PDA

View Full Version : Tanninen

Henry
12-01-04, 18:11
Hej Gita,

Maximilian (Max) Ferdinand Tanninen född 26.2.1862, död 14.7.1892.
Hustru Maria Makovskij (romersk katholik)

På dödsannonsen står följande:

Vår älskade mor och mormor

Maj Tanninen

f. Makowski

avled stilla den 12 november 1939, 75 år gammal.

Maina och Einar Modig.

Barnbarnen.

Jordfästningen äger rum fredagen den 17 november kl. 2. e. m. i gravkapellet å Katolska kyrkogården (Norra kyrkogården, grind 6) Stockholm.

Hälsningar

Henry Johansson

Henry
12-01-04, 18:26
Hej igen Gita,

I Hufvudstadsbladet den 15 november 1939 fanns följande:

Änkefru Maj Tanninen avled på söndagen i Stockholm, 75 år gammal. Hon var född i Ryssland av polska föräldrar, men tillbragte större delen av sitt liv i Finland, där hon ingick äktenskap med grosshandlare Max Tanninen, Helsingfors. Änka sedan lång tid tillbaka har hon de senaste åren varit bosatt i Stockholm. Närmast sörjande är en dotter, gift med svenske envoyén Einar Modig, samt barnbarn.

envoyé = ambassadör, minister

Hälsningar

Henry Johansson

Gunnel
13-01-04, 08:11
Hej Henry!

Får jag fåga; läser du gamla Husisar på universitetsbiblioteket eller på Brages Pressarkiv?

undrar Gunnel som är på väg......

Henry
13-01-04, 15:46
Hej Gunnel,

Jag var till Brages Pressarkiv på måndagen.
Då tittade jag på dödsannonser där.
Det är inte bara dödsannonser, utan det kan också finnas text om någon fyllt jämna år i samma mappar.
De är i alfabetisk ordning med början från ca 1910-20-talet.
De har mycket annat också klippt från finlandssvenska tidningar, inte bara Hufvudstadsbladet.

Hälsningar

Henry

Gunnel
13-01-04, 17:40
Tack Henry, jag gissade nästan på Brages...

Gunnel

Gita Wiklund
14-01-04, 18:23
Hej Henry!

Tack för uppgifterna! Jag har varit borta i ett par dar på seminarium, så jag såg det först nu. Roligt att det börjar komma in lite uppgifter att söka vidare på i Sverige. Modig är ett namn jag känner till.

:) Gita

Gunnel
19-01-04, 14:07
Hej Gita!

Jag var på väg till Helsingfors stadsarkiv för att kolla P. R Tanninens adress(er) för 1884-1888, men ringde först och kollade. Tyvärr börjar polisens adressarkiv först från 1907! Buu för det.
Sedan kollade jag Genealogiska Samfundets länkar och hittade Helsingfors adresskalender för 1888-1889. P.R. fanns inte där, däremot följander personer:

Tanninen, I.A. sånglärarinna, Boulevardsgatan 28
Tanninen, O. änkehofrådinna, Boulevardsgatan 28 ingång E
Tanninen, Max, agent, Alexandersgatan 4 T 571

Har du någon nytta av dessa?

Gunnel

Gita Wiklund
19-01-04, 14:32
Hej Gunnel!

Vad snällt av dig att försöka hjälpa mig med det här! Adressuppgifterna till hans mor och syskon hade jag redan hittat själv, men tack iallafall! Paul Tanninens adress finns dock inte där.

Hälsningar,
Gita

:)