PDA

View Full Version : Karl Axel Lind f. 1883 i Helsingfors

Gunnel
12-12-03, 09:58
Hej!

Jag efterlyste för en tid sedan en Axel Lind, men fick inget svar. Inte undra på det, jag hade misstagit mig totalt på hans födelsedatum.
Nu frågar jag på nytt då jag med säkerhet vet att han var född i Helsingfors 1883. Hans syster Anna Alina Lind (ogift) föddes också i Helsingfors den 29.12.1877.

Främst intresserar när Karl Axel (med fru Emilia) flyttar till Vanda, Helsinge socken, Sottungsby? Systern Anna var barnmorska i Sjundeå på 1900-talet.

Karl Axel och Emilia har inga barn, men en fosterdotter Karin Ragnhild Isaksson, vars egen mor dör 1891 dä Karin endast är tre år gammal.

Karl Axel Linds far är antagligen apotekaren, konsuln i Mariehamn, född i Sverige - Furstenborg eller Furuhjelm eller något liknande?

En allmän fråga: Då mikrokorten oftast upphör 1900 (alltså de mikrokort som man kan köpa), är det då endast "kansallisarkisto" som gäller. Hur "färska" uppgifter har man tillgång till?

undrar Gunnel

Henry
12-12-03, 21:45
Hej Gunnel,

Om det är fråga om mikrokort i Helsingfors, så finns det födda och inflyttade samt utflyttade och kommunionbok till ca 1950.
De börjar på 1880-talet. Från 1906 delas de i olika stadsdelar.

De finns på Helsingfors Kyrkliga samfällighet, Centralregistret.
Adress: 3 linjen 22

Där finns 3 st mikrokortsmaskiner man kan använda för släktforskning.
Det kan vara bra att beställa tid på förhand, men det brukar oftast finnas någon maskin ledig.

Mvh

Henry Johansson

Gunnel
13-12-03, 09:35
Tusen tack Henry,

Man kan alltså inte köpa kopior av dessa kort?

Hälsn.
Gunnel