PDA

View Full Version : Okända emigranter från Larsmo

Ronnb55
31-12-05, 08:43
Hej,

Jag har scannat av ett antal fotografier med för mig okända emigranter och satt ut dem på webben med förhoppning om att få nån av personerna identifierade. Originalkorten har varit i samma familjs ägo åtminstone sen början av förra seklet och den familjen har varit bosatt i Larsmo. Jag tror att emigranterna är från Larsmo, men 100% säker kan man ju aldrig vara. Jag har numrerat korten från 1-11.

- De fyra första fotografierna är av samma familj.
- De sex första fotografierna tror jag har anknytning till Litens eller Strömsholm (Strom).
- Bland fotografierna kan det ev. också finnas de med anknytning till Sämskar (Samskar), Kackur och Brask.

http://community.webshots.com/user/ronnb55

Gott Nytt År!

Siv

granskare
02-01-06, 00:10
Hej,
Hur gör du veta de är emigrants?
De är okänt så du inte veta var de gick.
För bad därför I kunde check Svenska Amerikansk kyrkan filmer gick du.
Jag är lyssna till dröm om min larsmo stund I skriva denna.
Welcome to sfhs!
Chuck:)

Ronnb55
03-01-06, 18:26
Hej Chuck,

Jag svarar undantagsvis på engelska till Chuck, trots att diskussioner här är tänkt att vara svenskspråkiga.

Hi Chuck,
Thanks for your answer. Theese people moved to USA around 1900. They are connected to Larsmo, someone of them connected to Litens. I think they are emigrants, but I´m not sure. It´s possible that someone moved back to Finland. My grandfather died 1981 and he had a good memory of the old times. Why did´nt I understand to ask him moore?

Theese photos have been in same family´s own since ~ 1900. Among theese people you can find surnames as Litens, Strom, Samskar, Holm, Brask or something else?

Best Regards
Siv

granskare
04-01-06, 03:11
Hi Siv,

I suspect that you have no town/states within the USA to which they emigrated.

I would need that information to decide where to search because the films are organized by state and town. Here is the website for Swenson so you can see the churches list.
You have the same problem that I had - the people that know are long gone. I have a few scraps of information that pops from my brain now and than which lets me move further.
Give me an email: granskare (at symbol) netexpress.net

Chuck

http://www.augustana.edu/swenson/genealogy.html