PDA

View Full Version : Vad gjorde en hovbokhållare?

karinh
08-03-07, 16:25
Hej!
Jag har i stött på en titel eller ett yrke som jag inte riktigt förstår. Vet någon vad en hovbokhållare kan ha sysslat med i mitten av 1700-talet?
Hälsningar Karinh

Sören Ahinko
08-03-07, 18:15
Hejsan Karin!

Hittade följande på Rötter:

http://genealogi.aland.net/discus/messages/205/99480.html?1168099607

Hoppas att du blir lite klokare....

Sören

karinh
14-03-07, 16:27
Tack Sören!
Vet inte om jag blev klokare eller inte, men tack för tipset.
Hälsningar Karinh

sune
28-04-07, 18:13
Hej Karin

Bokhållare för tankarna osökt till bokföring, och då kunde man ju tro att hovbokhållaren är en person som är anställd av hovet och har anknytning till någon form av ekonomiförvaltning. Men en titt i Kent Anderssons och Henrik Anderös "Ordbok för släktforskare" Femte helt omarbetade och utvidgade upplagan 2006 (ICA Bokförlag ISBN 91-534-2545-8) förklarar bokhållare på följande sätt:

"bokare; bokhållare järnbruksarbetare som krossar järnmalm till lagom styckestorlek före rostning. B. har en medhjälpare som håller fast malmstycket, denne kallas bokhållare."

Det låter förstås inte troligt att hovet höll sig med järnbruksarbetare, men vem vet? Jag är ledsen om jag ytterligare blandar bort korten för dig. :o

Sune

karinh
29-04-07, 14:42
Hej Sune!
Tack för ditt förslag. Min fråga hör ihop med Herman Hjerpe-Glad (Åland). Jag har kanske lyckats hitta hans föräldrar i Stockholm. Christoffer Hjerpe och Britta Stina Hilcke (1734-1785). Jag vet ännu inte var Christoffer kom ifrån, när han föddes eller när han dog. Han var kramhandlare och hovbokhållare. Till ca. 1770 levde dom i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm. Sen "försvann" dom till jag hittade modern i dödboken i Adolf Fredrik (1785) i Stockholm. Barnen finns även med i barnhusrullorna. Jag tror kanske inte att han var någon grovarbetare. Men jag tänkte att om jag får veta vad en hovbokhållare gjorde ca. 1775 så kanske jag kan lista ut när och var Christoffer Hjerpe dog.
Karinh