PDA

View Full Version : Finlandssvenskar

Kerstin
18-10-03, 08:57
Hej!

På min arbetsplats fanns det för 10 år sedan nästan enbart svenskspråkiga förutom en och annan som också talade finska.

Idag talas det ett otal olika språk där, och ibland undrar jag hur mycket svenskan påverkas, och kommer att påverkas av all denna invandring. Hur kommer svenskan att låta om 50-100 år?

Vad tror ni?

Kerstin

enges
18-10-03, 09:27
På 1500-talet var nästan hälften av alla stockholmare tyska - och en stor del av de övriga var faktiskt österbottningar. Det som vi i dag kallar svenska har redan nu en stor del influenser från andra språk. I helt vanlig svenska finns ord från tyska, engelska, romani (t.ex. tjej), indiska (t.ex. ordet muck). Språket kommer att förändras och har redan förändrats. Vi tycker bara att det är normal svenska för att vi hör det hela tiden. Min farfars far skulle inte känt igen många av de ord vi nu använder och mina barnbarns barn kommer att tycka att vi talade konstigt.

Skriven svenska kommer inte att förändras lika mycket som talad svenska. Finns det egentligen någon som talar som de i Rapport och Aktuellt? Det är ju samma sak i andra länder - s.k. BBC English som vi lär oss i skolan talas väl egentligen inte av någon...

/anders