PDA

View Full Version : Nylander i Helsingfors

Gita Wiklund
09-09-03, 22:20
Hej alla,

Jag har ställt frågan förr, men försöker igen med förhoppning att nya medlemmar som tillkommer kan ha någon information. Min farmors far hette Nylander, var handelsman i Helsingfors i början av 1900-talet. Av min faster har jag hört att någon som numera inte finns i livet har släktforskat på denna Nylandersläkt och kommit fram till att de ska ha sitt ursprung i Umeå och kommit till Helsingfors via Uleåborg, och möjligen andra orter. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta och jag vet inte när de ska ha kommit till Helsingfors. Allt jag vet är att min farmors far hette Teodor Nylander och att hans hustru hette Maria, hon dog i spanska sjukan. Min farmor Greta Linnea föddes år 1903 sannolikt i Helsingfors, hon gick i tyska skolan. Syskon till henne var:Sven, Alecia, Kurt och Henning.

Är det någon som vet något eller har något tips att ge mig är jag mycket tacksam. En bild på familjen är publicerad i Rötters porträttfynd.

Gita

bruksvagen
22-12-05, 15:36
Hej Gita,

Det finns flere Nylander-släkter i Finland, såväl i Österbotten och Uleåborg-trakten som i Östra Nyland. Du har nog rätt i att en släktgren invandrat från Sverige till Uleåborg. Min farfars far hette faktiskt Johan Teodor Nylander, men han är inte den du söker, eftersom hans namn var antaget i slutet av 1800-talet. Sven-Erik Åström har skrivit en del artiklar om Nylander-släkter i Finland och en torde ha publicerats i Genos för några år sedan. Dessutom kan Uleåborgs stads historia säkert berätta en del om handelsmännen Nylander där.

Hälsningar,
Stefan (Nylander)

Gita Wiklund
22-12-05, 20:12
Hej Stefan!
Tack för ditt svar. Det var länge sen jag skrev denna förfrågan och redan då kände jag till Sven Eric Åströms genosartiklar. Men redan när jag skrev min fråga misstänkte jag att det finns goda skäl att betvivla att mina Nylanderförfäder är förknippade med Uleåborgarna (man ska ta med en stor nypa salt det som ryktas i släkten har jag lärt mig).
Jag vet ännu inte hur det ligger till, för jag har inte kommit längre än till min farmors farfar som hette Johan och föddes i Esbo 1852, flyttade till Helsingfors 1880 och dog där som hyrkusk 1884. Sonen Edvard Theodor, min farmors far, hade en kolonialvaruhandel i Helsingfors.