PDA

View Full Version : Pulkkinen?

Tiny
28-06-05, 23:20
Hoppas jag kan skriva på svenska här... Är det någon som inte förstår så kan man skriva ett inlägg och be mig skriva på engelska.
Jag söker efter rötterna till Maria Pulkkinen född 22/10 1898 i Rautjärvi Finland.
Jag vet inte så mycket om Maria och jag skulle behöva råd på hur jag kan gå till väga eftersom jag är nybörjare.
Det jag vet är att Maria och hennes barn invandrade till Sverige under andra världskriget. Jag tror att de först kom till Aapua i Norrbotten. Maria gifte sig och fick namnet Krutrök.
Maria hade 6-7 bröder, en av dem borde heta något som liknar Touppio, är osäker på stavningen.
Är det någon som kan hjälpa mig?
Mvh
Tina

D.Frilund
29-06-05, 09:32
Hej,

Namnet "Tuoppio" kan möjligen vara det finska ganska almänna
förnamnet Tapio. Det här är förstås en gissning bara.

I Finland finns det en Pulkkinens släktförening, men tyvärr har de inte
sidorna på svenska, om kontaktpersoner finns det en lista, kanske någon
av dem skulle kunna hjälpa, åtminstone på det engelska språket.

Pulkkkisten sukuseura: (Sukuseura=släktförening)

http://kansalaistalo.jns.fi/suvut/pulkkinen/index_real.htm

på vänster sida står det "Sukuyhteys" , öppna den så
ser du på högra sidan "Hakupalsta-Tetääkö kuka", öppna den
så har du öppnat gästboken. Sedan står det skrivet "kirjoita vieraskirjaan"
(skriv i gästboken), där kan du skriva din message på engelska.

Hoppas det här är till hjälp för dig.

Hälsar D.Frilund från Finland

Tiny
29-06-05, 10:01
D.Friland!
Det här kan vara till en mycket stor hjälp för mig!
Eftersom jag inte kan någon finska alls, så var detta guld värt för mig. Jag ska höra mig för på den sidan...

Tusen tack!
Tina

D.Frilund
29-06-05, 10:16
Jag kan översätta till svenska om du stöter på
något som ska översättas.

Tiny
29-06-05, 10:54