom of the Swenson page, you will find links to other gen places and amongst them are Norwegian pages.

edit: here's that links page but I think you may wish to see what Swenson has to offer ppl:
http://www.augustana.edu/administration/SWENSON/Links.html

Chuck

christer
28-01-05, 17:36
Hej Sören
Jag ser att du kanske hittat din farmorsfar.lyckans ost. Jag har inte kommit en endaste bit på vägen med min mormorfar Klo än men det är bara att kämpa vidare. Du har annars också tur som inte behöver va rädd för annat än en liten katt, här sköt dom ett lodjur förra veckan 1 mil från mej,det du.

PS Får besök av en äkta svensk från Göteborg på måndag och han stannar i två veckor så nästa insändare från mej handlar antagligen om Kalle och Ada eller va di nu hette de där två Göteborgarna.

christer

Sören Ahinko
31-01-05, 17:19
Det är väl nästan bara Göteborgare som gillar Kal och Ada vitsar. Visst kan man små le åt vissa av historierna. :D

Jag har väl inte ännu fått bekräftat att det är min far morfar som Kevin hittade åt mig.
Vi får väl se. Men nu har jag fått ytterligare kontakt med en Fredrickson kännare, som du kanske sett. Vi får väl se vad det ger....

Jag och min fru var i Finland i helgen. Och då fick jag gör något jag har velat göra länge. ( Men inte riktigt vågat.) Delvis badade vi i en riktig rökbastu och sen ner i sjön. Vilken härlig känsla. Men det vet du väl redan?

Sören, som klarade sig undan snöstormen i Finland:D

christer
31-01-05, 17:30
Hej Sören

Var på begravning i Nykarleby i helgen och såg namnet Ahinko på en gravsten, kanske nån släkting till dej.? Vaddå badade delvis bastu, hade du ena foten innanför dörren eller?

christer

Sören Ahinko
31-01-05, 20:44
Den enda jag kan tänka mig av släkten som är begraven i Nykarleby är Reino Ahinko, dvs min fars bror som dom 1945.
Var det möjligen hans grav du såg?

Nä, riktigt så dålig är jag inte på att basta. Jag brukar ta med mig hela kroppen in i bastun.....

Tänk dig en sotig, svart bastu. Varmt så inåt.... Något gott att dricka och ca - 12 grader ute, hoppar ner i vattnet, upp fort igen. Njuter av solen och står ute och ljuger lite grann med dom andra bastubadarna.....

De ela gött som Kal skulle ha sagt till Ada..

Henrik.Mangs
31-01-05, 20:54
Hej.

Jag blev intresserad och var in och tittade på HISKI-s bilder från begravningsplatser.
Och mycket riktigt där fanns den person du hänvisade till på en gravsten med namnet Hansén.
MVH
Henrik

christer
01-02-05, 16:01
Hej
Det stämmer .Det stod Reino Ahinko f.16.10.1923 d.10.11.1945 på gravstenen.
hälsn. christer