PDA

View Full Version : Creamy Salmon Soup

robwalker
29-06-06, 01:02
Hello,

I would love to get a recipe for the creamy salmon soup that we ate every chance that we could during our recent trip to Finland.

Thanks for any leads.

Rob Walker

christina
29-06-06, 12:08
Laxsoppa (4 portioner )

Ingredienser:
8 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
2 medelstora potatisar
1 förp. frysta wok-grönsaker, 400 g
1 1/2 msk vetemjöl
2 dl Vispgrädde
1/2 dl hackad dill
ca 200 g rökt lax i strimlor

Till garnering: dillkvistar

Instruktioner:
Koka upp vattnet med buljongtärningarna. Skiva potatisarna tunt. Lägg nr potatis och grönsaker i buljongen. Koka ca 5 min. Rör ut mjölet i lite av grädden och vispa ner det och resten av grädden i soppan. Koka ytterligare 5 min. Tillsätt dill och laxstrimlor. Låt soppan endast få ett uppkok.
Garnera med dill. Servera bröd till.

Det här behöver du:
1 bit rotselleri ca 125g
1 morot ca 100g
1 fänkål ca 200g
2 msk svenskt smör
1 burk krossade tomater
8 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
2 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
½ krm cayennepeppar
1 msk maizenamjöl
500g laxfilé
½ tsk salt
½ finhackad gul lök
1 dl vitt vin
1 msk svenskt smör
dill

Så här gör du:
Skala och finstrimla grönsakerna . Fräs först selleri och morot i smör i en gryta ca 3 min, lägg i fänkålen och fräs ytterligare några min. Låt tomaterna rinna av. Häll vattnet i grytan. Tillsätt buljongtärningar, vitt vin, grädde och tomatkross. Låt koka ca 10 min tills grönsakerna är mjuka. Smaksätt med salt och cayennepeppar.
Rör ut maizena i lite kallt vatten. Vispa ner det i soppan och låt koka upp. Skär fisken i ca 2 cm tjocka bitar och salta dem. Fräs löken i smör i en traktörpanna. Häll i vinet och lägg i fiskbitarna. Sjud under lock ca 5 min. Fördela fiskbitarna i djupa tallrikar och häll sedan den heta soppan över och garnera med dill.

Lycka till
Christina Nordback

June Pelo
29-06-06, 20:25
Here are a couple recipes in English. I remember having the salmon soup in the dining room of the Continental Hotel in Helsinki. Delicious.

June

Creamy Salmon Soup

1 tablespoon butter or margarine
1 tablespoon all-purpose flour
3 cups milk
1 (1 1/2 ounce) envelope onion soup mix
1 (16 ounce) can salmon
salt and pepper
chopped parsley, for garnish
4 servings

---------------------
Salmon Soup

Ingredients:
1 can Salmon (7 3/4 oz)
4 Tbsp Butter
1 cup chopped Onion
1/4 cup chopped Celery
1 cup diced Potatoes
1/4 tsp White Pepper
1 1/4 tsp Thyme
1/4 tsp Dill Weed
2 Tbsp Flour
8 oz can Stewed Tomatoes
3 cups Milk
2 Tbsp Parsley
1 cup grated Monterey Jack Cheese

Directions:
Melt 2 Tbsp butter, sauté celery and onions. Add potatoes and enough water to cover. Simmer until potatoes are tender. Melt remaining 2 Tbsp butter;
blend in 2 Tbsp flour to make a roux. Add roux and evaporated milk to potatoes. Heat until thickened over medium heat stirring constantly. Add seasonings, salmon and tomatoes. Heat until steamy. Do not boil. Add cheese just before serving.

Cooked, chopped salmon can be used in place of canned salmon in these recipes.