PDA

View Full Version : Var finns de många österbottniska släktforskarna?

Hasse
02-09-03, 15:16
Kokkolaborna? Jakobstadsborna? Vasa släktforskare?

Väldigt få syns på de inhemska listorna... Vad beror det på?

bert
02-09-03, 17:01
Hej Hasse !
Ja tror di ä blyyg åå se di häär " gubban" elder så ha di gräävd ner se i na gambe luntor naanställ. Tack ska du haa fö allt arbeit du lagt neer.He är gårrr rolit tå naan bjuude til.He e kaalt jäär nu.
Hälsninga från Dalabättjin.

Hasse
03-09-03, 07:56
...figurerar på de olika listorna. Suku -listan har få forskare från svenskbygderna, "sukututkijat" har några. Det gemensamma är att alla ligger väldigt lågt. Trots allt upplever jag att släktforskning/bygdeforskning är väldigt pop och har varit länge i Kokkola trakten. Jakobstadsborna är väl lite efter Kokkola ;) ;) :rolleyes: medan Vasaborna gör väldigt lite väsen av sig.

...eller kanske man bara upplever det så när man bor i gumilande.

enges
13-09-03, 17:45
Det hör väl till det österbottniska särdraget. Min far lärde mig i unga år att: "har man ingenting viktigt att säga, så håller man käften". Dessutom föredrar vi att jobba i det tysta. Kanske är det frågan om bristande social kompetens, men mest är det väl innehållet i de flesta forum.

De flesta forum är fulla med "brus" och personliga påhopp. Både det svenska anbytarforumet och suku-listan är fulla av personliga påhopp och meningslösa kommentarer. Någon ställer en artig fråga, med påföljd att denne blir utskälld... Varför skall man då intressera sig? Då är det enklare att kontakta forskare direkt... Eller varför inte den traditionella metoden - kolla upp det själv från arkivkällor.

Jag antar att jag borde svara oftare på frågor i olika forum, men varför det? Allt jag vet har jag på nätet... Det är nästan löjligt hur ofta man hittar mina sidor på diverse konstiga sökningar i Google... (även om de ligger lite lågt för tillfället p.g.a. server/adressbyte) Är det nåt jag har finns det där, i annat fall vet jag det inte. Dessutom har jag inte ork att sålla bort allt "brus" från omodererade forum.

/anders enges
som är född i stockholm, bosatt i vörå, jobbar i vasa och som snart flyttar till åland - blir lite förvirrande med tillhörigheten, men jag är medlem i både vörås och vasas släktforskarföreningar så jag borde väl ta åt mig...

Hasse
13-09-03, 18:04
Jag förstår nog att gänget inte trivs på vissa av listorna. Jag är själv medlem i fler och beöker olika forum emellanåt, men håller oftast käften. Trots det hoppas jag naivt att man kunde få en del av gänget med i aktiviteten.

Man får se hur det lyckas.

enges
13-09-03, 18:31
Om ni lyckas hålla nivån som den är nu, med en rätt familjär ton, och utan brus så tror jag nog att det skall gå att få ihop detta forum till någonting stort. Westside har ju lyckats bra, men de är ju mer geografiskt begränsade än detta forum, så detta behövs nog.

Annars kan man nog hitta guldkorn på forum. Jag hittade en gång en amerikan som frågade om namet Enges var finskt. Han tyckte inte det lät riktigt finskt, nämligen... Han hade fått diverse intressanta och fullständigt felaktiga svar, så jag svarade åt honom. Det ger en viss validitet om en med namet Enges svarar på en fråga om Enges, så han tog närmare kontakt.

Detta ledde mig till den mest spännande forskning jag ditintills stött på; en resa som ledde från Vörå till Lillkyro och därifrån till Ilmola, Pieksamäki, Ryssland, Ingermanland och till slut till Amerika. De personer och öden vi stötte på var oerhört intressanta, och historien innefattade bland annat mord under inbördeskriget och glasbrukshistoria. Det senare hade vi oerhört stor nytta av när vi senare hittade glasblåsare i min frus släkt.

Personen i fråga var bara marginellt besläktad, men ibland behöver man ha ett spännande projekt som ger lite extra utmaning. Dessutom: allt man lärt sig har man nog nytta av för eller senare...

Detta gör att jag nog kan rekommendera läsning och, vid behov, svar på forum. Man vet aldrig vart de leder en... Släktforskning går inte nödvändigtvis bara ut på att egna rötter, utan även historia och människoöden.

Märker gänget att det är "ofarligt" att använda detta forum, kommer det nog att gå... Suku har jag dock helt skippat.

/anders

Hasse
13-09-03, 19:11
Om ni lyckas hålla nivån som den är nu, med en rätt familjär ton, och utan brus så tror jag nog att det skall gå att få ihop detta forum till någonting stort. Westside har ju lyckats bra, men de är ju mer geografiskt begränsade än detta forum, så detta behövs nog.

Märker gänget att det är "ofarligt" att använda detta forum, kommer det nog att gå... Suku har jag dock helt skippat.

Föregångaren som vi hade som normal postningslista gick hyfsat, men jag märkte att när brevens antal steg till över 100 per dag röstade folk med fötterna och aktiviteten avtog tillfälligt. Som forum hoppas jag medlemmarna kan läsa selektivt samt medverka med inlägg. Nu när i dessutom bidrar aktivt med en svenskspråkig del borde det finnas ytterligare möjligheter.

bert
16-09-03, 14:10
Hej igen !
Det är ju kul nån hör av sig.Jag har varit totalt borta senaste veckan p.g.a. att Primatel-Sonera har strulat till vår telefon och ADSL förbindelse.Då jag nu en gång skulle ha haft gott om tid för att jag är sjukskriven så går det så...De permitterar alldeles för många montörer igen och försöker man få nån hjälp är det timtals med telefonkö och entoniga melodier att lyssna på.Dåligt....Sen när man kommer fram är det stört omöjligt att få betjäning på svenska.:mad: Men detta om detta...Jag hoppas de där Amerikanarna lugnar ner sig och ger sig tid att söka igenom listorna i lugn och ro.Jag tycker det här funkar jättebra så här långt.Tack Hasse och tack för ordet.Bert

Maggan
17-09-03, 12:38
Trevligt med ett nytt forum.
Hoppas att folk hittar hit. Jag har också märkt på mitt forum Westside (http://www.qnet.fi/westside/discus/) att det inte är riktigt lätt att få Österbottningarna att medverka. Bristande datakunskaper tror jag är den största stötestenen. Det borde kanske ordnas kurser i forum-användning. En stor del av forskarna är ju faktiskt ganska gamla. Eventuellt finns det också en rädsla för att ståta med sitt namn på nätet.
Lycka till!

Maggan

Kerstin
17-09-03, 21:22
Hej!

Jag hoppas att även släktforskare i Sverige med anor i Finland hittar till detta forum. MVH Kerstin

bert
17-09-03, 22:23
Hej Kerstin!
Jag håller med dej.Det vore väldigt bra att" Vatu-Svenskarna" vaknade till liv också.Alltid nåt att börja med.Hälsningar från Dalabäck

enges
18-09-03, 09:03
Tydligen tycker du att Westside är passivt. Själv tycker jag det är det bästa forumet, mest på grund av frånvaron av "brus". I många forum så frågar folk lite vad som helst, t.ex. "jag har en farfars far som var som skandinavien - kan nån ge mig en komplett släktutredning. Jag tror han hette Paul..."

Jag har även sett "akiva forum", där folk svara utan att egentligen veta något. Ett exempel var när en amerikan frågade om namet Enges var finskt. Han hade fått mängder av svar, alla fullständingt horribla. Det är ju bra om folk vill hjälpa, men lite fakta har väl aldrig stört.

I Westside frågar folk vettiga saker och får faktabaserade svar; inga vilda gissningar. Jag kontrollerar regelbundet westside, och finns det nåt jag vet, så svarar jag nog. Detta gäller även andra österbottnska släktforskare. Ingen är dock behjälpt av vilda gissningar eller rena myter.

Däremot har du nog rätt i att utbildning kunde hjälpa. Många släktforskare har nog en viss respekt för datorn, och kanske t.o.m. använder papper och penna (eller skrivmaskin). En annan faktor är tillgången till Internet. Det kostar ju en hel del att "koppla upp sig", särskilt om man vill ha bredband.

Jag tror (och detta kommer jag garanterat att få på pälsen för :() att ett problem är Disgen. När någon börjar använda datorn för släktforskning, så skaffar de oftast Disgen-programmet. Detta program är ju egentligen helt fantastiskt (kan ju allt utom att koka kaffe), men det är inte vare sig enkelt eller intuitivt. Utan skolning är det oerhört svårt att sätta sig in i. Detta gör att tröskeln blir onödigt hög, och många drar sig för att använda datorn som hjälpmedel. Ett enklare, mer intuitivt, program skulle sänka tröskeln betydligt...

/anders enges

bert
18-09-03, 10:46
Hej släktforskare både nya och gamla !
Det finns ju också gratis program som är väldigt användbara t.ex. PAF 5 från mormonernas hemsida i USA.Endel har ju som enda kriterium att man registrerar sig som användare.En del folk är nog rädda att ge ut namn och adress men jag har ännu inte sett nån nackdel med det här programmet och det finns på svenska.Det går att få utskrifter av era släktfiler och dela med sig av gedcom filer och importera dessa också.Ifyllande av nya personer är det ju nog samma knaprande med alla program.Jag har ännu inte sett nåt som fyller i sig själv även om det vore önskvärt.T.ex med nån typ av scanner som man kunde föra över texten.:D Lycka till uppfinnare.Tipset är gratis !!! Hösthälsningar från Dalabäck.

Kerstin
19-09-03, 15:39
Hej! Jag brukar också regelbundet gå in på Westside, som jag tycker är ett väldigt bra forum,och om det är något jag kan svara på så gör jag det.Men jag är också egentligen tveksam till att lämna ut namn och adress på internet, så att anmäla mig som medlem i det här forumet var ett stort steg för mig. MVH Kerstin.

Förresten, vad menas egentligen med Vatu- svensk?

Hasse
19-09-03, 16:00
Du har rätt, man skall vara försiktig med sina personuppgifter.

Anledningen till att jag vill ha fram ett namn, antingen som inloggningsnamn eller i signaturen är enkel - man skall veta vem som skrivit vad. Ett alternativ är alltid att ni meddelar mig era uppgifter per email.

De uppgifter som kan synas är få. Elpostadressen t.o.m. kan döljas på sidorna. Namnet i signaturen är intressant för deltagarna.

Uppgifterna som registreras ligger antingen editerbara i User Options eller bakom lås-och-bom. Ingen försäljning av adresser här!

Hasse

nanneman
19-09-03, 20:33
Min mamma är född i Vasa (17 maj)
Min pappa är Dansk.
Jag är född i Stockholm....
Vad blir jag då? ;-)

enges
19-09-03, 21:51
Själv är jag född i Stockholm med en far från Vörå och en mor från Helsingfors. När jag (som fyra-åring) flyttade till Vörå, blev jag nog kallad vatu-svensk. Sakta men säkert blev jag (nästan) en riktig vöråbo, men som 20-åring flyttade jag till Vasa och bodde där i åtta år.

När jag flyttade tillbaka till Vörå fick jag alltid höra att: "tu je int järifråån" (översatt: du är inte härifrån).

Slutsats: Du är vatu-svensk, eftersom det är en sammanfattande beskrivning för de som inte är "riktiga" österbottningar och som har någon form av svensk anknytning... Hur ringa som helst...

/anders

PS. Motsatsen till "vatu-vensk" är "finn-tupp", och det är jag också eftersom min mor är finskspråkig från början.
DS.

syrene
22-09-03, 17:38
Bästa hr Enges,
"Detta ledde mig till den mest spännande forskning jag ditintills stött på; en resa som ledde från Vörå till Lillkyro och därifrån till Ilmola, Pieksamäki, Ryssland, Ingermanland och till slut till Amerika. De personer och öden vi stötte på var oerhört intressanta, och historien innefattade bland annat mord under inbördeskriget och glasbrukshistoria. Det senare hade vi oerhört stor nytta av när vi senare hittade glasblåsare i min frus släkt. "

Jag håller ögonen öppna när jag läser igenom nya e-post på Finlander. Ibland hittar jag en liten diamant, som lovar bli något extra! Din forskning and spåren du följde skulle passa jätte fint till en kort artikel i Swedish Finn Historical Society Quarterly journalen. Om du skriver den på svenska, så skulle vi som arbetar med journalen glatt översätta den. SFHS Quarterly ges ut fyra gånger om åren till ca 650 medlemmar över världen. Den innehåller inte bara familjforskning, men beskriver traditioner, kultur, Finlandsvensk historia, emigrant historia, osv. Medlemskapet består mest av de som nyligen blivit intresserade för sina rötter. De flesta tror att morfar eller mormor kom from Sverige, eftersom de talade svenska. Eller de kan se på ett gammalt pass att de kom från Finland.

Var god och tar kontakt med mig. Jag använder hemdatan. ( Men är ren nybörjare på datan, som ni förstår.) Eller man kan kontakta SFHS på kontorsdata, men då tar epost en stund att nå mig. Kontoret hållas öppet bara två morgnar per vecka.

mvh
Syrene Forsman, ordförande
SFHS

Maggan
22-09-03, 19:39
Hej

Enges undrade om jag tycker att Westside är för passivt. Men det tycker jag inte, det har nog lyckats över förväntan. Jag har däremot försökt dra igång en del andra forum, som har varit betydligt besvärligare att få igång. Westside-forumet kom egentligen till bara för att jag ville lära mig lite mer om hur ett färdigt forum är uppbyggt. Jag jobbade en del med nätbaserad utbildning på den tiden och sökte modeller för det, så mot den bakgrunden får jag nog vara helt nöjd med resultatet. Det fyller helt klart en funktion och jag tackar alla som bidrar både med frågor och information. Jag är faktiskt lite förvånad över att där inte skrivs nån sk*t, det är väldigt sällan jag behöver gå in och ta bort inlägg.

mvh
Maggan

Sven-Erik
27-09-03, 23:47
Hej!
Frågar: Vad är Westside för någonting?

MVH Sven-Erik

Hasse
28-09-03, 09:18
Gomoron S-E

Westside är ett diskussionsforum som Maggan förestår och hittas på adressen (http://www.qnet.fi/westside/discus/)

sune
27-10-03, 17:35
Uttrycket vatusvensk hörde jag för första gången som barn när jag firade sommar med mina kusiner i Fäboda, numera Jakobstad.

Det användes lite nedsättande om rikssvenskar och sverigefinlandssvenskar som kom hem på besök under sin semester och hade "tappat" sitt finlandssvenska uttal.

Men när började man tala om vatusvenskar och varför? Och varför heter det vatusvensk?

Har det något med vatten att göra eller är ursprunget något annat?

På senare år har jag hört det här i Borgå också. Uttrycket torde ha vandrat ned från Österbotten till Nyland via Nylands brigad.

Sune

Kerstin
27-10-03, 19:32
Jag har en känsla av att man med ordet vatusvensk menar att man inte är en riktigt "hel" finlandssvensk utan man är en något " urvattnad" sådan.

Kerstin

sanell
04-02-04, 09:26
Ja det tar kanske lite tid innan vi vaknar här i Sverige men nu är vi på gång. Själv har jag mina anor i Terjärv och fastän född i Sverige känner jag mig som "tärjäbo", och försöker även att besöka moster och kusiner så ofta jag kan.

Utrycket "Vatusvensk" har jag sett en del diskussioner om. Jag har fått det förklarat för mig att det är ett gammalt utryck som handlar om de svenskar som bor utmed österbottniska kusten. Alltså svenskar vid vattnet.
Hej så länge
Originally posted by Kerstin
Hej!

Jag hoppas att även släktforskare i Sverige med anor i Finland hittar till detta forum. MVH Kerstin
Hej på er allihop

Hasse Andtbacka
04-02-04, 10:52
Här i Kronoby, också i Terjärv uppfattas med "vatusvensk" en finlandssvensk som flyttat till Sverige, alltså över vattnet.

Då de kom tillbaka på sommaren med sin nya Volvo och lite rikssvensk accent så kallades de lite nedsättande, också avundsjukt, för "vatusvenskar".

Hasse Andtbacka