PDA

View Full Version : Lesch i Jakobstad

Henry
15-10-03, 18:12
Hej,

Jag såg att Alf Blomqvist har 5 stycken med namnet Lesch i sin släktforskning.
Själv har jag också Lesch och Less i min släkt. Den senaste med namnet Lesch har jag som Maria Sofia Lesch född år 1850.
Bakåt kommer jag till slutet av 1600-talet till Jurgen Less, sadelmakare och borgare i Narva 9.10.1656. Död i Narva 15.6.1680.
Alf Blomqvist har Johan Emil Lesch som första Lesch.

Han var född 24.6.1857 i Helsingfors. Skomakargesäll i Helsingfors 7.6.1877. Utlärd hos A. W. Nyberg, gesällstycke: stövlar. Flyttade 1907 till Jakobstad. Gift i Keuru 24.12.1883 med Wilhelmina Röninaho, född i Keuru 21.11.1846 i hennes andra gifte. Död 16.4.1902. Tidigare gift med skarpskytten Syren. Hon var dotter till inhysningen Jonas Jonasson och hans hustru Henrika från Kulju.
Barn:
Sigrid Eleonora, född i Helsingfors (före giftermålet) 20.6.1882. Sömmerska. Gift med arbetaren Juho Virta.
Frans Johan Emil, född i Helsingfors 4.10.1884. Sjöman.
Hälylä Wilhelmina, gift med skomakaren Heikki Janhunen.

Jag såg att han gifte sig andra gången med Maria (Eve)lina Mattsson. De hade 4 barn, varav yngsta dotterna gifte sig med Karl Josef Josefsson Blomqvist.

Jag undrar om du kunde skicka uppgifter när de gifte sig och när barnen är födda och kanske döda.
Jag kan också fylla på bakåt åt dig från Johan Emil Lesch.

Johans mor hette Helena Less, född i Sibbo 21.10.1831. Flyttade till Helsingfors. Hushållerska. Ogift. Hade en o.ä. son Johan Emil, som kallade sig Lesch, född 24.6.1857. En annan son Alexander Ansgarius, född i Helsingfors 4.10.1859. Sjöman. Dödförklarad 1.1.1954.

Jag har inte hunnit knacka in mina alla Lesch och Less släkter ännu.

Jag väntar på svar

Mvh

Henry Johansson
Helsingfors

Alf Blomqvist
17-10-03, 08:36
Hej,

Min farbror Karl Blomqvist gifte sej den 05.03.1939 med Astrid Lesch. Orten har jag inte men troligen Jakobstad (ev. Pedersöre).

De fick två pojkar, mina kusiner:

Alf Håkan* Blomqvist född den 27.9.1939 i Jakobstad
Kaj* Ingmar Blomqvist född den 19.1.1941 i Jakobstad

Båda är bosatta i Sverige och Håkan har också sysslat med släktforkning.

Om du är intresserad kan jag sända uppgifter i Gedcom format.

Jag är också intresserad av att få material om Lesch/Less i Gedcom format.

Alf Blomqvist
Kronoby (Nykarleby)

Henry
17-10-03, 09:28
Hej Alf,

Du kan sända mig uppgifter i Gedcom format.

Skickar dig senare när jag har Less/Lesch klar.

Mvh

Henry

Alf Blomqvist
17-10-03, 10:16
Kan du sända mej din e-postadress så sänder jag Gedcomfilen.

Alf.Blomqvist%40multi.fi

Hasse
17-10-03, 13:25
Originally posted by Alf Blomqvist
Kan du sända mej din e-postadress så sänder jag Gedcomfilen.

Notera att under "Profile" knappen i alla meddelanden finns en länk via vilken ni kan sända epost till meddelandets avsändare. Jag hoppas ni trots detta fortsätter diskussionen om Lescharna under forumet i.st.f. enbart privat email. Fler personer kan vara intresserade av släkten i fråga. /Hasse

Alf Blomqvist
17-10-03, 14:32
Originally posted by Hasse
Notera att under "Profile" knappen i alla meddelanden finns en länk via vilken ni kan sända epost till meddelandets avsändare. Jag hoppas ni trots detta fortsätter diskussionen om Lescharna under forumet i.st.f. enbart privat email. Fler personer kan vara intresserade av släkten i fråga.

Försökte sända en Gedcomfil som bilaga men formatet är inte tillåtet så därför gjorde jag på detta sätt...

Nu far jag till Kronbi

Alf

Hasse
17-10-03, 14:38
Originally posted by Alf Blomqvist
Försökte sända en Gedcomfil som bilaga men formatet är inte tillåtet så därför gjorde jag på detta sätt...

Har nu tillåtit .ged -filer, men hoppas ni ändå packar dom som .zip om sådana sänds. Sparar utrymme speciellt i textfiler som GEDCOM

Alf Blomqvist
17-10-03, 16:44
No gar he bra ti pack ti zipformat

Alf