PDA

View Full Version : Brages pressarkiv

Henry
24-10-03, 07:26
Hej Gita,

Brages pressarkiv finns i Helsingfors på Riddaregatan (flyttade från Kaserngatan på sommaren). Det är ett arkiv med urklipp från alla svenska tidningari Finland från ca år 1900 och framåt. Mest är det olika dödsannonser upplimmade i mappar i alfabetisk ordning, men det finns mycket annat också. Bl.a. hittade jag i en mapp om skolor från Sibbo en i min släkt som kom från Österbotten och blev den första folkskolläraren i en by i Sibbo som heter Hangelby. Det var i slutet av 1880-talet han började. Men som sakt det finns mycket annat också.

I mapparna dödsannonser finns följande:

Kåhlman (4 sidor)

Bild och text av Henrik Kåhlman, kamrerare 60 år. Hade varit 40 år vid Försäkrings Aktiebolaget Fennia.

Henrik Rudolf Kåhlman
Alf (Poppe) Kåhlman
Birger Rune Kåhlman
Greta Linnea Kåhlman f. Nylander
Ebba Kåhlman f. Nilsson
Fanny Matilda Kåhlman f. Weckström
Viktor Rudolf Kåhlman (sjökapten)

Text om tidningsmannen Victor Kåhlman som fyllde 75 år.
Han startade en tidning "Velocipedsporten" (Viborgs Nyheter)

Kohlman (3 sidor)

Börje Ejnarsson-Kohlmann
Helga Alfhild Kohlman
Ejnar Kohlmann (jägarkapten)
Elsa Mathilda Kohlman f. Nordström
Viktor A. A. Kohlman (litteratören)

Övriga dödsannonser:

Anna Alina Eriksson f. Forsström

Karl Leonard Eriksson

Meri Linnéa Nordblad f. Eriksson

Arne Torsten Nordblad

Guido Isidor Nordblad

Elin Emelia Nordblad f. Nordström

Kanske du har alla dessa dödsannonser. Om inte så kan jag skicka kopior åt dig.

Hälsningar

Henry

Gita Wiklund
24-10-03, 10:12
Henry du är en ängel! (tyvärr finns ingen ängel-ikon här ovan)

Om du vill göra dig besväret att skicka mig kopior så lovar jag att betala dig, inte bara för vad det kostar materiellt utan också för besväret.

Jag är särskilt mycket intresserad av texten om Victor Kåhlman 75 år ( samma som Viktor A A Kåhlman) han var min farfars far. och om kamreraren Henrik Kåhlman, som var sjökapten Viktor Rudolf Kåhlmans son. Om honom vet jag absolut ingenting. Men allt du nämner är intressant. Vi kan ju diskutera vidare via mail om betalning e t c , min mailadress finns på min hemsida.

Gita :-)

Henry
24-10-03, 10:23
Hej Gita,

Skickar dig en mejl i kväll privat.

Det snöade just här i Helsingfors första gången den här hösten, så att det är alldeles vitt ute nu.

Nu skall jag gå till en stor bokmässa i Helsingfors. Den började igår och slutar på söndagen. Det finns både gamla och nya böcker där. Kanske man hittar någonting intressant där.

Hälsningar

Henry