PDA

View Full Version : Hermans från Sideby

Arne Böhling
04-05-05, 19:52
Finns det någon släktforskare som känner till något om denne Sidebyättling; Axel Hermans (ev. namnbyte till Axel Gustafsson) född 1.4.1885 och som kom till Amerika 1903 till MA, Fichburg, några år senare flytt ev. till Gardner.

I Migrationsinstitutets passregister från Vasa passmyndighet finns Axel Hermans från Sideby noterad med följande uppgifter: Aksel Adrian Hermans, 18 år, ogift, fiskarson, passdatum 17.9. 1903, passnummer 3911, 2 årigt pass, utresa från Kristinestad, resemål USA, MA, Fichburg, resans pris 192 mk, fartyg från Finland: Polaris, resedatum från Finland 23.9.1903, resedatum från England 29.9.1903, Atlantlinje: Cunard Line., S.S. Ultonia. Anlänt till Boston hamn 12.10 1903. Resemål vän Klas Gustafsson i Fitchburg.

S.S. Polaris var FÅA:s skepp, längd 84,2 m, bredd 11,4 m som tog 80 st 1-klass, 18 st 2-klass och 167 st 3-klass passagerare. Linjen torde ha varit Hangö-Liverpool ev. med förbindelse ner till Hangö med S.S. Norden från Kristinestad. FÅA hade eget kontor i Kristinestad vid Östra Långatan.

När hans tvillninbror Viktor Eliel Hermans( han böt namn till Victor Gustafson) ankom den 25.12 1905 till Amerika/NY uppgav han vid inresa att han skulle till sin bror, Axel Gustafson, bosatt i delstaten Massachusetts, staden Gardner på adress 5 Greenwood.

Föräldrarna till dessa två Amerikaresenärer var Gustaf och Maria.

Viktor Eliel Gustafsson Bodman Sandvik f. Hermans, född 1.4.1885 Sideby, dog 29/30.4.1923 Amerika.. Han var tvilling. Enligt passagerarlistan från Ellis Island ankom han som 20 åring till New York redan den 25.12 1905 med 8 dollar på fickan. Namnet skrevs Viktor Hermans. Fartyget han anlände med hette ev Columbia och inresehamnen var Londonderry. I handlingarna stod att han skulle till sin bror Axel på adress 5 Greenwood i Gardner, Massachusetts. Enligt uppgift från Sideby församling for han till Amerika 18.8.1911.

Enligt uppgift från Gardner finns han noterad i staden mellan åren 1907-1921. Arbetade vid Central Oil and Gas Stove Co, vid olika tillfällen. vid sin död, överkörd, 29..4.1923 bodde han på en farm i Templeton. Han hade en kusin i Fitchburg vid namn Heming Gustafson.

Tacksam för hjälp med någon detalj i detta sökande.

Arne Böhling
arne.bohling*multi.fi

granskare
05-05-05, 17:15
Hej Arne och välkommen till sfhs!

Jag genomsökt Gardner, MA lst Luthersk Kyrkan film vid Swenson Centrum här i stad.

Jag gjorde inte finna vem som helst namngiven Hermans eller Sandvik listad. Jag tittade i medlem index och funerals uppräkning.

Chuck

Hi Arne and welcome to sfhs!

I searched Gardner, MA lst Lutheran Church film at the Swenson Center here in town.

I did not find anybody named Hermans or Sandvik listed. I looked in the member index and the funerals listing.

Chuck

Arne Böhling
06-05-05, 17:44
Axel använde eventuellt efternamnet Gustafson, finns något sådant efternamn i den Lutherska kyrkans register i Gardner vid denna tid?

granskare
06-05-05, 20:59
negativa resultat från Swenson

Jag rechecked Första Luthersk Kyrkan i Gardner och gjorde inte finna honom som en Gustafson.
Då Jag kom ihåg till kontrollera Immanuel Luthersk Kyrkan i Gardner vilken var svenskan-Finne kyrkan
men Jag gjorde inte finna Hermans/Gustafson i att placera varje.
Chuck

I rechecked First Lutheran Church in Gardner and did not find him as a Gustafson.
Then I remembered to check Immanuel Lutheran Church in Gardner which was the Swedish-Finn church
but I did not find Hermans/Gustafson in that place either.

Chuck :(

granskare
10-05-05, 18:43
Nothing at Fitchburg church either.

Chuck

Arne Böhling
10-05-05, 19:37
I Census 1910, series T624, Page:290A, Roll:69, Part:1 finns en Axel Hermans, ca 24 år, på adress 7-Wd Alameda, Alameda, California.

Vem kan detta vara? Finns någon databas att kolla närmare vem det här var?

Arne Böhling
arne.bohling*multi.fi

granskare
10-05-05, 22:38
Jag gjorde inte finna en kyrkan i Alameda men funnen 3 i Berkeley bara några kilometers till norra.
En luthersk kyrkan, en avtal kyrkan och en evangeliska fri kyrkan.
I ingen av de där kyrkorna gjorde Jag finna Hermans tillnamn.

Han gjorde inte gå med i Fitchburg så den var osannolikt till finna honom här.

Luthersk kyrkan hade det bästa uppgifter så Jag genomsökt medlemskap index, doplängd tar upp, äktenskap tar upp och jämn begravning tar upp men han är inte till vara funnen.

Ledsen
Chuck :(

I did not find a church in Alameda but found 3 in Berkeley just a few kilometers to the north.
A lutheran church, a covenant church and an evangelical free church.
In none of those churches did I find the Hermans surname.

He did not join in Fitchburg so it was unlikely to find him here.

The lutheran church had the best records so I searched membership indexes, baptismal lists, marriage lists and even funeral lists but he is not to be found.

Sorry
Chuck:(

Arne Böhling
17-05-05, 16:30
I Census 1930 finns en Axel Gustafson med fru Anna och dotter Gladys 13 år bosatt i New York, Elmont, Nassau. Anlänt till Amerika år 1903. Kan någon få fram mer uppgifter om denna familj?

arne.bohling*multi.fi