PDA

View Full Version : villa Humleberg

Gita Wiklund
23-10-03, 20:05
Hej,

Är det någon som är bevandrad i Helsingfors bebyggelsehistoria? Eller har tillgång till någon bok som behandlar detta?

Under 1800-talet fanns en villa som kallades Humleberg och som jag tror ska ha legat någonstans vid Hummelviken, kanske på Hummelberget? Jag vet inte, men den här villan brukade hyras ut ganska flitigt om man kollar annonser i 1800-talets tidningar.
Det skulle vara roligt om jag kunde få reda på det exakta läget för den här villan som varit i min släkts ägo. Den finns sannolikt inte kvar idag, men fanns till och med slutet av 1800-talet iallafall.

Gita

Henry
23-10-03, 20:19
Hej Gita,

Såg du min text om Humleberg under rubriken gatunamn Helsingfors?

Jag skickade den 5 minuter före din text.

Henry

Gita Wiklund
23-10-03, 20:23
Ja vad ska man säga, vi "går verkligen om varandra". :)

Henry
23-10-03, 20:40
Hej Gita,

Jag skall besöka Finlands Genealogiska Förbunds bibliotek nästa vecka, som finns på Elisabetsgatan. Då kan jag titta om det finns någon bok eller något liknande om Humleberg.

Humleberg intresserar mig också, för jag bor ju nästan på samma ställe som det fanns för ca 150 år.

Då gick korna omkring här, nu ser man endast hundar och ekorrar här.

Henry

Gita Wiklund
23-10-03, 20:45
Vad bra! Håller tummarna att du hittar något. Vad jag önskar att jag kunde bosätta mig i Helsingfors ett tag. Har faktiskt tittat efter jobb ibland, men inte hittat något. Ett hinder är ju att jag inte kan finska språket. Kunde ju lite när jag gick i förskolan i Finland, men vi flyttade till Sverige redan när jag var 6 år, så det har förtvinat.

Hälsningar,
Gita