PDA

View Full Version : jussila/juslin(nybörjarhjälp!!)

rolf juslin
06-03-07, 13:20
Hej!
Hoppas desperat på lite hjälp.
suttit många timmar på bibliotek och lånat microfilmer men kommer ingenstans.Bor i sverige och söker efter min släkt på finska sidan.
Min farfar hette iaf Gunnar Juslin f. Härnösand 1908.09.19
Mamman hette Anna Fredrika Jussila enligt microfilmen fast hon var ogift
och fadern okänd.
Hon ska vara född i Jussila by i munsala församling 1872.10.06
Hittar inga uppgifter efter 1850 så jag kommer inte vidare.
Hoppas få hjälp med så mycket som möjligt om Anna Fredrika och hennes föräldrar/syskon och om det går att hitta den okända fadern till Gunnar Juslin?

Eftersom hela släkten härstammar från Finland så hoppas jag även få hjälp
på min mormor/morfars sida samt min farmor.

morfar Aaro Wolf f. Vasa? 1904.07.01(hade en 14-15 st syskon som jag vill få kompletterat med årtal)
Aaros far hette Juho? Wolf f. 1875.08.18 i vähäkyrö?
Hans fru Sandra f. Jussila?? 1871.07.26
All information om deras föräldrar,syskon samt hjälp att radera mina frågetecken tages emot tacksamt.

Min Mormor Lempi Maria Kujala f. 1903.06.22 i Alavus är krångligt värre och är
osäker redan här om flicknamnet stämmer?Allt om hennes föräldrar och syskon av jätteintresse.

Och sista nöten..
Min Farmor Claudia Veera Tanilainen f.1913.11.09 i Vuokkiniemellä
Hennes Mor hette som gift Maria Tanilainen f.1886.04.18 med Ville Tanilainen.
intressant vore att få få fram information om Claudia Veeras alla syskon när dom är födda samt när dom dog.Vidare så om det går att få fram Maria Tanilainens flicknamn? Har hört namnet Rettijeff(stavning osäkert) nämnas samt Namnet Remsu.
Fakta om Ville Tanilainen likaså.

skulle vilja forska via internet i fortsättningen och undrar vad/hur man bäst kommer igång?

Hoppas på mycket hjälp
mvh Rolf juslin

Henrik.Mangs
06-03-07, 17:53
Här är två sidor som kan hjälpa dej.

http://www.genealogia.fi/hiski?se

http://www.qnet.fi/westside/discus/

MVH
Henrik Mangs

Hasse
06-03-07, 21:05
I Talko finns i Berglunds samling lite av din släkt

1 Anna Fredrika (Juslin) b. 10 JUN 1872
+
2 Karl Gunnar Juslin b. 19 SEP 1908 d. 17 MAR 1980
+ Claudia Vera Tanilainen
3 L O Juslin
+ T I Beijar
4 K P* Beijar
+ I* R Kinos
5 C E Beijar
4 N R H Beijar
+ M R Beijar
5 J M Beijar
5 N S Beijar
+ T Lund
6 J J Lund
4 T T M* Beijar
+ H B B Waxlax
5 J B Waxlax
5 M Waxlax

I nätet finns en liten förfrågan här (http://www.freebok.net/books/vuokkiniemi/view.html) om någonting som säkert rör din släkt. Är du medveten om detta? Timofei Spridonov Rettijeff låter rätt nära...

Likaså kan du säkert kolla det här (http://vuokkiniemi.net/vs/suvut/Lesonen_Kivijarvi.pdf) dokumentet. Tanilainen namnet figurerar här... I sätt socken.

Happy hunting!

Hasse

rolf juslin
07-03-07, 09:19
Denna förfrågan du hittade var av min Farmors bror faktist.Så tack vare det så fann jag min Farmors Farfar och namnet Rettijeff:-)

Ang. Anna Fredrika Juslin så var det min Fasters släkt som du fann på Talkos databas.Ingenting om Anna Fredrikas föräldrar?

Kommer jag åt talkos databas?I så fall hur?

Ang. Hiski´s så kommer jag ingenstans och även dom microfilmer jag lånat så finns inte det någonting från den tid då Anna fredrika föddes(1872)
Hittar inte Kujala från alavus heller där.

MVH Rolf Juslin

Jaana Puskala
28-12-13, 23:31
Hej!
I Vasa husförhör 1896-1905 s. 777 (sidan tillgänglig för medlemmarna i Finlands släkthistoriska förening (FSHF)
arbetare Juho Juhonpoika Wolff f. 18/8 1875 Lillkyro/Vähäkyrö -> dina uppgifter stämmer
hustru: Sandra Jussila f. 26/7 1871 Alavo/Alavus -> dina uppgifter stämmer
barn, alla födda i Vasa: Lempi Onerva f. 1/10 1890, trillingarna Yrjö Johannes, Urho Theodor och Arvi Gunnar födda 18/11 1901, Jenny Ingeborg f. 5/5 1903, Aaro Werner f. 1/7 1904 och tvillingarna Hilda Maria och Tyyne Onerva f. 16/12 1905. Lempi dog 26/1 1901, och någondera av tvillingarna Hilda eller Tyyne 18/12 1905. -> Här har familjen 8 barn, 6 i liv. Resten är säkert födda efter 1905.

Jag återkommer senare om jag hittar Sandra (ev. Alexandra) i Alavo.