PDA

View Full Version : släktforskningsprogram

A-M Löfdahl
27-09-03, 23:04
Vilket/vilka släktforskningsprogram använder ni?
För- och nackdelar?

Ann-Marie

Gita Wiklund
27-09-03, 23:34
Hej!

Jag använder min släkt som jag tycker är bra. Har inte jämfört det med något annat program än Disgen, men jag är mycket nöjd med det. Disgen tyckte jag inte om. Man kan ladda hem programmet och prova innan man köper licens. Det fungerar även bra utan licens, förutom vissa funktioner som bara kan användas om man har licens.

Här kan du läsa om det och ladda hem det:

http://www.dannbergsdata.se/

Hälsningar,
Gita

bert
29-09-03, 19:38
Hej !
De flesta släktforskarprogram går att ladda ner gratisversioner av som kanske dock inte är lika användbara som köpe programmet.Och ofta ryms det inte så mycket i dom heller.Användningen av programmen är för det mesta en vanesak.Men en fullversion som dessutom är gratis är PAF5 från mormonernas hemsida.Det viktigaste kriteriet tycker jag är att det går att få data ur programmet importerat och exporterat som Ged-filer och att du kan läsa filerna som WordPad filer textfil eller skriva ut textfiler från programmet på ett enkelt sätt.
Hälsningar Bert

bert
29-09-03, 19:55
Hej !
Här finns adressen för nedladdning av programmet PAF5.http://www.idscatalog.com/cgi-bin/ncommerce3/ProductDisplay?prrfnbr=369179&prmenbr=1402&CGRY_NUM=373032&RowStart=1&LocCode=FH .Markera och Kopiera eller klistra in adressen på adresslinjen .Sen fyll i PAF5 på search rutan.Hoppas det funkar.hälsningar Bert

bert
29-09-03, 20:04
Hej igen !
Adresslänken jag gav blev lite omständlig .Kanske den här blir bättre? Klicka (http://www.ldscatalog.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=103865&langId=-1&parent_category_rn=100069) .YESS!
Hälsningar Bert.

Sven-Erik
29-09-03, 23:09
Hej!
Har använt en och provat en del släktforskningsprogram. Började med Family tree dos versionen sedan provade jag lite grand på Brothers Keeper. Har också använt och delvis använder ännu Min släkt en litet äldre version. Så har jag använt Genus under flera år. Nu använder jag Sukujutut och tycker ricktigt bra om det. Finns på finska, svenska, estniska, ryska, engelska och franska. Uppdateringar kommer ofta flera per år så det lever. Men med detta vill jag inte säga att det är det bästa. Något sådant finns inte och kommer aldrig att finnas. Ett program passar bra för en och mindre bra för en annan. alla vill skryta på sin egen vattuväling som man ju brukar säga. Men för tillfället är jag nöjd med Sukujutut och använder det.
mvh. Sven-Erik

enges
02-10-03, 15:38
Vilket som är bäst beror ju rätt mycket på hur du forskar och hur bra dator du har. Det finns två skolor inom programdesign: "modal" och "modeless" (vet inte svenska beteckningarna). I ett modal program (som t.ex. PAF) så arbetar du på antingen familjnivå, antavlenivå eller med en lista över personer. I personlistan ser du bara en lista över personer du kan välja bland.

I ett modeless program som t.ex. MinSläkt ser du alltid en lista över alla personer och direkt du klicka på en person kan du få se familjerelationerna i ett grafiskt träd. Detta tycker jag är utmärkt eftersom jag har en databas med mina anfäder men även deras syskon, makar, barn, övriga giften och barn. Jag tycker MinSläkt är enklare om man vill "vrida och vända på datat", dessutom hittar jag snabbare hur en peron är relaterad till mig eller mina anfäder. Nackdelen med MinSläkt är att listan och grafen tar lite plats och funkar troligtvis inte så bra på en 15" skärm. Med 17" skärm och en upplösning på 1024*768 så funkar dock MinSläkt utmärkt.

Om du tror att du kommer att många grenar i ditt träd - inte bara anfäder - och har en något så när hyfsad dator med en bra skärm så rekommenderar jag MinSläkt. Jag har provat importera in "Cronoby-databasen" (110.000+ personer) i MinSläkt och märkte då att programmet blev lite trögt, men med under 30.000 peroner så snurrar det på riktigt bra.

Du kan dock ta vilket program som helst och senare byta. Alla program kan exportera och importera s.k. GEDCOM-filer. Vill du byta program så exporterar du bara allt data som en GEDCOM. Denna fil kan du sedan importera in i ditt nya program.

Detta betyder att du inte behöver vara rädd att du måste göra om allting om du märker att du inte trivs med programmet.

Jag använder själv MinSläkt, men har även även köpt ett amerikanskt program med namnet Legacy eftersom det hade vissa egenskaper jag var intresserad av. Jag har dessutom PAF på datorn...

/anders enges

Sven-Erik
02-10-03, 23:48
Hej igen!
Ok om släktforskningsprogram. Jag har också "Min Släkt" och har också importerat samma Cronoby släktbas som du har. Jag erkänner också att det går trögt att få in den men sedan är det inga problem. Det är inget med Min Släkt och det är lika bra som vilket annat som helst. Uppdateringar verkar komma regelbundet. Har dock inte den senaste utan en äldre registrerad version. PAF känner jag inte till alls. Holger har jag provar litet men jag vet inte har i alla fall inte fått smak för det. Har också provar på ett danskt program med en bra HTML utskrift. Har nu också ett program "Kith and Kin Pro" på maskinen men jag tror att jag inte kommer att starta upp det flera gånger verkar vara för mycket att lära sig. Ok om Gedcom, jovist använder jag det för att få data mellan programmen. Annars skulle det bli helt tröstlöst. Har dock inte så snabb maskin. En Pc med Pentium 3 prosessor endast 500 MHz, 256 M ram och 40 G hårdisk. Så inte hänger jag med de som använder maskiner på över 2 GHz. Men det får gå, klarar mig tillsvidare. Men som jag redan tidigare sa så finns det inga riktigt bra program som passar för alla. Ett är bra på sitt sätt och ett annat på sitt. Det som jag nu använder "Sukujutut" är för mig det bästa hittills. De kom med en ny version nr 10 per den 23.9.2003, finns också en beta version från den 30.9 tror jag det var. Men den får vara. Tja det får väl räcka till för den här gången.
mvh Sven-Erik

Henrik.Mangs
03-10-03, 10:00
Originally posted by Sven-Erik
Ok om släktforskningsprogram. Jag har också "Min Släkt" och har också importerat samma Cronoby släktbas som du har...

Hej.

Det finnes många bra släktforskarprogram på marknaden. Hitta ett du trivs med själv.
Ett villkor är att programmet stöder GEDCOM-filer för (Export och Import)
Jag använder som huvudprogram Disgen 8 och som hjälpprogram Min Släkt och Family Search.
MVH
Henrik

Sven-Erik
03-10-03, 22:25
Hej!
Jo visst finns det bra släktforskningsprogram. Men jag vill nog avhålla mig från superlativen." Att jag har det bästa." Det bästa finns inte och kommer inte att finnas. Inget program kan vara bra för alla, vi har alla olika behov. Så det är bara att välja det som man tycker är bra för tillfället, inget säger att man inte kan ändra sig och välja ett annat program senare. Så därför tycker jag ett av det viktigaste är att det har ett väl fungerande Gedcom.

Jag för min del kör nu med Sukujutut och har Min släkt som ett sekundärt program tillika med Genus. Är nöjd med detta för tillfället. Så är det också en sak, arbetar man i en grupp så kan man få kompromissa. Då är också ett bra Gedkom en god sak. Disgen känner jag inte till men jag vet en bekant som försökte få över sin databas från Disgen till Sukujutut. Det gick inte, det blev bara en massa fel. Förmodligen har de båda programmen någon olik version av Gedcom,. För min del så har jag inte haft några problem. Tog över från Genus till Sukujutut utan svårigheter. Tog över Cronoby databasen från Holger till Min släkt utan större svårigheter. Men en sak kan jag berätta jag försökte göra om Cronoby till HTML i Min Släkt. Visst gick det men det tog minst tio timmar och blev av en storlek över 800 Mb. Det rymdes inte på en CD-skiva, och var mycket ohanterlig. Inget att rekommendera. Hade också i tiderna problem med att ta över min databas från "Family Tree till Genus. Scandiproblem. Men som tur var så var den så liten då ännu att det gick att korrigera manuellt . Värre skulle det vara nu med en databas på över 12000 personer. Så se alltid till att Gedcom fungerar både import och export.
mvh Sven-Erik

A-M Löfdahl
18-10-03, 00:00
Tack för alla svar!
Fortsätt gärna!
Berätta om de + och - ni har upplevt med de olika programmen

Ann-Marie

Sven-Erik
18-10-03, 23:36
Hej!
Alla släktforskningsprogram har som allt annat + och -. Skall försöka bedömma de två program som jag använt mest. Genus använde jag under många år har det nu som ett parallell program. Fungerar bra och är ganska enkelt att använda. Ger rätt bra utskrifter och dess Gedcom är bra. Har haft dåligt med uppdateringar i synnerhet den svenska versionen. Har skilda program för olika språk vilket verkar krångligt. Svenska i den har en hel del fel och är rätt styv. En onödig och rätt krånglig sak är att när man ger vigseldatum för ett par så måste man skriva det till båda personerna. Så det gäller att skriva samma på båda. HTML finns inte i den version som jag har, kanske finns den i den finska, jag vet inte.
Sukujutut som jag nu använder fungerar bra. Uppdateringar och förbättringar kommer kontinurligt. De tar också notis till förslag för förbättringar och svara direkt på frågor. Du har svaret nästa dag. Svenskan i det är inte bra men förbättras ständigt. Den del som används för utskrifter är helt ok, jag har inte funnit några fel. HTML fungerar ok, är dock litet bökig om man vill ha ut hela databasen i HTML.
Det var allt för tillfället. Använder också Min Släkt som ett parallellprogram. Fungerar bra det med.
mvh Sven-Erik