PDA

View Full Version : Johan Viktor Leonard Snellman

beaniebaby76
02-05-06, 21:26
Jag söker information om min farfar Johan Viktor Leonard Snellman. Han var född i Seattle, USA 15 maj 1908 och kom till Esse, Finland 1912 eller 1913. Han återvände till USA med båt, landsteg i Halifax 1924, bodde och arbetade i Seattle, Chicago och Californien. Han arbetade i kol- och guldgruvor. I USA bodde också hans syster Alma. År 1937 återvände Johan Viktor Leonard till Esse, Finland och gifte sig där. Det är av stort intresse jag gärna vill veta var min farfar färdades och arbetade, har vi övriga okända släktingar eller har någon andra uppgifter om honom?

Hans far hette Johan Richard Snellman, född 13 juli 1872 i Esse, Finland. Han reste ung. 1892 till USA och landsteg troligtvis vid Ellis Island. Hans flickvän var Selma Josefina Andersson (eller Sandbacka), född 10 oktober 1887. Hon i sin tur reste till USA år 1906 eller 1907. I USA gifte sig sen Johan Richard och Selma. Selma hade också två bröder i USA, Emil och Viktor Andersson. Vi har uppgifter om att de bodde enbart i Seattle, ett litet samhälle vid namn Corcreek eller liknande, men har också hört halvt oklara uppgifter om att Johan Richard skulle ha varit en kort tid i Alaska. Han återvände i några episoder tillbaka till Esse, Finland och både han och Selma återvände för gott år 1913. Vore roligt att få närmare uppgifter om deras förehavanden och boendeorter, arbeten och liknande i USA.

Kerstin
03-05-06, 19:51
Hej !

Det här kan vara din farfar

1930 United states federal cencus about Leonard Snallman

Name Leonard Snallman
Age 22
Estimated birth year abt 1908
Birthplace Washington
Relation to head of house Boarder
Home in 1930 Sunnyside Mine, San Juan Colorado

Han är miner vid Metal Mine

MVH Kerstin

Kerstin
03-05-06, 20:29
Återvände Emil och Victor till Finland ?

MVH Kerstin

Kerstin
04-05-06, 09:14
Det här är från Ellis Island

First name Richard
Last name Snellman
Ethnicity Russia -U.S.C
Last place of recidence Esse sn Finland
Date of arrival 22sept 1917
Age of arrival 45 Y
Gender M
Matrial status M
Ship of travel Bergensfjord
Port of departure Christiania
Manifest nr 0025

Det står att han har bott i Amerika 1893-1913, han ska till sin bror Albert Snellman 2 ave 51 Seattle Wash och att han har brunt hår och grå ögon

och det finns en till Rickard Snellman med anknytning till Seattle.

First name Richard
Last name Snellman
Last place of recidence Seattle Wash
Date of arrival 21 april 1923
Age at arrival 50 y
Gender M
Matrial status M
Ship of travel Berengaria
Port of departure Southampton
Manifest line number 0005

Sen står det Helsingfors 48 Kagay och att han ska till Friend Leander Andersson Second street 480 Seattle Wash.

Men den sista kanske inte är din farfarsfar??

MVH Kerstin

beaniebaby76
04-05-06, 17:55
Tack så jättemycket för informationen. Den Leonard du skrev om är min farfar. Vi hade mycket svaga uppgifter om att han kunde ha varit i Chicago, men inga säkra. Har också hört rykten om att han i nåt skede var i New Mexico. Skulle vara intressant att veta var han bodde och med vem han bodde. Han var förlovad en tid med en kvinna från Nykarleby, som också bodde i USA. Min farfar var en "äventyrlig" man och det är mycket möjligt att jag har okända farbröder och övriga släktingar i USA. Leonards syster Alma bodde, vad jag vet, i Canada. Vi har kontakt med släktingar från den sidan, Richard Brandback.

Sen, Richard Snellman, den första du skrev om torde också vara min farfarsfar, det stämmer in sgs allt om honom, förutom att han inte hade någon bror som heter Albert Snellman.
Hans fru Selmas bröder, Emil och Victor flyttade aldrig till Finland. Emil dog i en olycka, blev fastklämd på nåt sätt.

Jag är oerhört tacksam för all information!! :)