PDA

View Full Version : Stubbrösl-Ruths byaforskare i Oravais / Vår Hemby 1803-2003

A-M Löfdahl
11-12-03, 21:07
Om du vet att du har rötter i byarna Stubbrösl-Ruths i Oravais måste du absolut läsa denna bok!

Stubbrösl-Ruths byaforskare har samlat material om hemmanen Ruths Nr 16 och Wäst Nr 5 i norra Oravais.
Här finns bl.a ett kapitel om alla de 69 gårdar och deras invånare, som funnits i byn under 200 år. Här hittar man i flere fall ordentliga släktutredningar och information om ättlingars vidare öden.
I boken finns också en förteckning över personer som emigrerat från byn; de flesta till USA, Canada och Sverige.
Boken innehåller många artiklar om de olika näringarna som funnits i byn samt artiklar om olika märkesmän och -kvinnor. Till sist berättar bybor och f.d. bybor om sina minnen från byn.

Det är faktiskt en mycket innehållsrik bok - 300 sidor. Texten berikas ytterligare av många fina gamla fotografier. Byaforskningsgruppen har också upprättat ett fotoarkiv.

Namn som förekommer i boken är t.ex:
Wäst, Nybäck, Nylund, Stenbacka, Holgers, Eriksson, Olin, Sundsten, Strand, Perämäki, Westin, Wallin, Ruths, Renlund, Wiik, Jåfs, Hägglund, Backlund m.fl.

Om du misstänker att dina släktingar finns med, kollar jag gärna upp!

Ann-Marie

Ronny
16-12-03, 21:39
Hej

Jag har ett problem som jag inte kommer någonvart med, det gäller en ana till min fru.
Han heter enligt uppgifter jag fått

Anders Johansson Nylund
född någonstans i Oravais
den 22 feb 1805.
gift. 23 mars 1827 i Korsnäs med
Maria Henriksdotter Österdahl
född 14 mars 1791 Töjby, Korsnäs

dom fick 3 barn
Johan, Maria, Klara.

Detta är i stort vad jag vet om Anders
så alla uppgifter är självklart intressanta

mvh

A-M Löfdahl
18-12-03, 21:50
Tyvärr hittar jag inte Anders Johansson Nylund f 1805 i boken.

Det finns ett kapitel om "Den sista masmästaren på Oravais Masugn" Johan Jakobsson Nylund (1803-90) men Anders kan ju varken vara hans bror eller son. Denne Johan fick dock många barn som flyttade runt om i världen.
Som källa nämns en utredning över Masmästarsläkten Nylund av Melvin Siffrén. Tyvärr har jag ej tillgång till denna nu.
Jag håller upp ögonen!

Ann-Marie

A-M Löfdahl
10-05-04, 20:22
Jag har hittat en Anders Johansson Nylund men född mkt senare. Han bodde i Strandbyn och var fiskare... vet ej mera än
Ann-Marie

Ronny
10-05-04, 21:11
Tack för det

Uppgiften jag har om att han skall vara född
22/5 1805 i Oravais har jag fått från Erik Sepänaho,
Några andra källor har jag inte.

Första barnet Johan, skall vara född 25/4 1827 i Korsnäs
, detta skulle ju då kunna stämma bra, att Anders var född omkring 1805-1807

mvh

Ronny Johannesson