Sami
23-01-05, 22:18
Hej,
Jag är nybörjare i släktforskning och jag bor i Israel idag. Jag är gift med fyra barn. Min fru är finlandsvensk, så vi har några språk som rikedom i familjen. (Min fru talar svenska med barn och mig, jag svarar på finska, barn talar engelska i skolan och alla lär hebreiska.) Svenska är inte min modersmål, men jag försöker klara mig med vad jag kan :)
Min släkt kommer från Kälviå, Nedervetil, Ullava och Kaustby. Jag forskar också min fruns sidan, som är mest från Larsmo, Öja, Kronoby, Pedersöre -trakten.
Jag har fått mest information från HisKi och andra släktforskare i internet. Tyvärr jag har inte ännu haft möjlighet att besöka arkiver, därför atta jag började den här hobbyn i slutet av sista sommaren och sommarlov brukar vara ganska kort...
Jag är också intresserad av gårdhistorier och bomärker från dessa område.
Jag har inte hittat mer information om dessa släktningar som jag har listat här. Om ni har mer information om dessa person, jag skulle vara mycket tacksam för alla hjälp!
1. Munsala?
Maja Cajsa Mattsdr Puss
f. 24.6.1805 Munsala d. 4.12.1863 Pedersöre
(v. med Henrik Gustaf Johanss. Abbors 16.7.1825 i Jakobstad)
-> jag är inte hittat föreldrar för Maja Cajsa och jag är inte 100% säkert om hon föddes i Munsala.
Hennes fader kan vara Matts Christofferss. Puss f. 1775 d. 22.10.1833 Munsala, men jag är inte säkert och jag har ingen aning om mor.
2. Kronoby
Anders Mattss. Bjong (?), eller Bosund, f. 5.4.1813 Bjong, Kronoby, d.?
(v. 27.3.1852 i Pedersöre med Anna Lisa Jakobsdr. Emtö, f. 18.8.1828 Emtö, Lepplax, d.?)
-> vem var Anders Mattssons föreldrar?
Han troligen kom som svärson till Emtö gård, därför atta släkten fortsättar som Emtö efter honom.
3. Larsmo
Anders Mattss. Finne, f. 12.12.1824 Finne, Larsmo, d. 1888 Larsmo
(v. 3.7.1853 i Larsmo med Brita Stina Johansdr. Finnäs, f. 18.11.1832 Finnäs, Larsmo , d. 1894 Larsmo)
-> vem var den här Anders Mattssons föreldrar?
4. Öja
Maja Lisa Andersdotter Haga, f.1.6.1827 Knifsö, Öja, d. 20.8.1867 Öja
(v. 7.7.1854 i Öja med Johan Abrahamss. Bodö-Sundqvist)
Hennes fader var troligen Anders Erikss. Haga, bonde och sexman f. 7.3.1793 Öja, d. 31.5.1849 Öja.
-> Vem var Maja Lisas mor?
Jag har bara hittat Lena Johansdotter f.1799, men ingenting annat om henne.
Det var många frågor för första gång...
Med vänliga hälsningar,
Sami Rauhala
Raanana, Israel
Jag är nybörjare i släktforskning och jag bor i Israel idag. Jag är gift med fyra barn. Min fru är finlandsvensk, så vi har några språk som rikedom i familjen. (Min fru talar svenska med barn och mig, jag svarar på finska, barn talar engelska i skolan och alla lär hebreiska.) Svenska är inte min modersmål, men jag försöker klara mig med vad jag kan :)
Min släkt kommer från Kälviå, Nedervetil, Ullava och Kaustby. Jag forskar också min fruns sidan, som är mest från Larsmo, Öja, Kronoby, Pedersöre -trakten.
Jag har fått mest information från HisKi och andra släktforskare i internet. Tyvärr jag har inte ännu haft möjlighet att besöka arkiver, därför atta jag började den här hobbyn i slutet av sista sommaren och sommarlov brukar vara ganska kort...
Jag är också intresserad av gårdhistorier och bomärker från dessa område.
Jag har inte hittat mer information om dessa släktningar som jag har listat här. Om ni har mer information om dessa person, jag skulle vara mycket tacksam för alla hjälp!
1. Munsala?
Maja Cajsa Mattsdr Puss
f. 24.6.1805 Munsala d. 4.12.1863 Pedersöre
(v. med Henrik Gustaf Johanss. Abbors 16.7.1825 i Jakobstad)
-> jag är inte hittat föreldrar för Maja Cajsa och jag är inte 100% säkert om hon föddes i Munsala.
Hennes fader kan vara Matts Christofferss. Puss f. 1775 d. 22.10.1833 Munsala, men jag är inte säkert och jag har ingen aning om mor.
2. Kronoby
Anders Mattss. Bjong (?), eller Bosund, f. 5.4.1813 Bjong, Kronoby, d.?
(v. 27.3.1852 i Pedersöre med Anna Lisa Jakobsdr. Emtö, f. 18.8.1828 Emtö, Lepplax, d.?)
-> vem var Anders Mattssons föreldrar?
Han troligen kom som svärson till Emtö gård, därför atta släkten fortsättar som Emtö efter honom.
3. Larsmo
Anders Mattss. Finne, f. 12.12.1824 Finne, Larsmo, d. 1888 Larsmo
(v. 3.7.1853 i Larsmo med Brita Stina Johansdr. Finnäs, f. 18.11.1832 Finnäs, Larsmo , d. 1894 Larsmo)
-> vem var den här Anders Mattssons föreldrar?
4. Öja
Maja Lisa Andersdotter Haga, f.1.6.1827 Knifsö, Öja, d. 20.8.1867 Öja
(v. 7.7.1854 i Öja med Johan Abrahamss. Bodö-Sundqvist)
Hennes fader var troligen Anders Erikss. Haga, bonde och sexman f. 7.3.1793 Öja, d. 31.5.1849 Öja.
-> Vem var Maja Lisas mor?
Jag har bara hittat Lena Johansdotter f.1799, men ingenting annat om henne.
Det var många frågor för första gång...
Med vänliga hälsningar,
Sami Rauhala
Raanana, Israel