PDA

View Full Version : Faster Mia

Kerstin
15-03-05, 01:04
Min Pappas faster emigrerade en gång i tiden till Amerika. Jag har sökt efter henne tidigare men inte lyckats hitta henne. Men så när jag letade på migrationsinstitutets databas så hittade jag någon som hette Maria Fölix, och tänkte att det kunde vara hon även fast efternamnet var felstavat (det skulle ju vara Thölix). Så jag skickade iväg en förfrågan till Migrationsinstitutet och fick detta svar. Nu citerar jag ur brevet:

Tack för korten.

Tyvärr har jag inte hittat mera information om Maria Fölix än vad det finns i passagerarlistor. Maria ankom till New York den 5 agusti 1905. Namnet är skrivet felaktigt och Amsterdam ska vara Mustasaari. Hon var på väg till sin syster i Pennsylvania. Slut på cit
at.

Sedan finns det en sida med information om att Maria Fölix var 26 år gammal. Hon for från Hangö och skulle till Westport Pennsylvania USA. Biljetten kostade 236 Mark och hon åkte från Hangö med fartyget Urania den 22/7 1905. Från England åkte hon med fartyget Lucania den 29/7 1905. Rederiet var Cunard Line och ankomsthamnen New York.

Och allt det där är nog riktigt, men sedan kommer det vad som står om henne i Ellis Island Passanger arraivals:

First name: Maria
Last Name : Faleles
Ethnicity: Finland
Last place of Recidence: Amsterdam
Date of Arrival: August 05 1905
Age at arrival:22 y Gender:F Marital Status:S
Ship of travel:Lucania
Port of Depature:Liverpool
Manifest Line Number:0004

Månne det var någon som stod före henne i kön på Ellis Island, som hette Faleles och var från Amsterdam??

Roligt hade jag i alla fall när jag läste brevet

:D

staffan
15-03-05, 07:50
När man tittar på originalmanifestet så är det rätt klart att de(n) som transkriberat texten mer eller mindre varit tvungen att gissa sig till vad det står där. Orginalmanifestet har nämligen en mycket kontrastsvag och otydlig text. När man med facit i hand vet att hon kom från Korsholm, ser man att det står Mustasaari i kolumnen "Last residence", men för en person som inte kunde veta det är Amsterdam en inte helt oäven gissning. Samma gäller Faleles - Toliks

Försök själv tyda texten i de övriga kolumnerna! Jag tycker att det står Bitumen, Pa i kolumnen "Final destination" och To sister ????tina Toliks... i kolumnen "Wether going to join a relative or friend,...". Det vill säga jag klarar inte av att tyda förnamnet och beträffande efternamnet vet jag på förhand att det kunde vara Töliks.

Lägg också märke till att hennes namn skrivits med -ks inte x i slutet redan i FÅA:s passagerarlistor.

Hälsningar,

granskare
17-03-05, 01:16
Hi Kerstin,
I did not find Fölix or Faleles or Thölix or anything like that on the church member lists.

If Maria got married in that place, we might just find her and her husband listed on the baptismal pages of that church.

I checked and found several women named Maria but no maiden names were listed and only one was a member and she from Sweden.

Chuck:)

Kerstin
19-03-05, 08:54
Hej!
Faster Mia kom tillbaka till Finland igen och levde ogift i Tölby fram till sin död. Den syster hon skulle till i Bitumen var Vendla Karolina. Mia var anställd som hushållerska hos en läkarfamilj. Det märkliga med läkaren var enligt Mia att "han skulle ha en ren skjorta varenda dag". Första dagen hon kom till familjen så talade frun i huset om vad hon skulle göra ( på engelska då naturligtvis, som Mia inte begrep ett jota av) och så försvann hon.
I den stunden undrade Mia över varför hon emigrerat, och grät av hemlängtan. Men så satte hon igång att skura hela huset, och på det viset blev hon anställd där. Det här är saker som jag har fått mig berättat av andra personer, inte av Mia själv. Jag var så liten när hon dog och eftersom hon bodde i Finland och vi i Sverige så blev det inte att vi åkte över och hälsade på varje år heller. Så jag kan nog bara ha träffat henne 2-3 gånger i mitt liv och har inga egna minnen av henne. Min bror har i sin ägo ett fickur som han fick av Mia och som hon köpt i Amerika. Till hans 60-årsdag skramlade vi till en silverkedja till uret, så på högtidsdagar när han vill vara riktigt fin så har han uret på sig. Jag vet också att Mia hade en fästman i Amerika, men att han avled där. Kanske var det han som skulle ha haft uret?

MVH Kerstin