PDA

View Full Version : Vallonsläkting från Åbo

Gunnel
17-10-03, 10:25
Hej!

Har en ingift vallon född i Åb i min släkt på mödernet. Har visst rötter i Belgien. Kom Åbo-vallonerna direkt från Belgien till Finland eller via Sverige?
Denna släkting gjorde sitt eget släktträd någongång på 1970-talet, men det har tyvärr försvunnit. Kan någon tipsa eller hjälpa, tack?

Undrar
Gunnel

D.Frilund
17-10-03, 10:57
I Sverige finns det tydligen ett Sällskap som
heter Sällskapet Vallonättlingar, deras sidor
ger en översikt om vad det är frågan om.
Du kan pröva denna address:

http://www.vallon.a.se

Henry
17-10-03, 11:05
Hej Gunnel,

Kan du nämna vilket namn/släkt det är frågan om?

Jag tror nog att de invandrade från Sverige till Finland.

Jag har också vallon-släkt i Åbo.

Släkten Martin kom från Liège i Belgien på 1600-talet till Gävle i Sverige. Stamfadern Anton Martin, död 1712 i Gävle. En av hans söner Roland flyttade över till Åbo på 1730-talet. Han var hovrättsråd där.

Mvh

Henry Johansson

Gunnel
17-10-03, 13:59
Originally posted by D.Frilund
I Sverige finns det tydligen ett Sällskap som
heter Sällskapet Vallonättlingar...

Hej och tack!

Jo, jag har varit där och tagit en snabb titt.

Vänliga hälsningar
Gunnel

Gunnel
17-10-03, 14:11
Originally posted by Henry
Kan du nämna vilket namn/släkt det är frågan ...

Hej Henry,

"Min" vallon är mycket yngre: Ossian Gauffin född i Åbo 13.2.1899 - död i Helsingfors 4.6.1979. Trädgårdmästare till yrket, men arbetade också på Pauligs fabrik i Helsingfors där han var med och utvecklade "djupfrysningsmetoden". Han var tidigare gift (inga barn) innan han gifte om sig med min en moster

M v h
Gunnel

enges
17-10-03, 14:29
René Gauffin (Ossians brorson) borde ha Ossian Gauffins släktutredning. Han borde gå att kontakta på email-adressen:
rgauffin%40welho.com

Det fanns två invandringar av Gauffin till finland - bägge via Sverige. Ossian har utrett den "södra" invandringen, men det kom även en glasblåsare, Clas Gauffin, till Berga glasbruk i Pörtom. Min fru är släkt med honom.

Du hittar även Ossian på sidan:
http://hem.passagen.se/girmek/

/anders

Gunnel
17-10-03, 15:25
Originally posted by enges
René Gauffin (Ossians brorson) borde ha Ossian Gauffins släktutredning...

Hej och STORT TACK!

Det här var verkligen intressant. Jag skall kontakta René vid tillfälle. Hoppas han inte tar illa upp.

Hälsningar
Gunnel

enges
17-10-03, 18:14
René skrev följande år 1999 i diskussionsforumet för Sällskapet Vallonättlingar:

"Har kartlagt alla Gauffiner i Finland, Underlaget
är gjort av min farbror Ossian Gauffin (1899-1979)
vars register jag överföt till adb (FHS) och kompletterat med nya personer (födda, ingifta och tagna namn).Tagna namn innebär. att enligt gällande lagstiftning i Finland kan den som har en Gauffin inom nära släkt taga namnet. Jag känner till ett fall där en ung herre tog sin moders flicknamn Registret unerhåller jag genom kontaktpersoner i de olika grenarna. Min egen släktgren är up-to-date, men de övriga delarna har tyvärr inte systematiskt checkats på ett par år.
Vi i Finland år så gott som alla ättlingar till Johan (Jan) Isac Goffin, född 21.06.1816 i Österby
död 16.11.1889 i Hattula, Finland
Så gott som alla betyder, att det finns två damer (moder. född Pietilä 24.13.1917 och dotter, född 28.01.1941) med namnet Gauffin, som inte är Johan Isacs ättlingar. Deras anfader äe Claes Goffin,född 27.07 1757 i Österby, död 07.07.1808 i PÖrtom, Finland"

När jag har kontaktat honom har han nog svarat... Visserligen kunde han inte hjälpa eftersom min forskning berörde Claes Gauffins ättligar (hans dotter).

I praktiken kan du nog få det mesta från webbsajten jag nämnde i ett tidigare inlägg.

/anders