PDA

View Full Version : Anförluster

nanneman
23-12-03, 10:34
Hur många anförluster är normalt?
Hittills i min hustrus släkt har jag hittat 22st.
t.ex Matts Larsson LOJLAX F.1704 är min hustus mmmffmfff eller
mmmmfmmmf eller mmfmfffff

Alf Blomqvist
24-12-03, 15:34
Vet inte om det finns någon regel för anförluster. Sanniolikt beror det endast av tillfälligheter.

Jag har en förfader i min släkt som heter Matts Larsson Lojlax (ev. Holgers), men han är född i januari 1704 i Lojlax, Munsala eller 1705 i Söderpåras, Kronoby.

Är det månne samma person?

nanneman
24-12-03, 20:51
Jag vet inte om det är det. Vi kanske skulle be någon som har möjlighet att undersöka saken :)
Ha en fortsatt God Jul.

Alf Blomqvist
25-12-03, 09:57
Om du är intresserad kan du alltid titta på mina uppgifter i Talko. Antar att du också sänt in?

Fridfull fortsättning på helgen - här är vi båda konvalecenter (alt. lider ännu av virusinfektioner)!

sune
28-12-03, 18:19
Hej
Jag tror inte heller att det finns någon regel för anförluster, men däremot finns det sannolikheter.

Antalet förfäder ökar med det dubbla för varje generation bakåt. Jag har två föräldrar, de har tillsammans fyra och så vidare.

Så när du har en angraf som går tio generationer bakåt, så finns där litet över 2000 namn, om du har lyckats få fullständiga uppgifter. Det vill säga drygt 1000 familjer.

Familjerna på den tiden var rätt stora. Om vi räknar försiktigt så tror jag att det inte är någon överdrift att anta att varje familj hade fem barn i medeltal, det vill säga 5000 i ovanstående exempel. På tio generationer har du alltså en släkt med 7000 medlemmar. Tio generationer omspänner drygt 200 år.

Befolkningen var rätt stationär förr i världen, och den var mycket mindre än nu.

En riktig matematiker skulle antagligen kunna räkna fram sannolikheterna för anförluster, men av det ovannämnda tycker jag att vi kan dra den slutsatsen att anförluster måste vara skäligen vanliga.

Vi kan också med sannolika skäl anta att dagens ättlingar till urbefolkningen inom ett begränsat geografiskt område av typ Nykarleby, Jeppo, Pedersöre, Esse, Purmo, Terjärv, Nedervetil, Kronoby, Karleby Gamlakarleby, Larsmo, Jakobstad är mer eller mindre släkt med varandra.

Sune