PDA

View Full Version : Hellman, Adelina (Lina) f. 1886

Tony
05-02-10, 00:03
Hej!

Detta är min mormor, som föddes 1886-09-14, troligtvis i Tjöck eller Låhlby, Lappfjärd. Hon gifte sig med Frans Leonard Nylund (se annan tråd) och de båda bodde sedan i Låhlby livet ut. Adelina dog 1954-01-17.
Hennes far hette troligen Alexander Hellman och var skräddare/skomakare. Han skall ha tillhört den stora hantverkssläkten Hellman, som jag har kunnat spåra via HisKi. Jag har hittat många Hellman i Låhlby/Lappfjärd bakåt i tiden, men har inte lyckats knyta ihop dessa med min mormor, eftersom de utlagda kykböckerna upphör 1850.
Vad jag undrar över är var min mormor föddes och vilka hennes föräldrar var. Tacksam för all hjälp, eller uppgifter om vart jag kan vända mig för att söka vidare.

Vänliga hälsningar / Tony

Tony
08-02-10, 22:57
Det finns en möjlighet att denna Alexander Hellman är hennes far, men jag har inte kunnat få det bekräftat. Modern har jag inget spår efter, ej heller födelseort.

Han föddes 1850-11-26 i Lålby, Lappfjärd och återfinns i Lappfjärds husförhörslängd för 1866 <http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/lapvaartti/rippikirja_1860-1866_uk169-170/342.htm>.

Vänliga hälsningar / Tony Persson