PDA

View Full Version : digitaliserad kyrkböcker

Kaj Granlund
28-02-04, 19:09
Vi har diskuterat möjligheten att börja digitalisera de gamla kyrkböckerna. Har någon erfarenhet som användare av sådana. Vad behöver vi lägga speciell vikt vid, vad är bra vad är dåligt? Vi gjorde en egen mikrofilmning för några år sedan och den lyckades inte till full belåtenhet, så vi skulle vilja undvika onödiga misstag.

Hasse
28-02-04, 20:18
Kaj

Ta kontakt via emailen eller per telefon. Digitalisering kan ske på flere sätt.

enges
29-02-04, 10:28
Hej,

Jag provade att fotografera av mikrokorten med en digitalkamera, genom att fotografera mikrokortsläsarens skärm. Resultatet blev rätt lyckat, men eftersom jag inte hade ett stativ så blev tyvärr vissa bilder suddiga p.g.a. mina skakningar. Kameran var en 2,1 megapixels, rätt billig, digitalkamera. Med en bättre kamera, ca. 4-5 Mp, och ett stativ skulle resultatet troligtvis blivit helt OK.

De bilder där jag inte var för darrhänt så tar jag in i Adobe Photoshop och inverterar, samt använder "unsharp mask" för att få tydligare. När jag tittade på nätet efter tips, så hittade jag en sida där de påstod att bästa resultatet får man om man tar ett hål på baksidan av mikrokortsläsaren och fotograferar in i läsaren, d.v.s. fotograferar mattskivans baksida. Bilderna blir då "bakofram" men det är ju enkelt att korrigera i datorn. Jag har, av naturliga skäl, inte provat detta... (Nån som vill låna mig en kortläsare och en bra såg?)

Jag hade tänkt prova i sommar med en bättre kamera, ett stativ, och en bärbar dator att "tanka" över bilderna på vartefter. (Situationen börjar bli desperat, eftersom jag flyttat till Åland och inte längre har tillgång till mikrokorten i Vörå)

Bästa resultatet får man med dedicerade mikrokortsscanners, men de kostar skjortan.

För enklare bruk kan man säkert prova digitalkamera, men jag är inte säker på att man vill fotografera hela socknar på detta sätt. En digitalkamera är dock ovärderlig när man sitter i arkiven, och vill ha "bevis" på vad man hittat - kanske för vidare analys i lugn och ro där hemma. Kom bara ihåg att inte använda blixt om ni inte vill bli utkastade.

/anders

christina
14-09-05, 19:43
Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys ry har påbörjat ett projektet med att digitalisera kyrkböcker.
Det finns i detta nu uppgifter från 35 församlingar i Finland. Gå in på deras hemsida på adressen http://www.digiarkisto.tk/ och läs mera.

Hälsningar Christina Nordback

christera
18-09-05, 08:11
Hej,

I Storå har man med digitalkamera fotograferat Storå och delvis Lappfjärdskyrkoböcker. Fotografierna finns att köpas på 3 CD:n. Jag skaffade dem och de verkar fungera bra. De som var involverade i projektet har säkert en hel del med bra tips att ge. Om du behöver så kan jag gräva fram kontaktuppgifter.

Mvh,
Christer

timren
10-10-05, 17:39
Hur går det med digitaliseringen av Esse's kyrkböcker?
Nu är det ett tag sedan jag kollat på Hiski.

Sven-Erik
12-10-05, 13:41
Går mycket bra att fotografera. Kan vara svårt att få hela sidan på ett blad eller vad man nu kallar det. Beror förståss på läsaparaten. Mycket bra att kolla upp hemma. Det bästa är att man kan göra bilden negativ och på så sätt få en vit bakgrund. Sedan kan man få texten förstorad och på olika sätt förbättrad att läsa. Mycket enklare än att sitta i arkivet och i bråskan skriver fel eller så otydligt att du inte ens själv kan läsa det.

Häls,
Sven-Erik

Gus the Finn
14-08-06, 17:06
Hej !

Såg ett meddelande från Christera ang. digitaliserade kyrkböcker över Storå församling i södra Österbotten, som är min mammas hemförsamling. Är mycket intresserad av dessa cd-skivor. Hur får jag tag i dem ?

Om nån vill kolla en gedcom på mammas förfäder, kolla den gedcom som ligger på tråden om Rågel-Stubbas på den engelska delen.

christera
15-08-06, 11:23
Hej,

Jag e-mailade dig adressen till henne som sköter om Storå CD:n.

Jag har tydligen inte det rätta programmet i datorn för att öppna Gedcom-filen du skickade (öppnade med word) i word ramsan av namn fanns det en hel del samma släktnamn på förfäder som jag har i mitt släktträd; Huhtala, Siiro, Koivisto - Svartti, Hannula, Heikkilä, Hautaviita, Isohaaro, Ikkelä, Noukki, Peippu, Räbbi, Saukkokoski,Viitakoski etc.

Mvh,
Christer

Gus the Finn
15-08-06, 13:19
Hej Christer !

Ja, då är vi släkt på en hel massa sätt.

Gedcom-filen ska Du öppna i Ditt släktforskarprogram, helst i en egen databas. Då bör det fungera. I word tror jag inte det funkar.

Kaj Granlund
15-08-06, 18:50
När det gäller själva digitalliseringen av Esse kyrkböckerna har vi inte kommit längre.

Karen Norwillo
16-08-06, 15:59
Kaj,
For those of us who are challenged in Swedish, please translate your last post. As you know, much of my ancestors are in your Esse books.
Thanks, Karen

Gus the Finn
17-08-06, 20:09
Hej Christer !

Vi är nog släkt på en hel massa sätt !

Försökte skicka e-post privat till Dig, men Din e-postserver var inte med på detta. Vet inte om Du har ett släkt- forskarprogram. Om Du har det, öppna gedcom-filen Sisko.ged i detta i en ny databas så Du inte blandar Dina data med dessa i gedcom-filen. Om Du inte har ett släktforskarprogram kan Du hämta ett på www.dannbergsdata.se

Det heter MinSläkt, och det är enkelt att använda.
Den gedcom-fil jag skickade ut på forumet är genererad i detta program.

Skickade en e-post till den ansvariga för Storå-skivorna, försökte med min knaggliga finska, är ledsen att jag inte kan språket något vidare, men skrev också till lite på svenska. Hoppas hon förstår svenska.

Släktforskarhälsningar

Gus the Finn

Kaj Granlund
17-08-06, 22:48
the digitaliced churchrecords of Esse aren't yet available. Hope to be done within 2 years.

Gus the Finn
19-09-06, 23:58
Hittade en sida där man kan beställa dessa digitaliserade kyrkoböcker, det finns även andra socknar, t.ex. Kauhajoki och Lappfjärd.

Här kommer länken;

http://www.netikka.net/martima/Suku/store.php