PDA

View Full Version : Pirilö Carl

sune
11-04-06, 21:48
Jag är ute efter uppgifter om Pirilö Carl (Carl Henricsson Granroth f. 7.2 1821). Jag känner till hans historia i stora drag, men jag är ute efter detaljer, fakta, berättelser, skrönor och naturligtvis tips om källor.

Sune

Hasse
21-04-06, 06:38
Finns det ingen Jakobstadsforskare som har mer information på Pirilö Carl? Skulle tro att det finns material om honom i gömmorna. Det har ju trots allt gått en lång tid. Skulle vara roligt att få veta mer om honom - mer än man hört ryktesvägen.

Hasse

solja
21-04-06, 22:51
Pirilö?

Berätta lite mer, tack.

Pirilä jag vet säkert, men Pirilö? Och Granroth?

Nyfiken,

-Solja

sune
22-04-06, 16:02
Piriö är ett hemman och var en ö i Pedersöre. Carl Henricsson Granroth dömdes på våren 1860 till döden för att ha mördat sina två brorsbarn. Han misstänktes också för att tidigare ha mördat sin bror och sin egen hustru med arsenik. Han gifte om sig med sin brors hustru och fick ett gemensamt barn med henne. Detta tappade han så att det dog.

Ryktet säger att han också skulle ha tagit livet av sin far i yngre år.

Bakom allt detta var en misslyckad satsning på skepprederi under Krimkriget 1855. Han fick ekonomiska svårigheter och gjorde sig skyldig till allt detta för att komma över hela hemmanet.

Efter domen benådades han och dödsdomen ändrades till livstids förvisning till Sibirien. Han dog i Perm på väg dig.

Carls farfar Henric var ledamot av bondeståndet vid Borgå lantdag 1809 och släken Granroth härstammar från en präst som kom till Pedersöre på 1600-talet. Rötterna finns i Sursillska släkten.

Sune

solja
23-04-06, 22:22
Intressant - och fruktansvärd :-/

Pirilö - Piril Ö ? Vad menar Piril? Birger? Eller ingenting?

Några brottslingar - lyckligtvis mycket fjärran - vid Pirilä släkt också, se
http://www.genealogia.fi/sukus/pirila/pir_lehti0101a.htm

Bara på finska, tyvärr.

-Solja

Hasse
24-04-06, 07:29
Här finns en sammanställning i pdf form över två artiklar som fanns in tidningarna 1860

artiklar (http://forum.eget.net/PiriloCarl_samling.pdf)

Henrik.Mangs
24-04-06, 10:37
Hej.
Då jag försökte öppna dina pdf-filer så söker "firefox" i det oändliga ända tills man måste stoppa med ctrl alt del.

Jag har prövat med andra pdf-filer på nätet och de fungerar.

MVH
Henrik Mangs

Hasse
24-04-06, 10:46
...länken och nog laddade det upp dokumentet här åtminstone. Storleken är ca. 1,8 mega så det tar någon sekund.

Kanske det var fnurror på tråden?

Henrik.Mangs
24-04-06, 11:08
Hej.

Nu fungerade den direkt.
MVH
Henrik Mangs