PDA

View Full Version : Pelat, Back, Strömming, Laggnäs i Munsala

A-M Löfdahl
19-09-03, 20:27
Pelat, Back, Strömming, Laggnäs. Söker någon som forskar i/har uppgifter om dessa familjer/hemman i Munsala.
Mvh
Ann-Marie

D.Frilund
17-10-03, 10:38
Har du bekantat dig med följande:

'He ska lengär havas än järas' - Munsalabygd i förvandlind,
studiecirkeln Gnistan(1978) Munsala. En god bok om gamla tider
i Munsala, fann där en en historia om Pelat branden som inträffade i början av 1900-talet. Pelat är ju en gårdsgrupp
mellan Hirvlax och storsved.

Troligen så finns det också en släktutredning gjord av
Hugo Lagström som heter 'Pelat släktet' i Munsala, men
jag ska försöka ta reda på det.

Jag finner i min familjelinje Jussila, Pelat och också Seiplax(Oravais)men skulle gärna veta mera om personerna och historierna bakom dessa namn. Det är en utredning som en släkting gjort, baserande på kyrkböckerna.

Vänlig hälsnig: Derrick Frilund

June Pelo
17-10-03, 17:23
Släkterna Räf från Munsala Socken av Hugo Lagström has about 10 Strömming names. And Finlander Roy Lager has a Pelat name.

June

Hasse
17-10-03, 18:27
Hi all

There are about 85 records with the surname PELAT in the Talko database from the following submitters:

Henrik Mangs
Göran Berglund
Göran Byskata
Roy Lager
Bert Lindvall
Hasse Andtbacka

enges
17-10-03, 18:41
Om du matar in det du har och sänder det till Finlander i form av en GEDCOM, så slipper du åt Talko. Det finns väl inga gränser på hur stor/liten databasen måste vara (eller hur Hasse?), så du kan väl säkert sända det du har. Jag har nu hunnit titta igenom Talko-sidorna och måste kort konstatera att de är helt fantastiska - en enorm resurs för alla släktforskare. Det är något stort på gång här, och alla kan bidra med det de har.

Lite knäckt blir man ju när man inser hur lite personer man själv har i jämförelse med vissa andra, men jag har ju orginalforskning i mitt data och anser att jag kan bidraga till den totala kunskapsmassan - har du redan några personer som ingen annan har så bidrar du ju.

/anders

Hasse
17-10-03, 19:28
... vilka superlativer.

Men visst hoppas man att summan av delarna skall vara större än delarna...

Det jag hoppas på är att höra om folk har hittat något från varandras forskning. Jag tror att var och en som deponerat sin forskning gärna hör om nån har fått nya infallsvinklar till eget arbete osv.

Sitt inte gubbar och gummor tysta i "blindkamarn". Man behöver inte vara rädd för att plita ner en rad eller två till forumet. Ingen hängs. Inte heller behöver ni vara rädda för att svara amerikanerna på engelska.

enges
17-10-03, 20:01
Det har ju varit vissa tendenser till en ökad slutenhet inom släktforskningen. Webben är full av sidor som glatt meddelar att "detta vet jag och så här köper du min CD...".

Konceptet "att om du ger - så får du" är utmärkt. Jag har gjort ett riktigt genombrott i en gren av min forskning med hjälp av Henrik Mangs och Göran Berglunds data. Lite dumt egentligen, eftersom jag träffat dem bägge rätt många gånger. Det är dock inte så lätt att komma ihåg allt man vill fråga, och oftast börjar man prata om andra saker. Nu när jag i lugn och ro kan "vrida och vända" på datat hittar jag sådant som jag inte tidigare insett.

Jag har nog även kunnat konstatera att jag själv har grenar som ingen annan har och detta har ökat mitt självförtroende. När man forskar för sig själv har man lite svårt att se allmännyttan av data. Nu när jag fått se mitt material relaterat till andras material, har jag insett att jag kan tillföra något - att jag kan känna mig nyttig.

Genom att samla material från många olika källor och ge en gemensam sökmöjlighet så får man nog en tydlig synergieffekt - summan blir större än delarna.

Vad det gäller forumet så kvarstår mina tidigare argument - har jag nåt att komma med så skriver jag nog, men lite blyg är jag nog i alla fall....

/anders

enges
17-10-03, 20:12
I guess there are too many discussions in Swedish, and that may put some of the English speaking members off. Please remember that the most spoken language in the world is "Broken English".

All understund broken englis, and no on will laff att you if you do som speling erors.

/anders

Hasse
17-10-03, 20:42
Både engelskan och svenskan skall nog samsas på Finlander. "Det finlandssvenska rummet" är nog tänkt som svenskspråkigt delforum. Man kan såklart ta sig en funderare när man påbörjar en ny tråd - skapas den på den engelskspråkiga sidan eller på den svenskspråkiga sidan.

Primärt tänkte jag mig det finlandssvenska rummet som en plattform där personer som inte så hemskt gärna vill uttrycka sig på engelska kan ställa sina frågor och delta i pågående diskussioner på svenska. Delforumet kom till på begäran, eftersom man kände sig "för blyg" att skriva på engelska. Dessutom finns just inga diskussionsforum på svenska - utom våran Maggans Westside.

Detta betyder inte att jag vill diskriminera varken eller, men en dialog mellan ättlingar i den anglosaxiska världen och ättlingar i Finland/Sverige borde kunna tolereras på dessa båda språk. Om någon vill ha någonting förklarat på det andra språket måste man bara ryta till - alltid finns det väl någon hjälpsam själ som stiger fram.

Travesterat á la Syrenes signatur: "vi ska bögg en rakloan broo - på bååda språåtzjen"

enges
17-10-03, 20:47
Det heter:
Vi skaa bygg ein raklougan brou - på båå språtjin

Språkforkare är väldans förtjusta i de s.k. "Österbottniska diftongerna", men de verkar bara finnas kvar i Vörå.

Ex:
gul = giul
ful = fiul

/anders

A-M Löfdahl
17-10-03, 20:56
June, thank you for the tip about Strömming an Pelat!

Derrick !
Tack för tipset om Gnistan-boken! Har inte läst den även om jag sett att det finns en sån. Tyvärr kan det vara ganska svårt att få tag på sån här ”lokallitteratur” ibland; särskilt om det gått länge sedan de utgivits. Jag ska söka! I Munsala har det ju funnits studiecirklar och byaforskningsgrupper som samlat material om ”gamla tider” ganska länge.

Lagströms material har jag också tittat lite i som hastigast. Har där hittat min farfars farfar och farmor; just på Söderpelat. Finns det ngn publicerad släktutredning på det också? Farfars farfar kom från Laggnäs och Strömming 1.

Om du har Seiplaxare i dina anor är det mycket troligt att jag kan berätta mera om dem. Jag har inte bedrivit så mycket grundforskning själv men samlat på mig en hel del kunskap och material. Både min man och jag har flera rottrådar i Seiplax och dessutom är vi bosatta här!! Folk med rötter i Oravais kommer ofta tillbaka till Seiplax i något skede…..

Anders o Hasse:
Jag har börjat mata in mina anor...och jag har tittat lite på Talko. Visst kan man tycka att det är onödigt att alls skicka in ngt när de personer man har för det mesta återfinns i andras material. Jag har ju också nyss börjat. Men, andra har kanske inte de kopplingar jag har/känner till. Sånt måste man också komma ihåg, liksom att de få personer jag hittills har matat in vet jag för det mesta lite mera om. Sånt tycker jag är mycket viktigt.

Ja iiss it byri tjinn medde om na dialektar Andäs, ha ha

Ann-Marie

Henrik.Mangs
18-10-03, 07:41
Öppenhet i släktforskning.

Jag hyllar principen "Delad glädje är DUBBEL glädje". Ena gången kan man bidra med information, den andra gången kan man få information. En annan stor uppgift med denna öppenhet är att man kan bli upplyst om misstag och feltolkningar man gjort. Allt deta borde resultera i att materialet blir i möjligaste mån sanningsenligt.
MVH
Henrik Mangs

Alf Blomqvist
18-10-03, 15:41
Originally posted by A-M Löfdahl
Pelat, Back, Strömming, Laggnäs. Söker någon som forskar i/har uppgifter om dessa familjer/hemman i Munsala.
Mvh
Ann-Marie

Har en notering om att en person i min databas skulle har anknytning till Pelat:

Tabell 1
I. Otto Josefsson Blomqvist (far Josef Johansson Manfors, mor Maja Lisa Andersdotter Sigfrids). Född 1.9.1878 i Nykarleby lkm i Bonäs . Blomqvist, Otto, från Bonäs, till Sydafrika i början av seklet. (SLS 990 Österbotten 1) 1. Blomqvist, Otto Josefsson, född i Bonäs 1.9.1879, avled i Afrika 26.11.1909. (Släkten Pelat) 1. Blomqvist, Otto, född 1878 i Nykarleby, emigrerade 1898-1900, 1906-09, dog i Munsala 1911 i minarsjuka, änkan Amanda och familjen kunde leva av pengarna efter hans död.
???????? Fel Otto????? 1. Blomqvist, Otto, 25, biljett från Hangö till Kapstaden, FIM 477, med Arcturus 25.11.1903, Union Castle. (Migrationsinstitutet) 1. Yrke Måg i Nykarleby i Lojlax. Död 26.11.1909 i Nykarleby lkm .
— Gift med ? ?dotter ?. Född i ?.
II. Barn:
Ester Maria Ottosdotter Blomqvist. Född 19.10.1900 i Munsala . Gift i Kanada. Död i ? i ?, i Kanada.
Arthur Johannes Ottosson Blomqvist. Född 26.1.1902 i Munsala. Död 31.5.1923 i ?.
Elsa Amanda Ottosdotter Blomqvist. Född 15.2.1904 i Munsala. Död 14.3.1904 i Munsala.
Anni Sofia Ottosdotter Blomqvist. Född 3.8.1905 i Munsala. Död 6.5.1984 i Mariehamn i Åland.
— Gift 5.4.1931 med Jakob Robert ? Björking. Född 14.7.1900 i Munsala.
Helmi Johanna Ottosdotter Blomqvist. Född 21.8.1907 i Munsala. Död 30.12.1908 i Munsala.
Helga Helena Ottosdotter Blomqvist. Född 3.4.1909 i Munsala. Död 27.6.1909 i Munsala.

Boken Afrikafeber K-G Olin 2000
Signe Blomqvist
gift i Kanada

syrene
18-10-03, 21:42
Re:
Munsala studiecirkle. Jag har ett par böcker tryckt av Cirkeln. Väldigt intressant!
Jag vet att biblioteken runt om Finland lånar böcker utanför deras parish. Kanske kunde man bestämma på korttids lån från Sverige till Finland?
Syrene
Jarl Roos tror jag var medlem i Finlander Forum. Han är hemmastad från Pensala i Munsala parish. Han kanske kan hitta några kopier som är till salu?
Syrene

A-M Löfdahl
18-10-03, 22:39
Min första fråga postades före Talko-databasen...
Nu har jag hittat Anders Åkesson Strömming f 1699 med ättlingar i både Henriks och Görans material. Väldigt intressant eftersom jag också har honom i mina anor!
Fortsätter söka...
Ann-Marie

Alf Blomqvist
19-10-03, 08:58
Du kunde fråga Birgit Dahlbacka i Munsala om hon har uppgifter eller kan få fram.

Birgit Dahlbacka birgitdahlbacka%40hotmail.com

Alf Blomqvist
19-10-03, 10:32
Originally posted by A-M Löfdahl

I databasen Lojlax som Arne Nylund och Birgit Dahlbacka gjort finns en hel del personer med dessa namn, samt Frilund och Fridlund

Hasse
19-10-03, 13:53
Originally posted by Alf Blomqvist
I databasen Lojlax som Arne Nylund och Birgit Dahlbacka gjort finns en hel del personer med dessa namn, samt Frilund och Fridlund

Sitter Arne på nätet? Tror du han skulle vara intresserad av att delta i talkon? Birgit säger att hon själv har merparten till pappers, inte på dator.

Alf Blomqvist
19-10-03, 19:01
Det är inte omöjligt att Arne Nylund (min småkusin) skulle vara intresserad av att delta.

Har sänt en fråga till både Arne och Birgit för att få tillstånd att skicka in Lojlaxdatabasen till Talko. Tyvärr har det inte kommit svar ännu.