PDA

View Full Version : Adam Adamsson Nöjd

Leif H
04-10-05, 21:01
Jag söker Adam Adamsson Nöjd. År 1809 inflyttar han till Gällivare socken och i kyrkboken uppges att han skall vara från Nyland i Finland. I husförhörsboken för Gällivare socken står att han är född 1775, men årtalet är överskrivet med 1780 (vilket jag tror är fel). I dödboken för Nederluleå socken år 1839 står att han var 65 år då han dog (alltså född 1774). Adam gifte sig år 1812 med Ella Johansdotter Kilvo född i Gällivare och år 1818 flyttade de till Alträsk, Nederluleå socken. I vigselboken har prästen skrivit ”bägge finnar”.
Jag tror att det kan vara så att Adam Adamsson Nöjd var med om kapitulation 1809 då de finska förbanden i den svenska armén lämnade sina vapen och fanor till ryssarna i Kemi. Adam återvände sedan aldrig till sina hemtrakter. Kan Adam Adamsson Nöjd ha tillhört Nylands Dragonkår? Om jag söker i HisKi på Nyland får jag följande föräldrakandidater:
Adam Jöransson och Elisabeth Thomasdotter i Hirvihara. Söker jag på ”Södra Finland” får jag ytterligare fem träffar (Adam kan ju vara född i Nylands närområde). Hur skall jag hitta rätt? Tacksam för minsta uppslag!

Mvh Leif Markstedt
Skellefteå

Henrik.Mangs
04-10-05, 21:36
Genealogiska Samfundet i Finland
Historieböcker
[Församlingar] [Böcker] [Sökblanketten]

Högfors - Karkkila (ent. Pyhäjärvi Ul) - döpta

* Åren 1770 - 1780
* Faderns förnamn: ADAM => Adam
* Barnets förnamn: ADAM => Adam

Född Döpt By Gård Far Mor Barn
19.5.1780 19.5.1780 Havisto Randala tp Adam, Siegf.s. Stina Lena Henriksdr 42 Adam

1 händelser hittades.

Mäntsälä - döpta

* Åren 1770 - 1780
* Barnets förnamn: ADAM => Adam, Adamina

21.8.1774 21.8.1774 Hirvihara Finnilä Adam Jöransson Elisabeth Thomasd:r Adam

1 händelser hittades.

Pusula - döpta

* Åren 1770 - 1780
* Barnets förnamn: ADAM => Adam

2.5.1771 3.5.1771 Radux Rosoi (Fad. bek. vara Adam Jacobss. (lj. hos capell. Schäffer i Pyhäjärfvi)) Maria Gustavsd:r Adam

Detta fanns i Nyland på Hiskis hemsida
http://www.genealogia.fi/hiski/64mh9c
MVH
Henrik mangs

Leif H
09-10-05, 13:45
Hej och tack för svaret!

Ett problem är ju att jag ej kan vara säker på Adams födelseår. Men troligt är att det är omkring 1774. Från år 1818 då Adam med hustru flyttat till Alträsk i Nederluleå socken och fram till Adams död år 1839 i Avan, Nederluleå socken anges aldrig födelseår eller ålder för någon av dem. Utan det är först vid Adams död, åldern 65 år anges. Det var kanske så att prästen då frågade barnen om faderns ålder.

Ett sätt att spåra Adam skulle vara om det gick att klarlägga i vilka församlingar i Nyland soldatnamnet Nöjd användes vid den här tiden.
Finns det t.ex. förteckningar över rotenamnen sockenvis?

Mvh Leif Markstedt