PDA

View Full Version : Information om sjömän

mammo
15-07-06, 16:42
Finns det någon som kan tipsa mig om var jag kan hitta information om sjömän?
Har en anfader som var sjöman född 1830 i Finland ,dog 1873 i "främmande land".

Mvh Aina.F

Gunnel
16-07-06, 10:08
Hej!

Gå in på www.genealogia.fi - förteckningar och index: Sjömanshusens matriklar och förteckningar. Sidorna är tyvärr än så länge på finska, men tryck på "merimieshaku", skriv efternamn och förnamn i "rutorna" och tryck på "haku". Om det blir besvärligt hjälper jag gärna.

Hälsn.
Gunnel

mammo
16-07-06, 11:07
Originally posted by Gunnel
Hej!

Gå in på www.genealogia.fi - förteckningar och index: Sjömanshusens matriklar och förteckningar. Sidorna är tyvärr än så länge på finska, men tryck på "merimieshaku", skriv efternamn och förnamn i "rutorna" och tryck på "haku". Om det blir besvärligt hjälper jag gärna.

Hälsn.
Gunnel

Hej Gunnel
Tack för tipset! jag var inne och hittade men jag förstår tyvärr inte finska så har du tid och möjlighet vore jag jätte tacksam för hjälp. Vet du om jag kan få reda på var och kanske av vad han dog,läste någonstans att sjömans prästerna skrev ner information.
Mvh Aina

Gunnel
16-07-06, 17:12
Hej Aina!

Jag hjälper gärna, men kan jag få namnet på din anfader först tack

Gunnel

mammo
16-07-06, 20:19
Hej Aina!

Jag hjälper gärna, men kan jag få namnet på din anfader först tack

Gunnel

Hej

Jag trodde jag hade skrivit det :D men det hade jag inte, Enok Lundell född 20/8 1830 dog 4/7 1873. Vet inte var han föddes bara att han tillhörde Helsingfors odelade församling.
Mvh Aina

Gunnel
17-07-06, 20:38
Hej!

Det är inte så mycket jag har fått fram, men dock något:

Enoch Lundell är född i Loppis, Ourajoki, Kärpänoja 20.9.1830, son till skräddaren Isak Lundell och hans hustru Henrika Löfroos.
(Loppis ligger ca 50 km nordväst om Helsingfors).

Vid något skede inflyttar Enoch till Helsingfors och gifter sig 28.9.1851 med jungfru Maria Lovisa Holmström.

Sedan blir det svårare:

Alla s.k. sjömanshus finns på mikrofilmsrullar som i sin tur finns bevarade i Helsingfors stadsarkiv.
Jag hittade dock att Enoch Lundell varit inskriven vid Helsingfors sjömanshus mellan åren 1847-1861. Mera uppgifter finns alltså på mikrofilmsrullorna F 46/6 1828-1866 samt F 46/7 1860-1866. Dessa behandlar matriklarna Bc11, Bc12 och Bc13. Här borde finnas mera uppgifter om Enoch.

Du kan ju fråga ditt bibliotek om de kan låna dessa rullor från Helsingfors stadsarkiv. Om inte, får du väl skriva och be om uppgifterna, men sådant kan räcka länge.

Hoppas detta hjälper dig något.

Hälsn.
Gunnel
:)

mammo
17-07-06, 20:57
Hej!

Det är inte så mycket jag har fått fram, men dock något:...
:)

:D Tack Gunnel du är en pärla!!!! Jag blir glad över alla uppgifter ,det är ett steg i rätt riktning!
Mvh Aina

christina
18-07-06, 10:50
Hej Aina.

På släktforskardagarna i Vasa i mars 2006 kunde man åhöra ett föredrag om sjömän och släktforskning. Enligt mina anteckningar kunde man få uppgifter om utomlands avlidna sjömän från magistratens, länsstyrelsens eller generalguvernörens kansli.

På genealogiska samfundets hemsida kan man under släktforskningstips läsa att tidningen Sjömansvännen innehåller uppgifter om avlidna sjömän under tiden 1882-1943

En källa är också Sjöhistoriska institutets arkiv vid Åbo akademi.
Andra källor man kan söka i är navigationsskolornas matriklar, avmönstingsrullar, styrmansbetyg, namn- och befarenhetsrullar, loggböcker, rederiernas bokföring och löneuppgifter, sjömanspass från magistraten, sjömanshusens matriklar (vilka Gunnel redan nämnde)

Hälsningar
Christina Nordback

mammo
18-07-06, 12:45
Hej Christina
Tack,nu vet jag mer om vart jag ska börja söka :)
Mvh Aina

harrysme
20-07-06, 22:49
Hej

Min farfar var sjöman och jag fick veta ganska mycket om hans resor när jag studerade sjömanshusets arkiv i Åbo. Hans bror var sjöman också och försvan under sina resor. Jag hittade inte hans namn bland finska sjömen och antar att han seglade på utländska skepp, kanske svenska.

Nu undrar jag, om det finns någon arkiv eller databas om sjömen på svenska skepp ?

Hälsningar
Harry

Henrik.Mangs
21-07-06, 08:02
Hej.
Har du prövat
www.arkion.se

Sök på "Sjömansdatabas"

SVAR har också Sjömanshusen i CD-form

MVH
Henrik Mangs

harrysme
22-07-06, 13:01
Tack Henrik

Det var en bra tips, men jag hittade inte hans namn (Gustav Höglander, f 1863) inte där heller. Några med samma efternamn, men namnet är mera vanlig i Sverige än i Finland.

Jag skulle faktist försöka bekanta mig med Svar. Där tycks vara 3 timmars abonnemang för ett fönuftigt pris att börja med.

Mvh

Harry Smeds

christina
24-01-07, 21:04
Ny sökfunktion på Genealogiska Samfundets hemsida http://www.genealogia.fi/indexr.htm
Sök skeppsdagbok

Hälsningar
Christina Nordback