PDA

View Full Version : Villbacka – Si(i)sbacka

sune
21-12-03, 22:01
Jag har en angraf gjord av min morfars bror Josef Backlund. Där finns en Johan Hansson Siisbacka på två ställen. På det ena är han f. 1708 och d. 19.12 1776.

På det andra är han f. 1697 och d. 19.12 1776.

På båda ställena är han gift med Maria Hansdotter Sandnabba f. 1700 d. 11.8 1787.

Den gode Josef har tydligen gjort ett fel i någondera fallen, men vilket?

Sedan ser jag i Talko-databasen att Maria Hansdotter Sandnabba med födelse- och dödsdatum som ovan var gift med Johan Hansson Villbacka med födelse- och dödsdatum som för Siisbacka i det senast nämnda fallet ovan.

Han någondera efternamnet vara en felläsning eller kan han ha varit inskriven på olika ställen i kommunionsboken under två olika efter- eller gårdsnamn?

Vet någon hur det ligger till?

Sune

Jaska Sarell
21-12-03, 23:06
Originally posted by sune
...Vet någon hur det ligger till?

Då Marias farfar Anders Eriksson Kornjärvi är min FFFMMMFFMF, är jag också lite interesserad. Jag hade ingen make för Maria i min databas.
Enligt HisKi de var troligen vigda 17.11.1723. Då är 1708 lite för sent födelseår för Johan. Det är kanske bara räknat från dödsålder 68 år - de finns ofta fel där. Alla barn, som har hemmannamnet nämnt i HisKi, är födda på Sisbacka, där också boda föräldrarna dog.
Kanske Göran Berglund har svaret för Villbacka namnets användning?

:) Jaska

Kaj Granlund
28-01-04, 10:21
HEJ
jag tror att uppgifterna kan komma ur den äldsta och/eller näst äldsta kyrkboken i Pedersöre. De är bristfälliga när det gäller årtalen före och kring 1700. Det var tydligen närmast uppskattningar. Någon föddasbok finns inte heller. Så ibland blir man bara tvungen att tippa vilket som kan vara rätt.
Jag har märkt samma sak när det gäller Esse.
Och JO man kan nog finnas på två ställen i en kommunionbok, om man flyttat udner den tid som boken omfattar. Det innebär också att samma person kan komma med två olika hemmansnamn".

christina
10-06-05, 22:34
Sisbacka skall det vara!

Göran Berglunds Johan Hansson Villbacka tror jag är en felavskrivning. Han har fått dessa uppgifterna av mig och jag har Maria Hansdotter Sandnabba f. 1700 d. 11.8 1787 gift 17.11.1723 med Johan Hansson Sisbacka f.1697 och d. 19.12 1776
Hur många barn hade dom? Kan Maria ha fått barn i 56 års ålder 1756 ??
Enligt Talko databasen har jag hittat följande barn:

Karin f. 1724
Anna f.1727
Beata f.1731
Anders f.1738
Henrik f. 1740
Maria f. 1756

(jag har endast tre av dessa).
Mvh Christina Nordback

June Pelo
11-06-05, 00:54
I got curious when I saw Sisbacka and checked it out. Johan Hansson Villbacka-Sisbacka was the 5th great grandfather of Beverly Nylund Huchala, member of SFHS. Johan was the 3rd great grandfather of Gustaf Backlund who married Finlander Bill Wright's mother.

June