PDA

View Full Version : Forsström/Eriksson

Gita Wiklund
23-10-03, 22:50
Hej Henry,

Oj vad du är aktiv! Det var ju intressant att få veta att Anna föddes i Esbo, och hennes man också. Hennes dotter Lisa som fortfarande är i livet över 80 år kan ju blanda ihop och minnas fel. Jag vet inte. Kanske hennes rötter ändå finns i Österbotten.
Men om det är så att de båda är födda i Esbo så borde deras födelse med uppgift om deras föräldrar också finnas i Esbos kyrkobok. Vad gäller hennes dödsdatum så har jag det från gravstenen. Då är frågan - var blev det fel? Det händer faktiskt att det blir fel på gravstenen, men det kanske är mer troligt att det är tryckfelsnisse som varit i farten.

Har du fått min mejl? Finns det något du vill att jag ska kolla upp åt dig i genealogiska föreningens arkiv i Stockholm?

Hälsningar
Gita

Henry
24-10-03, 06:30
Hej Gita,

Jo jag har fått din mejl.

I den skrev du Karl Leonard Erikssons dödsdatum samma som Anna Alinas.

Det rätta är ju 29.7.1950 i Esbo.

Mvh

Henry

Henry
24-10-03, 06:48
Hej Gita,

Esbo födda, vigda och döda böcker finns mikrofilmade i Riksarkivet bara till ca 1860.

Om man vill ha uppgifter från 1880-talet, så måste man kontakta Esbo svenska församling.

Jag kan kontakta dem och se om de ger mig uppgifter utan att ta betalt.

För ca 2 år sedan besökte jag Genealogiska föreningens arkiv i Stockholm. Det var lite svårt att hitta det för jag hade inte kartan med mig då. Till slut hittade jag det inne på en gårdsplan. Jag hittade en del om vallonsläkten Martin, men största delen hade jag från tidigare. Just nu kommer jag inte på något du kunde söka åt mig, men jag meddelar om jag kommer på något.

Hälsningar

Henry

Gita Wiklund
24-10-03, 08:01
Originally posted by Henry
Hej Gita,

Jo jag har fått din mejl.

I den skrev du Karl Leonard Erikssons dödsdatum samma som Anna Alinas.

Det rätta är ju 29.7.1950 i Esbo.

Mvh

Henry

Oj då, det var rent slarv. Datumet ovan är det rätta.

Gita Wiklund
24-10-03, 08:18
Originally posted by Henry
Hej Gita,

Om man vill ha uppgifter från 1880-talet, så måste man kontakta Esbo svenska församling.

Jag kan kontakta dem och se om de ger mig uppgifter utan att ta betalt.

Om du har tid och lust är jag givetvis tacksam, men du redan har hjälpt mig så mycket på så kort tid och jag vill inte att du ska tro att jag förväntar mig något mer. Din hjälpsamhet har redan övergått all förväntan. Önskar att det fanns något jag kunde göra i gengäld, men du kommer kanske på något så småningom.

Hälsningar,
Gita

Henry
24-10-03, 09:39
Hej Gita,

När du besöker Genealogiska Föreningen i Stockholm kunde du titta vad det finns om följande.

Sandegrenska samlingen
Arkivförteckning
Volym 16
Grotte

Hängmappsarkivet släktnamn:
Grotte Stamtavla, Tabell

Släktnamnsarkivet.
Låda Gr-Guz.
Flik Gre-Gro.
Grotte, blått kort - ref. till tryckta verk.
Grotte, vitt kort - ref. till handskrifter, GF släktarkiv.
Grottenfelt, blått kort - ref. till tryckta verk.
Grottenfelt, vitt kort - ref. till handskrifter.

Släkten Grotte finns bland mina förfäder.

Johan Emanuel Grotte kom från Sverige på 1700-talet till Sveaborg, där han drunknade tillsammans med sin hustru Christina (Lovisa Catharina) Moderus den 8.11.1771.

Jag har en del om släkten Grotte från 1600- och 1700-talet, men kanske det skulle kunna finnas någonting nytt där.

Tittade du på Nyland - Brages pressarkiv?

Hälsningar

Henry

Gita Wiklund
24-10-03, 10:21
Hej Henry,

Jag ska kolla upp detta åt dig när jag besöker föreningen. Jag vet inte riktigt exakt när jag åker upp, hade tänkt åka nästa vecka men var sent ute med tågbiljettbokningen. Jag tror att jag åker veckan därpå istället. Kommer du på nåt mer till dess så hör av dig om det!

Nu ska jag ta en promenad i den frostiga, dimmiga och kalla oktoberkylan in till stadens centrum. "Det finns inga dåliga väder -bara dåliga kläder"

Ha dé!
Gita