PDA

View Full Version : dödsorsak

Gita Wiklund
09-09-03, 23:21
Hej,

Jag har i Hiski av en slump stött på en dödsorsak som förbryllar mig: "nymphomanie". Jag sökte för att se om den dödsorsaken fanns angiven för fler och hittade en till med stavningen nymfomanie. Är det någon som har stött på detta förut?

Gita

syrene
10-09-03, 20:46
Never ran into it. Can't find a definition for genealogy, although the word IS listed in my older dictionaries.
Syrene

Gita Wiklund
11-09-03, 19:54
Hej Hasse och Syrene,

Jo, jag vet ju vad nymfomani betyder, och just därför tycker jag att det är märkligt som angivelse som dödsorsak. Det som intresserar mig är därför hur ofta det förekommit. Ibland är det ju också så att ord kan betyda olika saker eller få en något förändrad betydelse med tiden. Jag tänkte att det kanske kunde vara en förklaring. Jag minns att jag blev förvånad över dödsorsaken som benämndes trånsjuka som inte var en alltför ovanlig benämning på en sjukdom förr. Enligt dagens allmänna uppfattning betyder trånsjuk att man trängtar/trånar efter någon eller något, men dödsorsaken trånsjuka= tuberkulos.

Hälsningar,
Gita

enges
14-09-03, 11:17
...så jag sökte vilt på Internet. Vet ni om att hästförsäkringar inte gäller om hästen lider av nyfomani (!?)

Hittade en rad som handlade om dosering av veterinärsmediciner som kanske kan vara signifikant. Där nämndes följande:

Cystiska ovarier (med eller utan tecken på nymfomani) 5ml

Adressen till sidan är:
http://dok.mpa.se/dok/vetspc/Receptal_vet_injection.pdf

Finns det någon veterinär som kan berätta mer? Jag tyder det som om nymfomani kan vara cystor på ovarierna, men är varken läkare eller veterinär....

/anders

Gita Wiklund
14-09-03, 20:33
Hej Aners,

Det var ju intressant. Det ger ju en antydan om att det faktiskt kan vara något annat än det vi vanligtvis tänker på...

Gita