PDA

View Full Version : Kåhlman i Helsingfors Lycei

Henry
27-10-03, 09:07
Hej Gita,

Jag har hemma följande bok:

HELSINGFORS LYCEI MATRIKEL 1831-1889

Där finns en Kåhlman, två Tanninen och en Feodoroff.

År 1876 inskrevs Henrik Rudolf Kåhlman, f. i Helsingfors 24.8.1866. Fdr: sjökaptenen Viktor Rudolf K. och Hilda Augusta Åhsberg. Inskr. i försk. II kl., avg. 1884 fr. V kl. Kamrerare vid brandförsäkrings AB. Fennia i Helsingfors, död i Helsingfors 17.3.1946.

Är du intresserad av de andra.

Olivia Lovisa Kåhlmans två barn med Alexander Tanninen.

Olivia Kåhlmans barn med Simon Feodoroff.

Hälsningar

Henry

Gita Wiklund
27-10-03, 18:59
Hej Henry!

Ja, jag är jätteintresserad av de uppgifter du har om Olivias barn.
Jag visste inte ens att hon hade barn med Feodoroff. Deras äktenskap varade inte så länge, och jag trodde inte att de hann få några barn.

Jag är också intresserad av barnen med Tanninen. Jag antar att det ena är Ina som blev sånglärarinna. Jag vet också att de fick iallafall två barn till: tvillingarna Victor Uno och Adele Vilhelmina, som föddes med två dagars mellanrum! Men jag har inte lyckats hitta något om dem utöver uppgift om födelsen.

När jag var i Helsingfors och besökte Kåhlmans gravar såg jag också en grav invid med namnet Max Tanninen. Jag har funderat om denne Max var relaterad till Alexander på något sätt. Han var Olycksfallsförsäkr.bol. Nordens generalagent i Finland. Kanske han finns med i boken också?

Ser fram emot ditt svar!
Gita

Henry
27-10-03, 19:27
Hej Gita,

Den ena Tanninen tippade du rätt.

År 1852 inskrevs Nikolai Feodoroff, f. i Dünaburg 6.7.1840. Fdr: handlanden i Helsingfors Simon F. och Olivia Kåhlman. Inskr. i III kl. Stud. 1858, FMM., MKD., provinsialläkare i Kuortane distrikt, död i Alavo 26.10.1884.

År 1859 inskrevs Paul Richard Tanninen, f. i Helsingfors 7.2.1852. Fdr: postmästaren, hovrådet Alexander T. och Olivia Lovisa Kåhlman. Inskr. i förb. kl. Stud. 1873, redaktör i Helsingfors dagblad, ansv. utgivare av Viborgsbladet, slutl. redaktionssekreterare i Hufvudstadsbladet, död för egen hand i Helsingfors 23.2.1888.

År 1870 inskrevs Maximilian Ferdinand Tanninen, f. i Helsingfors 26.2.1862. Fdr: postförvaltaren, hovrådet Alexander T. och Olivia Lovisa Kåhlman. Inskr. i försk. II kl., avg. 1872 fr. I kl. Anställd vid tidningen Hufvudstadsbladet, senare affärsman i Helsingfors, generalagent för livförsäkringsbolaget Norden och försäkringsbolaget Norrland, direktör för AB. Hôtel Kämp, död i Helsingfors 14.7.1892.

Hälsningar

Henry

Gita Wiklund
27-10-03, 19:45
Jätteintressanta uppgifter Henry!

Jag kan inte säga hur tacksam jag är för din hjälp! Jag har försökt att spåra Alexander Tanninens bakgrund och kommit fram till att han med stor sannolikhet är född i Jääski och att faderns namn var Paul. Och att Alexanders förstfödda son fick namnet Paul styrker ju den tesen. Vilket sorgligt slut på livet. Man börjar ju fundera över vad som kan ha legat bakom den handlingen.

Nu måste jag ju förstås också undersöka om jag kan hitta något mer om Nikolai Feodoroff.

Åter igen, tusen tack!

Gita

Gita Wiklund
27-10-03, 20:51
Hej Henry,

Hittade också en referens till några artiklar om Paul Tanninens död. Har skickat en förfrågan till Helsingfors universitetsbibliotek om de kan sända mig kopior. Åter, tack för din hjälp. Det hade tagit mig lång tid att få dessa uppgifter på egen hand.

Gita