PDA

View Full Version : Anna Lindberg g. Tanninen

Gita Wiklund
20-12-03, 12:53
Hej!

Jag söker information om en Anna Lindberg som ska ha varit skådespelerska innan hon gifte sig (sannolikt år 1887) med litteratören Paul Tanninen (som var anställd på Hufvudstadsbladet). Hon blev änka i februari 1888. Maken var född 1852 och jag gissar att hon var yngre.

Jag är intresserad av hennes födelsedata + vigseldata i första hand men även annan ev. info är förstås välkommen. Har bläddrat igenom tidningarna för år 1887 men inte hittat någon uppgift om deras vigsel. De bör ha bott i Helsingfors, men det är möjligt att de kan ha bott i stadens utkanter. Jag inser att detta är tunt, men man kan ju alltid hoppas...

Vet någon förresten om Hufvudstadsbladet har något arkiv där man ev. skulle kunna hitta en personakt och ev. fotografi på Tanninen , som var redaktionssekreterare där innan han dog.
Var skulle man annars kunna tänka sig hitta ett fotografi? Han var även en tid ansvarig redaktör på Wiborgsbladet.

God jul och gott nytt !

Gita

syrene
02-01-04, 18:58
Hi Gita,
The Klipparkiv in Helsingfors has archived articles about Swedish Finnish stuff for nearly a century. Hasse has given me the email address
<klipparkiv%40bragehelsingfors.fi> is it I think. I haven't figured out how to store a message in progress while I go check the Forum for additional info.
Good luck!
Syrene

Hasse
02-01-04, 19:54
Originally posted by syrene
Hi Gita,
The Klipparkiv in Helsingfors has archived articles about Swedish Finnish stuff for nearly a century.
A small correction: the email address is pressarkivet%40bragespressarkiv.fi and their web site is http://www.bragehelsingfors.fi/

The same institution has archived a lot of "dödsannonser", ie. deathnotices/-adverts - can be of use in genealogy.
--
Den rätta email adressen ser ni ovan, likaså webbadressen.

Brages pressarkiv har dessutom en förnämlig samling urklippta dödsannonser från tidningar...

Gita Wiklund
02-01-04, 20:29
Thanks Syrene,

I know about the klipparkiv. I don´t think it will be of any help in this case though. Anna was an actress before she married Paul Tanninen, but I´m quite sure she didn´t play leading parts. I´ve gone through many papers from the years before they married and she´s not mentioned in any cast list I´ve seen or in any reviews. Well, there might of course be something to find there, like a a notice of wedding if she remarried, but for that I will have to wait until I can visit the archive myself.

I guess I kind of took a wild chance that maybe someone would recognize her name if anyone by chance would have any Lindbergs in their collection.

Thanks anyway
:)

Henry
07-01-04, 15:25
Hej Gita,

Litteratören Paul Richard Tanninen född 7.2.1852
gifte sig 28.6.1887 med Anna Lovisa Lindberg född 28.1.1862 i Sverige.

Hon inflyttade 1.7.1887 till Helsingfors från Sverige.

Senare fanns hon i Helsingfors Södra svenska församling.
På följande kort 1906-19, 1921-30, 1931-40, 1941-50.
På kortet 1941-50 står följande: Dödsförklarad 1.1.1954

Hälsningar

Henry Johansson

Gita Wiklund
07-01-04, 15:44
Jättetack Henry!

Jag hade på känn att hon var från Sverige.

Vilken är källan för uppgiften om vigseln resp.
uppgiften om hennes inflyttning?

Gita

Gita Wiklund
07-01-04, 15:58
Hej Henry igen!

Behåller Anna efternamnet Tanninen hela tiden efter Pauls död?
Jag vet att hon skrev Anna Tanninen i hans dödsannons.

Henry
07-01-04, 16:16
Hej Gita,

Källan för vigda är kommunionboken från 1880-1910

Kort 2Pb sida 506

I alla kommunionböckerna (Södra svenska) från 1906-50 står det alltid
Änkefru Tanninen Anna Lovisa f. Lindberg

Hälsningar

Henry

Gita Wiklund
08-01-04, 09:37
Hej igen Henry,

Ville bara säga att tack vare din hjälp så har jag bl a hittat Annas och Pauls vigselannons, där det framgår att de gifte sig i Stockholm.

Du hittade ju också uppgift om lysning för Pauls syster Adele Wilhelmina. Jag sökte i tidningarna för år 1882 och fann att hon gifte sig den 17 juni med en häradshövding Karl Johan Timgren. Jag har nu alltså också hittat en koppling till namnet Timgren (ang de Timgren för mig okända som finns i samma grav som Paul Tanninen) Nu verkar det mer rimligt om än fortfarande lite förbryllande att några med namn Timgren delar Pauls gravplats.

Hur som helst så ville jag med dessa exempel visa hur dina bidrag redan har hjälpt mig vidare, och du förstår säkert hur tacksam jag är för din hjälp.

Hälsningar,
Gita

Henry
08-01-04, 15:04
Hej Gita,

Det är som att rada ett pussel, bara man har de rätta bitarna.

Hälsningar,
Henry

Gita Wiklund
08-01-04, 15:19
Det är som att rada ett pussel, bara man har de rätta bitarna.

Det var en träffande liknelse! :)