PDA

View Full Version : Karl Arthur Böhling, Bladen, Oteen, North Carolina

Arne Böhling
28-10-05, 20:33
Finns det någon som har tillgång till databas där eventuella uppgifter om minfarfars brors son, Karl Arthur Böling, född 26.10.1887 Degerby, Rådkila, Mars, dog 28.2.1929 Oteen, North Carolina. Troligtvis använde han namnet Karl Arthur Bohling i USA, eller enbart Karl Bohling.

Det ända jag har erhållit tidigare är en uppgift om en person med liknande namn ur Ellis Island records där det finns en sjöman Karl Bohling från Finland som seglade från NY till Kuba och Jamaica mellan åren 1920-1925. Huruvida det är min släkting har jag inte fått bekräftat.

Kan någon med tillgång till US census eller deth-index kolla närmare uppgifter i ex 1920 års census. Vid sin död 1929 borde han ha varit i Oteen, Bladen, North Carolina.

Arne Böhling

granskare
29-10-05, 01:40
Swenson svenska immigration centrum har inga filmer för stat av Norra Carolina.
Där är inga hjälp från här :(
Chuck

Karen Norwillo
29-10-05, 19:04
I found a Karl Arthur Bohling in the Index to Declaration of Intent for Naturalization-New York County 1907-1924. Recorded in Vol. 252, page 148. As most of his sailings were from NY to Cuba and Jamaica, I thought NY sounded like the logical place for him to apply for citizenship. Looks like all of his sailings were on the "Zacapa" except for the one on the "Turrialba" from New Orleans.Wasn't sure if the Arthur Bohling on the "Pawnee" from Hamburg was him, but the age fits and he is crew. Some added info on the Zacapa and Turrialba, they were part of a fleet called the "Great White Fleet", owned by the Tropical Fruit Steamship Co. Seems they not only transported fruit and sugar, but also some first class passengers. The Zacapa was still sailing in 1942.Karen