PDA

View Full Version : Kampas i Över-Jepo

Hanne
11-12-05, 01:01
hej
undrar om någon av er har vad som helst information om Kampas soldatstorp (soldathus) i Över-Jepo. Där bodde mina förfäder i mitten av 1700-talet.
Kanske finns det nån bild av huset - typ målning, ritad bild (piirros)...
Eller var i Över-Jepo byn huset har varit.

Eller soldathus i Lumijoki (Limingo)?

Hanne

--
wondering if anybody got some information about a soldier- house in Öfver-Jepo (Jepua). Any drawings about the place? Where it was located? Or a soldier-house at Lumijoki (Liminka). All information is valuable, thanks!

christina
11-12-05, 11:30
Det finns en bild av Kamppinen (Kampas) militieboställe från 1920-talet i boken "Överjeppo" som utkom i somras. Kapitlet om Kamppinen militieboställe är skrivet av Nils Storsved. Boken är utgiven av Överjeppo byaforskare.

Hälsningar Christina Nordback

christina
12-12-05, 10:01
Hanne.
Jag har sänt dig ett private message.
Christina

Hanne
12-12-05, 21:36
hejsan Christina'

Jag är väldigt tacksam! Ringde genast till Nils, han skall skicka två böcker med bild av Kampas och en hel del information om platsen och Över-Jeppo.
Han också blev glad. Det hade ju varit Hallongrenar som levde i Kampas i 25 år, han tyckte det var så intressant att höra av nån som är släkt med folk som bodde där i 1770- (cirka).
På våren ska vi åka dit, mina föräldrar och j, fotografera och ta lite video om hur det ser ut där. Huset finns kvar! Det kommer att bli väldigt intressant!
tack och en stor kram till dig. Hanne

Thank you so very much. Called right away to Nils, he is going to send two books w/ photo about Kampas and info about the place and the village Över-Jepo.
He thought it was really nice to hear from someone, whose ancestors had been livin in Kampas for 25 years, ca 1770-1800. -Promised to send him that branch of our family tree.
The house still exists!
We are going to visit the place w/ my parents, take photos and video. It is really going to be interesting.

Thank you sooooo very much, Hugs to you. Hanne