PDA

View Full Version : Mäntymäki

Linnea Persson
04-03-06, 09:22
Hej på er.
Är det någon som kanske kan kan hjälpa mig, jag söker efter släktinigar till Mäntymäki. Har sökt överalllt men hittar ingenting.
Min farfarsfar hette Viktor Arvid Mäntymäki o var född 7.9.1874 i Sastmola, och blev dödförklarad 010171. Han gifte sig med Maria Adelina Pärus 4.12.1898, hon var född 10.3.1877 i Lappfjärd.
Jag tror att han sökte pass 30.08.1900 för att kunna åka till Amerika från Sideby. ( jag förstår inte riktigt vad det står på det som jag hämtade på internet, eftersom det står på finska.)

Deras barn:
Viktor Bruno född 260900 i Sideby. död 150101.

Viktor Evert Valdemar född 090902 i Sideby, utfl. 171226 till Korsholm.

Emil Arvid född 200804 i Sideby. utfl. 160828 till Korsholm.

Gunnar Georg Viktor född 241006 i Sideby, utfl. 160828 till Närpes,
( min farfar )
Han var gift med Aina Frost född 14-11-1905, hon dog i Juli? 1990.
( min farmor )
All dessa uppgifter har jag fått från Sideby församling.
Tack på förhand MvH Linnea Persson

Gunnel
05-03-06, 08:48
hej!

Jag råkar vara sambo med en Mäntymäki och har ganska väl utforskat hans släkt. Om du ger mig lite tid återkommer jag. Intressant!!

Mvh
Gunnel Marus
Sjundeå

Gunnel
05-03-06, 09:28
Hej Linnea

Du har rätt i att han ansökte om pass till Amerika och det beviljades i Kristinestad Vasa län. Giltigt för fem år. Victor Arvids hemort var Sideby vid tiden för avresan.
SJ vmo = Suomeen jäi vaimo = i Finland kvarstannade hustru.
Sotap. Närpiö = fältherre i (från) Närpes.

Det verkar som om jag inte ännu hunnit utforska den här Mäntymäki grenen. Men alla Mäntymäkir är nog släkt på ett eller annat sätt. Jag föreslår att du gör en förfrågan till Sastmola församling vem som var föräldrar till Victor Arvid. Sedan är det lättare att komma vidar (bakåt) då vi har Hiski att tillgå. Som man naturligtvis inte skall lita blint på.

Hälsn.
Gunnel

Linnea Persson
05-03-06, 09:40
Hej Gunnel.
OK jag ska försöka att gå den vägen.
Jag har provat på hiski men hittar ingenting där. Men jag får försöka igen. Tack så mycket.

MvH Linnea

Gunnel
06-03-06, 15:21
[
Hej Linnea!

Jag glömde alldeles bort att jag har hemma mikrokorten för födda i Sastmola 1852-1899!!
Följaktligen hittade jag även Victor Avid. Så här står det:

Victor Arvid f. 7.9. (döpt 12.9) 1874. Föräldrar: Honkajärvi inhysn. Isak Bröms och hustru Kajsa Wilhelmina Perukoski (om jag har tolkat rätt). Faddrar: bonden Erik Tommila med hustru Anna Eriksdotter.

Alltså namnet Mäntymäki nämns inte i detta skede. Skall försöka kolla vidare.

Hälsn.
Gunnel

Linnea Persson
06-03-06, 15:40
Hej Gunnel.
Ok.
Det finns en Viktor Kärr i Sastmola som for till Liverpool och ankom dit juni 1902 28 år gammal. Alltså måste han ha varit född 1874. Och han antog namnen Kärr-Mäntymäki efter sitt Amerikabesök. Kan det vara samme man?
Jag tror att den här släkten kommer från Sastmola.

MvH Linnea Persson

Gunnel
06-03-06, 16:49
Hej igen!

För att göra det hela ännu mera invecklat:

hittade just bland mikrokorten en VICTOR MÄNTYMÄKI född 25.2.1874 i Sastmola.

Föräldrar: torparen Johan Henric Mäntymäki med hustru Maria Dahl.

Är du alltså helt säker på att din farfarsfar for till Amerika överhuvudtaget? Barnen är ju födda i början av 1900-talet i Sideby!?

undrar
Gunnel

Linnea Persson
06-03-06, 18:49
Hej Gunnel. ( igen )
Nej, jag är inte helt säker, men han sökte pass 1900.
Dom uppgifter jag har har jag fått från församlingen i Sideby.
Men dom kan ju också göra fel, eller hur? Dom kanske har gett mig fel födelsedata. Men jag ska försöka leta vidare, tack så hemskt mycket för hjälpen.
MvH Linnea Persson.

Gunnel
06-03-06, 19:15
Ja Victor Arvid ansökte om pass, men inte Victor. Det är viktigt att vi får tag på rätt person. Personligen skulle jag ta uppgifterna från församlingen med en nypa salt, dom tar fel ovanligt ofta. Jag menar nu inte speciellt Sideby församling som jag inte alls känner till. Hur fick du uppgifterna? Skriftligen, per e-post, per telefon? Jag hjälper gärna i fortsättningen om du kör fast.

Hälsn.
Gunnel

Linnea Persson
06-03-06, 19:40
Hej Hej
Jag fick uppgifterna genom att jag ringde dit och gav dom födelsedata på min farfar. Det jag fick tillbaka per post var vem som var far till min farfar, och vem som var hans mor, Min farfarsmor heter Pärus. MIn farfar är född 241006 i Sideby och utflyttad därifrån 160828 . Han hette Gunnar Georg Viktor.
Jag tackar gärna och tar emot all hjälp jag kan få.
MvH Linnea

Gunnel
07-03-06, 08:10
God morgon

Om du är säker på att födelsedatat på din farfar är korrekt tycker jag att vi skall försöka på nytt. Jag kan göra det så ser vi om jag får samma svar. Träffade du någonsin din farfar? Har du några som helst papper, brev eller dylikt; vad som helst som kan vara till hjälp? Jag skall åka in till Helsingfors i dag, men återkommer i morgon.

p.s Meddela mig också om du vill att vi i fortsättningen skall föra den här diskussionen privat.

Ha en bra dag
Gunnel

Linnea Persson
07-03-06, 08:55
Gomorron.
Nej jag är inte 100 på att det är rätt födelsedata. Jag träffade aldrig honom, inte vad jag minns iallafall. Min mamma berättade att min farbror Bertil tog efternamnet Tallkärr, det kanske har med vårat efternamn att göra. Och jag vet att min farfar ligger begravd här i Sverige,i Hälleforsnäs tror jag att det är. Jag har ett minne av att han dog 1980- det just för att jag var i 8: mån. just då med min äldsta son, och inte orkade åka på någon begravning. Men min farfar var ju gift med en Maria Adelina Pärus- man kanske kan gå den vägen.
Jag tar tacksamt emot all hjälp- om du har tid och lust.
MvH Linnea Persson
Ha en bra dag.

Linnea Persson
07-03-06, 08:58
Hej igen.
Ursäkta mig, men det var inte min farfar som var gift med Maria Adelina Pärus, det var farfarsfar.
Min farfar var ju gift med farmor Aina Frost född 14/11 1905 i Yttermark.
Linnea

Hasse
07-03-06, 09:22
Linnea,

När du svarar på ett meddelande i en meddelandetråd skulle jag rekommendera att du använder kommandoknappen "Post Reply" i stället för "New Thread". På så sätt samlas alla meddelanden som hör till samma diskussion i samma kedja - vilket är enklare för de som följer diskussionen och tillika enklare eftersom det behövs mindre administrering efteråt.

Tack!

Hasse

Linnea Persson
07-03-06, 10:05
Tack för tipset, det ska jag göra, nu när jag vet hur det funkar.
MvH Linnea

Gunnel
08-03-06, 13:32
Hej Linnea!

Nu har jag skickat en skriftlig förfrågan till Sideby församling och bett dem ännu en gång kolla uppgifterna för Victor (Arvid) Mäntymäki. Meddelar dig så fort det kommer svar.

Hälsn.
Gunnel

Linnea Persson
08-03-06, 14:11
Hej
Tack det var snällt av dig.
Då är det bara att vänta och se då.
MvH Linnea

Gunnel
16-03-06, 12:58
Hej Linnea!

Fick i dag svar från Sideby församling, och svaret är milt sagt nedslående! Jag gjorde verkligen en omfattande förfrågan och bad dem bl.a. jämföra Victor Arvid Mäntymäki f. 7.9.1874 med Victor Mäntymäki f. 25.2.1874 båda från Sastmola, föräldrar till dessa båda mm. mm.
De har helt ignorerat min förfrågan och ger bara exakt samma uppgifter som de gav dig. Enda undantaget är en rad där det står: FV i USA sedan år 1906. ?
Skulle Victor Arvid då ha ansökt om pass år 1900, men åkt iväg först 1906? det skulle ju förstås stämma överens med att alla barnen är födda före det; ja Gunnar Georg Victor faktiskt i slutet av 1906.
Jag måste säga att jag inte ger ett ruttet lingon för Sideby församling!! (Hoppas ingen nu tar illa vid sig).

Hur vill du att vi skall gå vidare? Kanske också någon annan här på listan kan komma med några goda råd?

Hälsningar
Gunnel

Linnea Persson
16-03-06, 17:38
Hej Gunnel.
Jag får tacka för hjälpen. Jag läste en artikel på Anbytarforum om Mäntymäki. Han hette Victor Kärr-Mäntymäki. Och kom också från Sastmola. Han tog efternamnet Mäntymäki efter sin resa till Amerika. Men vem är då denna Victor?

Har vi nu tur så kanske någon annan kan hjälpa till.
Jag har ju inte kvar min farmor heller, som kanske skulle ha vetat någonting. Min mamma vet inte mycket hon heller, om min pappas släkt. Inte min egen far heller.

Om du vill och har tid, så får du gärna försöka hjälpa mig.

PS: Man tycker ju att dom kan försöka vara lite mer tillmötesgående i Sideby.

MvH Linnea