PDA

View Full Version : Databaser Esse och Lappfjärd

Kaj Granlund
28-01-04, 17:02
Jag har tillgång till databaser på Esse c. 15-16000 namn och Lappfjärd ungefär samma antal. Kommer småningom att försöka få dem på TALKO, men till dess kan ni kontakta mig direkt så kan vi se om jag råkar ha in uppgifterna.

I Esse databasen finns också en hel del inflyttade mellan 1736 -1811 som det inte finns i någon kyrkobok. Har skrivit in alla inflyttningsbetyg som finns i församlingen.

---
Kaj has several genealogical databases about Esse and Lappfjärd and will try to give answers to your questions if needed. The Esse database has material from 1736 onward. Post your questions on Finlander! /Hasse

Sören Ahinko
01-02-04, 19:27
Jag har en Maja Fredrika Andersdr. Rådmans i min släkt, men vet inget om hennes far. Maja är född 1861-05-23 i Kyrkbyn, Esse. Hon var gift med Leander Asplund och hade 8 barn. Däribland min morfar Rafael Asplund.
Däremot har jag uppgifter på att hennes mor var Greta Mattsdr. Stenkull.
Kanske du kan hitta något mer om henne och hennes släkt.

Kaj Granlund
28-02-04, 00:12
Tyvärr hittade jag inte hennes uppgifter i databasen, men jag skall kolla kyrkböckerna, och hör av mig. Rådmans borde inte höra till de "krångligare" familjerna.

Kaj

Kaj Granlund
28-02-04, 10:50
Sören.
Vi hade detta i våra kyrkböcker. Så det ser ut som om hon inte alls är född i Esse utan i Maxmo i moderns första äktenskap på Stenkull. Lycka till med det fortsatta sökandet.

Greta Mattsdotter STENKULL tidigare KAUSTINEN
------------------------------------------------------------------------------
Född: 23-12-1827 i Vörå Lomby
Död: 10-08-1913 i Kronoby
flytt (personen): 1873 från Maxmo Stenkull
Pers.bet. : 23121827
Far:
Mor:
Barn från första äktenskapet: Maja Fredrika GUNELL tidigare RÅDMANS tidigare STENKULL
Född: 23-05-1861 i Maxmo Stenkull
Död: --- i
flytt (personen): 1873 från Maxmo
flytt (personen): 01-12-1880 till Kronoby
flytt (personen): 22-12-1882 från Kronoby
flytt (personen): 08-03-1885 till Kronoby

Moderns 2 make: Matts GUNELL t RÅDMANS
Gifta: 04-01-1873 i Esse
Född: 14-06-1818 i Esse
Församling: 492 Esse evl i Esse
Död: 25-11-1887 i Esse

Sören Ahinko
28-02-04, 13:59
Tackar så mycket Kaj!

Nu har jag något att gå vidare med.
Jag har bara en fråga ang det du skrev.
Vad betyder följande?
Pers.bet. : 23121827
Du har skrivit det under moder Gretas födelsuppgifter.

Tack en en gång och ha en bra helg!

Kaj Granlund
28-02-04, 15:23
Hoppsan, märkte inte detta.
Inget att bry sig om egentligen. Det är ett fält i en tidigare programversion som gjorde det möjligt att söka snabbare på födelsedatum(eller personnummer om det var fråga om personer som har det) Detta ligger kvar sedan konverteringen från DOS-versionen.

Kaj

etuuri
01-04-04, 21:08
Hej,
Har du möjligen anor till:
16.1.1789 19.1.1789 Lappf: Lilllåhls Bond. Hans Johanson Lena Johansd:r Anna Gretha
Lena är troligen född Björman

mvh
Esa Tuuri

Kaj Granlund
02-04-04, 07:00
Tyvärr ingen av dem tycks finnas i databasen.

Sören Ahinko
23-07-07, 19:44
Kaj, du har ju koll på en databas över Esse. Gäller det även på folk som dött på 1900-talet?
Har nyligen varit i Jeussen, Kronoby och där började vi diskutera släkten. Och då kom Birger Andtbacka upp. Birger var min mors morbror. Han var född 1901-03-23 och vi vet att han var gift med en Anna-Fi Felllman. Och rykterna säger att Birger ska vara begraven i Esse. Min mors kusin har varit o letat på kyrkogården men inte hittat Birgers grav. Är det en för stor utmaning för dig?

Eller är det någon annan som vet något om Birger Andtbacka och hans öde?

cdahlin
23-07-07, 20:12
Hej igen Kaj!

Som du vet så håller jag på med Kronkvist släkterna. Men jag har en del frågor som du kanske kan svara på.

Anders Eriksson Lassila-Kiisk flyttade från Kovjoki till Kiisk och gifte sig med Margareta Maja Mickelsdotter Kiisk (eller Kiski). Bland deras barn finns Johan Andersson Kiisk-Kronkvist och Hans Andersson Kiisk-Kronkvist. Båda dessa kom att flytta till Dalabäck och deras ytterligare öden är rätt så bra känt för min del.

Men jag vet att det också finns andra i Esse som bär namnet Kronkvist. Bl.a. fanns en Vivi Emilia Kronkvist-Kiisk (1907-1973) som torde komma från samma släkt. Och på Esse gravgård finns också Konrad Kronkvist. Ytterligare begravdes en äldre kvinna (gift Hästbacka) nyligen som också torde ha samma anor.

Kunde du kolla på vilket sätt dessa släkten kan höra ihop?

Hälsningar

Christian Dahlin

sune
24-07-07, 14:19
Hej Kaj!

Har du något på Simon Mattsson Portinus (f 22.6 1710 i Saarijärvi, död 12.4 1802 i Överesse)? När kom han till Esse och varifrån, vilka hade han med sig?

Och hans son Johannes Simonsson (f. 20.10 1759 i Nederesse d. 23.2 1839 i Haapakylä Övertorneå)? När flyttade han och vart? Han blev organist i Övertorneå vid 21 års ålder och både jag och min småkusin Anders Storbacka är intresserade av vilka vägar han har vandrat och var han hade lärt sig organistyrket i så unga år. Han var dessutom korresponderande medlem av franska vetenskapsakadamien och rapporterade temeperaturmätningar dit. Han borde med andra ord ha varit rätt språkkunnig. Var gick han i skola. Knappast lärde han sig så mycket språk i Pedagogin i Jakobstad (om han ens var inskriven där).

Sune

Kaj Granlund
24-07-07, 16:42
Simon Mattsson Portinus kom omkring 1738 till Esse från Kelviå. Detta "Omkring" tror jag beror på att våra flyttningsböcker är dålig och obefintliga för denna tid men vi har flyttningsbetygen kvar och där ingår detta betyg bland dem som inkom 1738. Men saknar närmare datum. Han kom med hustrun. Tyvärr inga uppgifter på sonen. Den kyrkbok där hans "viktiga" år skulle förekomma är tyvärr råddig milt sagt.och ganska omöjlig att tolka. det finns dock ett annat ställe där jag ev. kunde hitta något. Måste kolla upp det.
När det gäller hans skolgång skulle jag tippa på Vasa eller eventuellt Kristinestad, som hade en lång skoltradition. Kstad är på många sätt i dag bortglömt vad det gäller det historiska inflytandet fram till självständigheten. T.ex. exporterades mera tjära enbart från Kstad än från Jakobstad och Karleby tillsammans. Och där fanns många betydelsefulla handelssläkter. Vi skall inte glömma att t.ex. Aspegren (han med trädgården på Rosenlund) hade sina rötter i Kristinestad

Kaj Granlund
24-07-07, 17:00
Christian
Tyvärr har jag inte insatt Vivis föräldrar så den biten måste jag först få gjord för att ev. kunna hitta länkar.

sune
24-07-07, 21:46
Tack Kaj. Jag måste tydligen snoka reda på o.n. skolors matriklar och ta mig en titt…

Sune

Kaj Granlund
28-07-07, 17:56
Sune
Kollade vidare i dag. Tyvärr finns det förskräckligt litet på Simon. Han tas som smed upp bland tjänstefolk och inhysingar först på Mård i Ytteresse, sedan också på Sparv, Men deras barn finns inte i kommunionböckerna tillsammans med föräldrarna. Däremot så finns sonen Johan/Johannes i en bok som kallas Åldersbok och startar 1770 (nån form av läsmötes-kontrollbok) Där finns sonen antecknad med "skrift" d.v.s. skriftskolgången. Men detta borde om jag jämför med åldern på övriga ha skett när han var 13-17 år gammal. MEN sedan skrivs han inte in i kommunionboken, vilket skulle varit det normala om han stannat kvar i Esse. troligen flyttade han snart efter sin konfirmation. Pappan hade ju varit i smedlära i Gamlakarleby - kan sonen ha fått någon som tog sig an hans utbildning i Gamlakarleby...

Kaj Granlund
30-07-07, 07:04
Fick reda på att vad som händer Johan skall finnas utrett i en artikel troligen från 90-talet i tidskriften Musikforum. Han skulle ha åkt som sjöman ner till kontinenten från Jakobstad. Studerat vid universitet (Strassbourg?) och där även avlagt orgelbyggarexamen. Den som gav uppgiftena skall försöka hitta artikeln och kopiera den.