PDA

View Full Version : Efterlysning -Esbo, Kyrkslätt, Sjundeå

Gita Wiklund
03-09-03, 23:46
Efterlyser släktforskare med anor i Helsingfors, Esbo, Kyrkslätt. Finns ni därute någonstans? Vore skoj att få diskutera kring dessa områden.

Gita Wiklund

Gunnel
06-09-03, 07:53
Hej!

Är det någon speciell släkt som intresserar?

Jag har bl.a. rötter i Esbo, Kyrkslätt, Sjundeå

Gunnel Marus

Gita Wiklund
06-09-03, 12:26
Hej Gunnel!

Vad roligt att någon svarar på min efterlysning.
Nu tror jag ju inte att jag ska ha turen att hitta någon som forskar på samma släkter som jag, men det finns ju mycket omkring som man kan diskutera, eller hur?

Namn som förekommer i min släktforskning i Kyrkslätt:

Nordblad (Ytterkurk) - ingiften i denna släkt: Stenlund (fr. Pulkus)Engström (fr. Sevalls), Kanander (fr. Kvarnby Sigurds), Kellberg (fr. Överby).

Namn i Esbo:

Aspman, Kohlman (Kåhlman)

Hemman: Jorv, Karvasbacka by ; Dahlsvik

Namn i Helsingfors:

Kåhlman - ingiften i denna släkt: Boström, Remander, Ekberg, Lundberg m fl

Hälsningar,
Gita

Gunnel
07-09-03, 08:21
Hej Gita!

Tyvärr, tyvärr.....men annat kunde man ju inte heller vänta sig.

Namn som förekommer i min släkt på mödernet är Sandberg i Esbo/Kyrkslätt och Lillman i Sjundeå.

Gunnel

Hasse
09-09-03, 07:59
Originally posted by Gunnel
Namn som förekommer i min släkt på mödernet är Sandberg i Esbo/Kyrkslätt och Lillman i Sjundeå.

Gunnel,

Vilka Lillmän finns i släkten. Finns där mjölnare? I min frus släkt har jag en Johan Lillman, troligen född 18.10.1829 i Sjundeå. Hittade åt sig en Ulrika Carolina Johansdr. Widell (1825). Denna Johan berättas om att han faktiskt var liten! De fick en dotter Ulrika Wilhelmina som gifte sig med Gustaf Enqvist. Deras son är min frus morfar.

Gunnel
09-09-03, 09:03
Hasse!

Det här var ju jätteintressant! Visst är det fråga om samma Lillmän!

Vi har syskonskaran:

Christina f. 1818
Carolina f. 1821
Tvillingarna Gabriel och Maria f. 1825
Gustaf f. 1827
Johan f. 1829

Av tvillingarna är det Maria som är min morfars mormor!

Om du (eller din fru) vill veta mer, hjälper jag mer än gärna.

Själv skulle jag behöva hjälp med syskonskarans mor, Stina Ersdotter och hennes föräldrar etc. Om dy tycker kan vi ju också meila privat.

Världen är liten.

Gunnel

Hasse
09-09-03, 16:57
Originally posted by Gunnel
Om du (eller din fru) vill veta mer, hjälper jag mer än gärna.

Själv skulle jag behöva hjälp med syskonskarans mor, Stina Ersdotter och hennes föräldrar etc. Om du tycker kan vi ju också meila privat.

Jag har inget på Johans föräldrar eller bakåt. Vad är Lillmännen för folk? Sjundeåbor också längre bakåt? Berätta! Nyfikenheten skiner igenom...- också min frus...

Hasse

Gunnel
10-09-03, 09:05
Hasse,

Lillmännen var torpare. Min första Lillman är Johan Lillman född 1743 i Sjundeå, Mörsbacka. Jag skall ta en titt på mina papper och sänder dig privat en sammanfattning.

Gunnel