PDA

View Full Version : Erik Frank Käldström

Sven-Erik
18-12-05, 20:41
Hej!
Sänder in en fråga. Vet inte om jag gör rätt nu eller helt tontar till det. Har inte frågat förr endast svarat på frågor. Men litet tont hit och dit nu i tomtetider. Jag får bjuda på det. Fick denna fråga via mail och kan inte själv svara på den. Klistrar in den:
Hej !
Jag heter Else ,bor i Malmö Sverige och behöver hjälp .
Har försökt på nätet men hittar ingenting.
Jag söker en person antagligen född i USA FRANK KÄLD-KÄLDSTRÖM
som fick en son född 1922 i Pedersöre
Erik Frank Käldström
Var kan jag finna något om denna Frank ? Vem var han ? Vem var han gift med?
Jag blir gråhårig om jag inte hittar något om denna Frank( har jag fel namn eller ? )
Vänliga Jul-hälsningar från ett vårlikt Skåne.

Är det någon som kan hjälpa mig att hjälpa Else?
God Jul och Gott Nytt År

Sven-Erik Wiik

christina
18-12-05, 21:23
Kan det vara sonen som är ingift i tab B 461 i boken: Levälä-släkten del.1, 2:a upplagan av Pär-Erik och Eugén Levlin? Bosatt i Jakobstad enl. tabellen. Denna person finns åtminstone 2 gånger nämnd i Talko-databasen.

Hälsningar Christina Nordback

Sven-Erik
18-12-05, 22:31
Tack Christna!
Skall titta på Levälä släkten. Finns inte här men i arkivet. Däremot ger inte Talko något. Uppgifterna är för unga under 100 år.
Hälsn, Sven-Erik

Sven-Erik
21-12-05, 15:38
Har funnit några ledtrådar. Därav nya frågor. Borde i det här fallet vara så gamla att det går att diskuteras.
Alexander Herman Andersson Käld eller Käldström. Född Pedersöre, Norrby 21.8.1869. (Norrby borde då ännu ha hört till Pedersöre). Emigrerade till Amerika24.9.1887. Död i Amerika 25.1.1894. Alltså endast 24 år. Gift i Amerika med Edla Sofia Johansdotter Forsnäs. Född 4.2.1868 i Kronoby, Kyrkoby. Dog i Amerika16.6.1896. hon blev endast 28 år gammal. Vigsel i Amerika 1889. Paret var förelyst i Kronoby. Finns inte några uppgifter om barn. Men undrar ändå. Kan de ha haft barn? Var i såfall Frank Alexander Käldström deras barn? Han borde ha varit född ca 1894. Han var i alla fall 28 år 1922. Han blev alltså föräldralös vid mycket ung ålder. Kan han ha blivit hemskickad och levt som fosterson hos någon släkting eller något bekant. Det här är mina funderingar. Finns det någon som vet?

Sven-Erik
28-12-05, 20:37
Svarar mig själv då jag har fått reda på svaret. Kanske är det någon annan som är intresserad av de här uppgifterna. Alexander Herman Andersson Käld är född i Norrby 21.8.1869. Emigrerade till Amerika 24.9.1887. Gift i Amerika 1889 med Edla Sofia Johansdotter Forsnäs född 3.2.1868 i Kronoby, Kyrkoby. Enligt tidigare uppgifter så hade de inga barn. Men trots allt så föddes Frank Alexander Käldström i Amerika den 12.2.1894. Då hade fadern redan dött han dog 25.1.1894. Modern dog 16.6.1896 då var sonen endast drygt 2 år gammal. Den föräldralösa pojken sändes hem till Kronoby och växte upp på moderns hem Forsnäs. Som vuxen flyttade han till Pedersöre och arbetade i Jakobstad som eldare på elverket.